7 مرداد 1394
شماره خبر: 146348

فلسفه قضاوت و حکومت برای حفظ آبرو و حقوق مردم است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

فلسفه قضاوت و حکومت برای حفظ آبرو و حقوق مردم است


نخستین نشست از سلسله جلسات اخلاق اسلامی با حضور حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و مشاور عالی رئیس قوه قضائیه در سالن اجتماعات دادگستری کل استان البرز برگزار شد. در این نشست که حضور پرشور کارکنان قضایی و اداری دادگستری استان را به همراه داشت وی به طرح جایگاه اخلاق اسلامی در زندگی و قضاوت پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین صدیقی با اشاره به اینکه شناخت و آگاهی از خود نخستین مرحله برای توجه و مراقبت از خویشتن است تصریح کرد: انسان از خود بی خبر است در حالی که قیمتی ترین شناخت، شناخت از خود است و حضرت علی(ع) هم می فرمایند «معرفت خود، معرفت خداست». بنابراین هرکس که خودش را نشناخت مقصد و هدف ندارد ودر زندگی نمی‌داند به دنبال چیست.
این استاد اخلاق جایگاه انسان در جهان را والا دانست و اظهار داشت: درباره انسان حقیقتی داریم که قرآن کریم از آن با عنوان روح یاد کرده است یعنی با توجه به اینکه خداوند از روح خود بر ما دمیده از روح خدا هستیم و حقیقتمان ماورایی است. وی اضافه کرد: به دلیل این درّی که در وجود انسان است باید در رفتار و کردار خود مراقبت داشته باشیم و نشان دهیم که از خدا هستیم. انسان بدون روح معنایی ندارد و هرآنچه از گفتار و کردار ما ناشی می‌شود همه به واسطه روحی است که در وجودمان است و بدون آن انسان معنایی ندارد. امام جمعه موقت تهران با اشاره به شان و جایگاه قضاوت که جایگاه پیامبر و جانشینی خدا در امر داوری بین مردم است گفت: فلسفه قضاوت و حکومت برای حفظ آبرو و حقوق مردم است و احدی به قداست و پاکی موصوف نمی‌شود تا اینکه حق ضعیف از قوی اخذ شود و چیزی از ضعیف کم نشود و وی تحقیر نشود. مشاور عالی رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه قضات باید در جایگاهی که قرار دارند بسیار مراقبت داشته باشند تصریح کرد: اگر انسان کرامت داشته باشد نمی تواند به انسان دیگری بی احترامی کند و انسان هایی که خلا ندارند و دارای اصالت هستند به همه ارزش و ارج می نهند. وی با تاکید بر اینکه نباید با فرد زندانی به سبب اینکه مجرم است برخوردی دور از شان انسانی انجام داد اظهار داشت: زندانی باید از قاضی خاطره خوبی داشته باشد و از برخورد قضات احساس شرمندگی کند. فرد زندانی بر اساس قانون که مجازاتش را تعیین کرده مجازات می شود و نباید با برخورد تحقیر آمیز با وی برخورد شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود