27 مرداد 1394
شماره خبر: 147478

چهارمین نشست ((دو پنجره )) در البرز برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

چهارمین نشست ((دو پنجره )) در البرز برگزار شد


در این نشست تخصصی ، کتاب های ((ساندویچ قطار )) و ((دمپایی خورشید)) از سروده های حسین تولایی دو کتابی بودند که مورد بررسی قرار گرفتند.
در ابتدای این نشست،تولایی در سخنان کوتاهی در مورد خود ،آثار و خاطرات دوران کودکی اش و عضویت در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان برای اعضا توضیحاتی را ارایه کرد و در ادامه مینو رضایی،عرشیا نظری،مریم شایعی،امیر محمد خلیلی،فاطمه کاظم ستوده،حامد شیخیان،صالح رضاییان،مائده مشایخی،علی رضا مختاری،امیر متین حسینی،مونا امین پناهی،پارسا دودانگه،فاطمه مرادی،مریم پرتو نیا،آیدا حاتمی والا،ریحانه بهرامی،سلاله چگینی ومهدی هادی اعضا مراکز استان بودند که به ترتیب نقدهایشان را در مورد دو کتاب ذکر شده مطرح کردند. توجه ویژه شاعر به طبیعت و فضای پیرامون،وجود عاطفه و احساس قوی در اشعار،استفاده صحیح و مناسب از آرایه های ادبی به ویژه تشبیه ،تشخیص و مراعات النظیر،به کار بردن سبک نو و قالب سپید برای اشعار،تخیل و خلاقیت شعری ،توجه به جزئیات و مفاهیم،داشتن اندیشه مناسب و انتقال خوب آن به مخاطبان،قابل درک نبودن برخی مفاهیم برای گروه سنی مخاطب ذکر شده در کتاب،توجه به رگه های طنز و جذابیت آن برای مخاطبان از جمله نکات مهمی بود که در این نقد ها مطرح شد.
بهترین منتقدان کتاب های کودکان و نوجوانان خود آن ها هستند
پس از بیان نقدهای اعضا حسین تولایی،ضمن ابراز خرسندی از اطلاعات و سطح خوب مطالعاتی اعضا گفت:امروز یکی از بهترین روزهای زندگی من و یکی از زیباترین جلسات نقدی بود که درآن شرکت کردم و خوش حالم که ضمن یافتن دوستان جدید در استان البرز،نظرات کودکان ونوجوانان را از نزدی می شنوم و افزود:به نظر من،بهترین منتقدان کتابها یک ودکانون وجوانان خود آنها هستند. شاعر ((ساندویچ قطار)) هم چنین گفت:شاعر کسی است که به تمام پدیده های اطرافش به دقت نگاه کند و از همه چیز حتی آن چه که به نظر دیگران عادی است،شگفت زده شود. وی ضمن بیان این که تعریف شعر از زمان قدیم تا حال فرق کرده است نیز گفت با وجود این که ما احترام زیادی برای متون کهن قایل هستیم و آن ها را خواندنی و جذاب می دانیم اما با تغییرات جدید و تغییر در تمام جوانب سبک زندگی ،جا داشت که در سبک اشعار کودکان نیز تغییراتی داده شود که خوش بختانه در چند سال اخیر این اتفاق افتاده است. این شاعر کودکان ونوجوانان ضمن معرفی سایر آثارش نظیر:شماره تلفن پرنده ها،بیا چند شاخه حرف بزنیم و پشت صحنه دلم به اعضا کانون،اشعاری را نیز برای اعضا قرائت کرد،تک نوازی پیانو توسط پوریا شاه میری از دیگر برنامه های اجرایی در این نشست بود. در انتهای این مراسم نیز اعضا سوالات خود را در خصوص زندگی و اشعار تولایی جویا شدند و پاسخ را از خود وی شنیدند. گرفتن عکس یادگاری با این نویسنده خوب کودکان ونوجوانان و اهدا کتاب با امضای ایشان به اعضا از بخش های دیگر این نشست بودکه ،از ساعت 10 الی 13 روز سه شنبه 27 مرداد 94در سالن همایش های مرکز مجتمع کرج برگزار شد . لازم به توضیح است که پیش از این سه مرتبه در سه سال گذشته این نشست ادبی،با حضور مریم صباغ زاده،فرهاد حسن زاده و مریم اسلامی ،نویسندگان کتاب کودک در البرز برگزار شده و کتاب هتای نویسندگان با حضور خود آنان نقد و بررسی شده بود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود