14 اسفند 1393
شماره خبر: 138825

دست متصرفان از 520 هکتار زمین ملی در البرز کوتاه شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

دست متصرفان از 520 هکتار زمین ملی در البرز کوتاه شد


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از رفع تصرف 520 هکتار از اراضی ملی این استان خبرداد و گفت: این اراضی طی چهار سال اخیرآزاد سازی شده است.
حسین میررجبی در آستانه هفته درختکاری حفاظت از اراضی و عرصه های ملی استان البرز را به خاطرموقعیت خاص اقلیمی و جغرافیایی، با نیروهای حفاظتی کم دشواردانست و افزود: به رغم این مشکلات، در سال های اخیر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تصرف اراضی ملی دراین استان ارزشمند و قابل قبول است. وی بیان کرد:مهاجرت ها و بالارفتن قیمت زمین در استان البرز سبب شده تا میل به زمین خواری در افراد سودجو بیشتر شود . مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، نزدیکی به پایتخت را از عوامل مهاجرپذیری البرز نام برد و گفت:همه عوامل دست به دست هم داده اند تا اراضی بیشتری تحت تصرف قرار گیرد. وی بیان داشت: حفاظت 73 درصد از عرصه های منابع طبیعی استان برعهده اداره کل منابع طبیعی است که به علت کمی نیروی انسانی حفاظتی با مشکل مواجه هستیم . میررجبی، تصرف اراضی درالبرز را یک جرم سازمان یافته دانست و گفت: برخی متصرفان اراضی ملی در قالب تشکیلاتی سازمانی اقدام به این کار می کنند . وی اظهار داشت: شروع تصرفات غیرقانونی با موضوع مطالعه برای طرح های خاص است که دراین زمینه به حمایت قاطع دستگاه قضایی نیازداریم. میررجبی با اشاره به حمایت قاطع دستگاه قضایی استان از اداره کل منابع طبیعی ، گفت : روز گذشته با دستور محاکم قضایی دو هزار مترمربع زمین ملی در شهرستان نظرآباد از دست متصرفان آزاد سازی شد. وی تاکید کرد: ما در اجرای قانون از هیچ تهدیدی نگران نیستیم و نمی ترسیم و تا جاییکه بتوانیم در این استان برای حفاظت از عرصه ها کار می کنیم.
تثبیت مالکیت دولت بر 350 هزار هکتار اراضی ملی در البرز
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از تثبیت مالکیت دولت بر حدود 350 هزار هکتار از اراضی استان به نام سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اشاره کرد و افزود: ثبت سند حدود 50 هزارهکتار از این اراضی در چهار سال اخیر پس از تاسیس استان انجام شده است . وی بیان داشت : حدود 30 هزار هکتار ازاین اراضی در قالب طرح کاداستر به صورت سند تک برگی تنظیم شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، ایجاد کمربند حفاظتی به طول 36 کیلومتر برای اراضی ملی را از دیگر اقدامات این اداره کل در مدت پس از تشکیل استان برشمرد و گفت: این کمربند حفاظتی که یک خط ترسیمی است و مرز بین اراضی ملی را با اراضی مردم مشخص می کند که تا پایان سال مالی جاری این رقم به 50 کیلومترمی رسد. میررجبی همچنین رسیدگی به سه هزار و 350 فقره اعتراضات در قالب کمیسیون های حل اختلاف اراضی را از دیگر اقدامات دانست و اظهار داشت: با رسیدگی به این اعتراضات، قسمت اعظمی از تثبیت حاکمیت دولت بر این عرصه ها انجام شده است. 84 درصد عرصه های کشور جزو عرصه ها و اراضی ملی است که این میزان در البرز 83 درصد بوده و 73 درصد آن تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی استان است. 15 تا 21 اسفند ماه به عنوان هفته منابع طبیعی و درختکاری نامگذاری شده است.ک/3

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود