29 آذر 1393
شماره خبر: 133976

برگزاري همايش استاني كوهستان و حفاظت از منابع طبيعي و محيط زيست در شهرستان طالقان

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

برگزاري همايش استاني كوهستان و حفاظت از منابع طبيعي و محيط زيست در شهرستان طالقان


همايش استاني كوهستان و حفاظت از منابع طبيعي و محيط زيست با مشارکت و حضور فعال سازمانهاي مردم نهاد، اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طالقان در سالن همایش دانشگاه پیام نور طالقان برگزار شد.
مهندس ميررجبي مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز، ضمن سپاسگزاری از تمامی عوامل اجرایی برای برگزاری این مراسم، در ابتدای سخن اعلام نمودند که متولی اصلی عوارض طبیعی در کشور سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور می باشد و مدیریت جامع کلیه عوارض از قبیل کوه و کوهستان، جنگل، مرتع و ... به عهده این سازمان می باشد. کوهها یکی از عوارض بزرگ واقع در کره زمین هستند و با توجه به نقشی که در تعدیل دما دارند و شرایط اقلیمی متفاوتی که بر روی کره زمین به وجود آورده اند، زندگی را برای بشر بر روی این کره خاکی امکانپذیر نموده اند. مهندس میررجبی ضمن سخنان خود به کلام خداوند بزرگ در قرآن که می فرمایند زمین را مهد شما قرار دادیم، اشاره نمود و کوهها را به میخهایی برای نگهداشتن این مهد تشبیه نمود. مهندس میررجبی به اهميت كوهها به عنوان سرمايه هايي كه خداوند در اختيار ما قرارداده، اشاره و تاکید نمود، همه دستگاهها در تصميم گيري در اين محيط حساس بسيار آگاهانه عمل نمايند، تا آيندگان نيز از اين موهبت الهي برخوردار باشند. ايشان افزودند: كوهها منابع آب شيرين ما هستند و زيستگاه بسياري از گياهان منحصر به فرد كه در اين اقليم مي رويد، مي باشند. پوشش گیاهی موجود در کوهستان، علاوه بر اينكه خاك را در مقابل فرسايش حفظ می کند، به جذب آب در خاک نیز کمک نموده و از بروز سيل جلوگيري مي نمايد، همچنین پوشش گیاهی در تلطيف هوا و تعديل دما نقش بسيار موثري دارد. كوهستان از اقليم بسيار حساس و شكننده اي برخوردار است كه در اثر چراي بي رويه دام، تخريب جنگلها و مراتع، با از بين بردن پوشش گياهي و تغيير كاربري آن موجب تخريب اين منطقه بسيار مهم مي شويم.
مهندس عبدا.. اشتري، رئيس انجمن حفظ محيط كوهستان به اهميت كوهستان به عنوان مهمترين زيست بوم پرداخته و اشاره نمودند كه آب شيرين، تعديل آب و هوا، وجود منابع غذايي و معدني و ... از موهبت هايي هستند كه در كوهها در اختيار داريم وحمايت از كوهستان و محافظت از اين منابع نيازمند مشاركت و احساس مسئوليت همه دستگاهها، نهادها، همه مردم و سازمانهاي مردم نهاد متعهد به اين موضوع مي باشد. پروفسور ملاصالحي از اساتيد دانشگاه تهران سخنان خود را اينگونه آغاز نمودند، هيچ مسئوليتي سنگين تر از انسان بودن نيست و هربار كه انسان از مسئوليت خود شانه خالي مي كند، ضربه به خود مي زند. انسان امروز بايد لوازم زندگي امروز را بشناسد و سعي كند به سهم خود مواد آلاينده و سمي كمتري به طبيعت وارد نمايد. منابع طبيعي ميراثي است كه براي همه نسل ها است و متعلق به يك نسل نيست. ايشان افزودند: مردم پر قوت ترين بازوان كشور هستند و بايد جنگل ها و مراتع با همت مردم احياء شود و با توجه به تنوع گياهي و منابع طبيعي منحصر به فرد بايد بيش از پيش مراقب اين نعمت هاي الهي باشيم. بايد بدانيم طبيعت هم سهمي از اين نعمت ها دارد كه بارها اين مورد در قرآن كريم اشاره شده است و نبايد اجازه داد تمام موهبت هاي الهي فقط درخدمت انسان باشد. ايشان افزودند: جنگل، گياه و انسان همگي به ريشه زنده هستند و همه بايد از ريشه هاي خود محافظت نماييم. فرسايش و تخريب منابع طبيعي در كشور روند خطرناكي را درپيش گرفته است و همگي بينديشيم نسل بعد از ما چه بايد بكند. مهندس لشگري، معاونت اداره كل حفاظت محيط زيست استان البرز، نیز بيان نمودند كه توسعه بايد همراه با اصل حفاظت از منابع طبيعي و محيط زيست و جلوه هاي زيباي طبيعت و توجه جدي به ارتقاء سطح معيشت باشد. اين موضوع با تغيير نگرش مسئولين منطقه، همت مردم و مشاركت جوامع محلي محقق خواهد شد.درحاشيه اين همايش نمايشگاه كتاب از آخرين انتشارت مفاهيم مرتبط با منابع طبيعي و نمايشگاه عكس از سيماي منابع طبيعي ومحيط زيست استان البرز وشهرستان طالقان بر پاشد. همچنین در اين همايش كليپ هاي مرتبط با اثرات مخرب افزايش گازهاي گلخانه، تغيير اقليم، تنوع گياهي استان البرز و جاذبه هاي شهرستان طالقان به نمايش درآمد.درپايان اين همايش به 30 نفر از افراد فعال در سازمانهاي مردم نهاد كه در حفاظت از منابع طبيعي وحفظ محيط كوهستان فعاليت دارند، لوح تقدير و به ادارات و سازمانهاي مردم نهادي كه در برگزاري اين مراسم حضور فعال داشتند، تنديس اين همايش اهداء شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود