25 شهریور 1393
شماره خبر: 129361

هشدار پليس فتا استان البرزدر استفاده از دستگاه pos

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

هشدار پليس فتا استان البرزدر استفاده از دستگاه pos


رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات فرماندهي انتظامي استان البرز به استفاده کنندگان از دستگاه هاي pos هشدار داد.
سرهنگ يزدان نيکنام با اشاره به سوء استفاده وکلاهبرداري هاي صورت گرفته توسط افراد سود جو اظهار داشت: در کنار گسترش روز افزون علم و تکنولوژي و همچنين تسهيل شدن امور عادي بشر بواسطه استفاده از وسايل الکترونيکي همواره مجرمين با سو استفاده از اعتماد عمومي مردم و با تطبيق خود با ويژگي­هاي محيط و ابزار روز، در جهت اقدامات و اهداف مجرمانه حرکت مي­کنند. وي تصريح کرد:در کنار سو استفاده ­ها و جرايم سايبري در حوزه اجتماعي جرايم سايبري در حوزه اقتصادي پيشرفت­هاي قابلا توجهي به خود ديده است. نيکنام گفت: از آنجايي کارشناسان اداره تشخيص و پيشگيري اين پليس توانسته اند علوم سايبري روز را در مدارس، دانشگاه ها، مساجد و پايگاه هاي بسيج به عموم شهروندان انتقال دهند و در اين حوزه نيز شاهد استقبال خوبي از سوي مراکز خصوصي و دولتي به جهت آموزش بوده ايم ولي همچنان خطا هاي فردي و اطمينان هاي بي مورد بيشترين سرقت هاي اينتزنتي را رقم ميزند. سرهنگ يزدان نيکنام در تشريح آخرين و به روزترين سرقت هاي اينترنتي افزود: سارقان با نصب قطعه اي کوچک به نام "اسکيمر" بر روي دستگاههاي پوز ويا خودپردازها در قسمت ورودي کارت عابر بانک قرار ميدهند، اين قطعه توانايي کپي برداري کامل از اطلاعات حساب افراد را داراست، سارق پس از ذخيره سازي اقدام به انتقال اين اطلاعات به کارت جعلي نموده و از آنجايي که با بدست آوردن رمز عبور که معمولاً مشتريان در اختيار آنها قرار مي دهند ، تمامي اطلاعات مورد نياز براي دسترسي به حساب افراد را بدست آورده و از اين طريق سرقت الکترونيکي رخ مي دهد. نيکنام در پايان با اشاره به اينکه مهمترين عامل در سرقت ها خود افراد هستند نکات امنيتي در استفاده از کارت هاي بانکي را به شرح ذيل بيان نمود: موارد امنيتي در استفاده از کارت‌هاي بانکي
1-کارت بانکي خود را در اختيار اشخاص نا شناس و غير قابل اطمينان قرار ندهيد
2-هنگام وارد کردن رمز عبور مراقب باشيد که رمز عبورتان توسط افرادي که در اطراف حضور دارند يا دوربين فروشگاه ديده نشود
3-به تقاضاي افراد نا شناس که در اطراف خودپردازها پرسه ميزنند توجه ننماييد
4-به هيچ عنوان براي خريد از فروشگاه کارت خود را جهت انجام عمليات بانکي به فروشنده تحويل ندهيد تا وارد دستگاه پوز که در پشت پيشخوان است، کند. زيرا همين زمان کافي است تا اطلاعات کارت شما توسط سخت افزار اسکيمر ذخيره و مورد سو استفاده قرار گيرد.
5-رمز کارت بانکي خود را حفظ کنيد و هيچ‌وقت آن را به صورت يادداشت در کيف کارت اعتباري خود نگه نداريد.
6-رمز عبور پيش فرضي را که بانک براي شما در نظر گرفته در اولين فرصت تعويض نماييد.
7- در انتخاب رمز عبور از اعداد ساده و قابل پيش بيني مانند شماره شناسنامه، تاريخ تولد و… استفاده نکنيد.
8-رمز دوم و تلفن بانک خود را فعال کرده تا در مواقع اضطرار بتوانيد استفاده غير مجاز از حساب را متوقف کنيد.
9-به صورت دوره‌اي رمز عبور خود را تغيير دهيد.
10- در زمان استفاده از دستگاه پوز موجود در فروشگاه ها دقت کنيد قطعه مشکوکي بر روي دستگاه هاي تعبيه نشده باشد زيرا ميتواند اسکيمر باشد.
11- در صورت مشاهده هر گونه قطعه اضافي بر روي دستگاه هاي پوز و يا غير متعارف بودن شکل دستگاه پوز سريعا مراتب را به پليس و يا بانک مربوطه اطلاع رساني نماييد.



منبع:پایگاه خبری پلیس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود