17 دی 1393
شماره خبر: 135148

کمبود ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

 کمبود ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور


معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم ایران از کمبود ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور رنج می‌برند و این موضوع در بخش خدمات ویژه مانند «آی سی یو» پررنگ‌تر است.
محمدحاجی آقاجانی پیش از ظهر امروز در بازدید و افتتاح 3 مرکز درمانی در استان البرز که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز و معاونان وی انجام شد، اظهار داشت: در چند دهه اخیر سرمایه‌گذاری مناسبی در کشور در حوزه سلامت از خدمات اولیه تا بخش فوق تخصص اتفاق نیفتاده است. وی افزود: زمانی در گسترش شبکه‌ها عملکرد مناسبی داشتیم اما این امر پس از مدتی متوقف شد و اکنون در سطوح 1 و 2 دچار کمبود بودجه جدی هستیم. معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در کشور به ازای هر هزار نفر جمعیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی یک تخت بستری و در مجموعه کشور و بخش دولتی و غیردولتی 1.5 تخت به ازای هر هزار نفر وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه این میزان در مقایسه با کشورهای دیگر دنیا بسیار ناچیز است، گفت: از نظر رشد و توسعه امکانات بهداشتی و درمانی، مشکلات بسیار عدیده‌ای در سطح کشور وجود دارد که این امر در استان البرز بسیار جدی‌تر است. آقاجانی تصریح کرد: مردم ایران از کمبود 60 هزار تخت بیمارستانی در کشور رنج می‌برند و این موضوع در بخش خدمات ویژه مانند آی سی یو پررنگ‌تر است. وی خاطرنشان کرد: در کشور در حوزه منابع انسانی در بخش پرستاری و پیراپزشکی نیز دچار مشکلات فراوانی هستیم و به ازای هر تخت تنها یک پرستار وجود دارد. وی با اشاره به اینکه این وضعیت دردسرهای بزرگی در کشور ایجاد کرده بود، اظهار داشت: خوشبختانه دولت یازدهم در فضای تحریم موجود، توجه بسیار خاص، واقع‌بینانه و عاقلانه‌ای به بخش سلامت دارد. معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رویکرد ارتقا رفاه اجتماعی در حوزه سلامت با وجود تحریم‌های ظالمانه خارجی و مشکلات فزاینده اقتصادی داخلی و نیز رکود تورمی، که توسط دولت مورد توجه قرار گرفته بسیار ارزشمند است. وی با تاکید بر اینکه اقدامات مناسبی در طرح تحول سلامت در کشور اجرا شده، بیان کرد: همه این اقدامات تنها مسکنی برای زخم عمیق حوزه بهداشت و درمان است و این بخش نیازمند رسیدگی و توجه بسیار بیشتری است.
زخم‌های حوزه درمان در البرز بسیار عمیق است
آقاجانی خاطرنشان کرد: این زخم‌ها در استان البرز بسیار ملموس‌تر است و نیازمند حمایت برای توسعه خدمات سلامت در حوزه درمان و بیمارستانی است. وی گفت: 4 پروژه در 4 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی البرز در حال پیگیری است که با اجرای آن 4 هزار تخت‌خواب به مجموعه بیمارستانی البرز افزوده می‌شود و با توجه به مشکلات عمیق استان البرز در حوزه درمان، اجرای این پروژه تنها نقش تسکین‌دهنده دارد. وی با تاکید بر اینکه البرز علاوه بر این اقدامات نیازمند ساخت بیمارستان‌های جدید است، اظهار داشت: باید سازوکاری ایجاد کرد تا همه امکانات خدمات درمانی در یک بیمارستان به بیماران ارائه شود و نیازی به ارجاع بیماران به دیگر مراکز وجود نداشته باشد. معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در بخش پشتیبانی تجهیزات پزشکی برنامه خوبی در وزارت‌خانه در حال پیگیری است، افزود: ارائه تجهیزات و امکانات در دستور کار قرار گرفته و پایان سال در بیمارستان‌های کشور اجرایی می‌شود که در این زمینه بیمارستان‌های نقاط سردسیر در اولویت قرار دارند. وی گفت: ادعا نمی‌کنیم با انجام این اقدامات همه کمبودها پوشش داده می‌شود چراکه این امر نیازمند چند سال فعالیت است اما نیازهای ضروری همه بیمارستان‌های کشور احصا شده و در چند ماه آینده، میزان نیاز به تجهیزات پزشکی در کشور کمتر می‌شود.
بهره‌مندی البرز از خدمات درمانی از استان‌های محروم هم کمتر است
وی با تاکید بر اینکه ضریب بهره‌مندی مردم استان البرز از خدمات درمانی از استان‌های محروم هم پایین‌تر است، تصریح کرد: با این وجود این استان از لحاظ وجود منابع انسانی از نیروهای بسیار خوب و مناسبی برخوردار است. آقاجانی تعرفه‌های پزشکی را عامل رونق بیمارستان‌ها دانست و اظهار داشت: با به کارگیری تعرفه‌های غیرواقعی، نخستین قشری که آسیب می‌بینند مردم هستند. وی با اشاره به اینکه دولت در اصلاح تعرفه و واقعی شدن آن‌ها گام بلندی برداشته است، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی مناسب، بودجه و مدیریت صحیح، سه ضلع مهم برای تکمیل مثلث توسعه کشور است که در وزارت بهداشت بخشی از آن اجرا شده و بخشی دیگر نیز در حال انجام است. معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: مدیریت در این حوزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند از دو ضلع دیگر به درستی استفاده کند و اهداف توسعه را به سرمنزل مقصود برساند.



منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود