16 شهریور 1394
شماره خبر: 148640

۷۳ هزار واحد صنعتی کشور انرژی اولیه خود را از گاز تامین می‌کنند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

 ۷۳ هزار واحد صنعتی کشور انرژی اولیه خود را از گاز تامین می‌کنند


معاون شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه بیش از ۷۳ هزار واحد صنعتی کشور انرژی اولیه خود را از گاز تامین می‌کنند، گفت: بیش از ۹۶ درصد جمعیت شهری و ۶۱ درصد از جمعیت روستایی سطح کشور زیر پوشش گاز قرار دارند.
محمدرضا غروی در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت گاز استان البرز که ظهر امروز در محل شرکت گاز استان البرز با حضور مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، اظهار داشت: همکاران ما به عنوان سربازان گمنام در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی موفق شدند با اجرای بیش از 300 هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع و تغذیه همچنین نصب 10 میلیون انشعاب، 22 میلیون واحد مسکونی را تحت پوشش گاز قرار دارند. وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران خدمات بیشماری را به مردم عرضه کرده است، افزود: امروز بیش از 73 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ کشور انرژی اولیه خود را از گاز تامین می‌کنند. معاون شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه بیش از 96 درصد جمعیت شهری و 61 درصد از جمعیت روستایی سطح کشور زیر پوشش گاز قرار دارند، خاطرنشان کرد: سال گذشته شرکت گاز ایران در بخش خانگی، تجاری و صنعتی 172 میلیارد متر مکعب گاز را در گستره شهرها عرضه کرد. وی با اشاره به اینکه اگر این حجم گاز جایگزین سایر سوخت‌ها و فرآورد‌ه‌ها نبود امروز شرایط اجرایی، اقتصادی و رفاه مردم در جایگاه مناسبی قرار نداشت، تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران با تدوین برنامه میان‌مدت و بلند مدت در نظر دارد تا ظرف سه سال آینده با اعتباری بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان زمینه گازرسانی به 100 شهر باقی‌مانده و 10 هزار روستا را فراهم کند. وی با تاکید بر اینکه سهم سبد گاز در انرژی کشور به 70 درصد رسیده است، یادآور شد: با توجه به افق برنامه‌هایی که برای تداوم خدمت به جامعه طراحی شده درنظر داریم در مدت سه سال آینده گازرسانی به کلیه نقاط کشور، انجام و ضریب گازرسانی به شهرها به 100 درصد برسد. غروی با اشاره به اینکه امید است گازرسانی به روستاها به 96 درصد ارتقا پیدا کند، گفت: شرکت ملی گاز ایران در اجرای سیاست‌های اقتصادمقاومتی با تخصیص 19.4 میلیارد دلار مصوبه شورای اقتصاد، برنامه‌ای را تدارک دیده است تا تمام زیرساخت‌های لازم برای توسعه گازرسانی داخل کشور فراهم و با نگاه به صادرات زمینه انجام این مهم به کشورهای مختلف را فراهم کند.
وی با بیان اینکه امروزه علاوه بر اینکه گاز را به ترکیه صادر می‌کنیم آماده هستیم تا گاز را به بغداد نیز ببریم، اظهار داشت: درصدد هستیم در چارچوب تفاهم‌‌های متقابل گاز را به جنوب عراق" بصره " نیز ببریم همچنین قراردادی را با کشور پاکستان منعقد کردیم که امید است عملیاتی شود. معاون شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه کشورهایی نظیر عمارات و کویت متقاضی گاز ایران هستند، افزود: ما به فکر صادرات گاز به اروپا هستیم. وی با اشاره به اینکه خوشبختانه نیاز داخلی کشور در بخش گاز تامین شده است، خاطرنشان کرد: آماده ورود به بحث و اهداف سند چشم‌انداز هستیم چرا که بر اساس سند چشم‌انداز سهم صادرات گاز باید به 10 درصد افزایش پیدا کند. غروی با بیان اینکه امسال در تقارن با هفته دولت با صرف بیش از 20 هزار میلیارد ریال در قالب 3 هزار و 500 پروژه عملیات گازرسانی به 15 شهر و هزار و 200 روستا انجام گرفت، عنوان کرد: در هفته دولت سال جاری شرکت ملی گاز ایران موفق شد عملیات گاز رسانی به 18 شهر و هزار و 800 روستا در سطح کشور را آغاز کند. وی با تاکید بر اینکه با تاسیس استان البرز سازمان و وزرات‌خانه‌ها اقدام به تشکیل واحدهای تخصصی خود در استان کردند به همین منظور شرکت ملی گاز ایران نیز برآن بود تا بتواند شرکت گاز البرز را به ثبت برساند، افزود: با تمهیدات اتخاذ شده به وزارت نفت اجازه داده شد تا اقدام به تاسیس شرکت گاز البرز کند. معاون شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه از 16 شهر استان البرز تا کنون 15 شهر دارای گاز هستند، گفت: 161 روستای این استان از نعمت گاز بهره‌مند شدند. وی با اشاره به اینکه تنها شهر باقی مانده استان البرز در بخش گاز، طالقان است که عملیات اجرایی خط انتقال آن به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: امید است با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آغاز فصل زمستان این شهر نیز از نعمت گاز بهره‌مند شود. غروی با بیان اینکه با توجه به مصوبه مجلس و گذراندن مراحل قانونی شرکت گاز البرز ثبت شد، یادآور شد: 56 میلیارد تومان اعتبار برای شرکت گاز البرز در نظر گرفته شده است.



منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود