5 شهریور 1394
شماره خبر: 147981

ویژگی‌های انسان باحیا و آثار "دروغ" در زندگی فردی

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

ویژگی‌های انسان باحیا و آثار "دروغ" در زندگی فردی


امام جمعه کرج با بیان اینکه انسانی که حیا دارد برکات و روزی فراوانی از جانب خدا برایش مقدر می‌شود، گفت: دروغ‌گویی در انسان ناشی از بی‌حیایی است.
آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی‌همدانی در جلسه درس اخلاق این هفته که در محل مصلای کرج برگزار شد با تبریک ولادت حضرت امام رضا(ع) در مورد حیا اظهار داشت: حیا آثار و برکات فراوانی در زندگی انسان دارد. وی افزود: انسانی که حیا دارد خداوند را در همه امور ناظر دیده و هر کاری را که مورد رضایت خداوند نیست انجام نمی‌دهد. نماینده ولی فقیه در استان البرز بیان کرد: انسانی که حیا دارد شکم خود را از حرام حفظ کرده و به فکر و یاد قبر و قیامت است. امام جمعه کرج گفت: انسانی که حیا دارد به قبر و قیامت معتقد بوده و دست به هر کاری نمی‌زند و در همه امور خداوند را ناظر بر اعمال خود می‌بیند. نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به فرمایش حضرت امام حسن عسکری(ع) در این زمینه یادآور شد: کسی که رعایت حقوق افراد را نمی‌کند به‌طور قطع تقوا ندارد.
وی درباره شاخصه‌های افراد باحیا ابراز کرد: افراد باحیا افرادی نرم‌خو و مهربان هستند و افرادی که حیا ندارند به‌عکس زمخت و بدهن بوده و در خلوت و آشکارا مراقبت نفس ندارند. آیت‌الله حسینی‌همدانی با بیان اینکه انسان باحیا همیشه خود را در محضر خدا می‌بیند خاطرنشان کرد: رعایت برخی امور که انسان تصور می‌کند کوچک بوده در تعالی انسان نقش دارد که یکی از این موارد مواظبت از حق دیگران و ضایع نکردن حقوق انسان‌ها است. وی با تذکر اینکه حفظ زبان و پرهیز از انجام گناهان مربوط به این عضو انسان نیز لازم است، افزود: داشتن حیا در انسان یعنی انسان در یک چهارچوب رفتار کند و برای احترام به خود از انجام گناه که نوعی بی‌احترامی به خود است پرهیز نماید. امام جمعه کرج با اظهار اینکه انسان حقیر از خداوند فاصله گرفته است، تأکید کرد: تقوا راه رسیدن به قرب خداوند متعال است و اگر انسانی از خدا فاصله گیرد حقیر می‌شود. رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز گفت: خداوند متعال ستار العیوب بوده و دائماً گناهان انسان را می‌پوشاند.
وی افزود: نرم‌خو بودن، مراقبت در پنهان و آشکار، رعایت اصل سلامت و موفقیت و غلبه و مورد ستایش قرار گرفتن مردم از اموری است که از نتایج حیا در انسان است. امام جمعه کرج با بیان اینکه اگر انسان باحیا باشد خداوند در تمام مراحل حیات به وی کمک می‌کند، گفت: از نشانه‌های افرادی که باحیا هستند این است که خداوند گناهان این افراد را در ذهن مردم محو کرده و زمین نیز علیه آنها شهادت نمی‌دهد. نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: اهل ایمان برای انجام کار مکروه هم رغبت نمی‌کنند و یکی از راههایی که انسان به‌دنبال کار حرام می‌رود کوچک شمردن کارهایی است که انجام آن مکروه است. وی با یادآوری اینکه انجام کار مکروه انسان را به‌سمت انجام حرام رهنمون می‌سازد، ابراز کرد: دروغ گویی در انسان ناشی از بی‌حیایی است و اگر انسان حیا داشته باشد خیلی از برکات به‌سمت وی جاری می‌شود. آیت‌الله حسینی‌همدانی با بیان اینکه گمان بد و سوء ظن به افراد خوب نیست، گفت: داشتن سوء ظن به افراد باعث ایجاد تجسس، غیبت، فحش و تهمت می‌شود.



منبع:تسنیم



ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود