31 خرداد 1394
شماره خبر: 144260

کنترل پدیده ریزگردها در کشور درکوتاه مدت امکانپذیر نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

 کنترل پدیده ریزگردها در کشور درکوتاه مدت امکانپذیر نیست


رییس دانشگاه محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه برای کنترل پدیده گرد و غبار (ریزگردها) به دنبال راه های کوتاه مدت بودن به جز صرف هزینه های کلان، نتیجه ای ندارد، گفت: برای رفع این بحران باید امید به راه حل های میان مدت و بلندمدت داشت.
اصغر محمدی فاضل در میزگرد تحلیلی بررسی پدیده ریزگردها در استان البرز که در مرکز ایرنای استان برگزار شد، افزود: الگوی توسعه، الگویی نیست که تصاویری خیالی را از آن ترسیم کنیم و انتظار برآورده شدن آرزوهایمان را داشته باشیم. وی در ادامه با اشاره به موضوع پدیده ریزگردها و یا همان گرد و غبار، اظهار داشت: ایران به خاطر قرار گرفتن در کنار مناطق کویری به طور جدی در معرض این پدیده قرار دارد و همچنین حذف پوشش گیاهی و حذف ساختار خاک احتمال بلند شدن خاک و گرد و غبار را از سطح خاک زیاد می کند. وی گفت: با شرایط موجود بروز پدیده گرد و غبار در 33 استان کشور غیرمترقبه نیست و با شرایط موجود در ایران در ابتدای مسیر این پدیده هستیم. رییس دانشگاه محیط زیست کشور توسعه بدون ضابطه استان البرز در بخش های صنعت و احداث سکونتگاه ها را از جمله عوامل داخلی استانی برای بروز این پدیده دانست و اظهارداشت: توسعه سکونت جابجایی منابع آبی و دستکاری در ساختار منابع آب به اندازه کافی استان را دچار تغییرات کرده است. محمدی فاضل ایجاد سد کرج را به عنوان اولین دستکاری در سطح استان دانست که موجب شده مناطق جنوبی استان را منجر به یک خشکسالی خودساخته بکنیم. وی افزود: مجموعه نظام مدیریتی کشور برای ورود به موضوع مدیریت منابع آب به منظور حل مشکل کم آبی و خشکسالی و کنترل تبعات زیست محیطی آن، جسارت و جرات داشته باشند و با صراحت و صداقت عمل کنند.
انتقال آب های البرز به استان های همجوار دلیل اصلی بروز بحران آب در این استان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز با اشاره به اینکه ایران در کمربند خشک و نیمه خشک زمین قرار دارد و میزان بارندگی استان البرز نیز یک چهارم میانگین کشوری است، گفت: برغم این وضعیت، استان البرز دارای پتانسیل خوبی در منابع آبی است. حسین محمدی افزود: انتقال آب به استان های همجوار منجر به بهره برداری بیش از حد از سفره های زیرزمینی داخل استان شده که این موضوع افت سفره های زیرزمینی استان را به دنبال داشته است. وی اظهار داشت: وجود این مشکل که باعث از دست رفتن ساختمان طبیعی خاک و فقر پوشش گیاهی می شود، گرد و غبار در البرز را شدت بخشیده است. وی مهمترین کانون بروز پدیده گرد و غبار در استان را دشت اشتهارد با مساحت 40 تا 50 هکتار دانست که در معرض فرسایش بادی قرار دارد. محمدی استقرار واحدهای صنعتی مجاز و غیر مجاز بیش از ظرفیت استان، تمرکز جمعیت و خروج آب از استان را منجر به بهره کشی از منابع آبی به جای بهره برداری از آن می شود. وی گفت: فرایند توسعه سرزمین در البرز با توجه به ظرفیت ها صورت نگرفته و در استان عطش برای توسعه صنعتی وجود دارد. مشروح میزگرد مرکز ایرنا البرز که شامل عوامل اصلی و علل بروز و تشدید پدیده ریزگردها و آلاینده های زیست محیطی و راه های مقابله با آن است، در روزهای آینده منتشر می شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود