5 مهر 1394
شماره خبر: 149797

بهبود کیفیت هوای استان البرز با توزیع بنزین یورو٤

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

بهبود کیفیت هوای استان البرز با توزیع بنزین یورو٤


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: با توزیع بنزین استاندارد، کیفیت هوای کلانشهر کرج در شرایط خوبی قرار گرفته به گونه‌ای که تعداد روزهای پاک ٥ برابر افزایش و تعداد روزهای ناسالم به نصف میزان گذشته کاهش پیدا کرده است.
حسین محمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، توزیع بنزین یورو ٤ از ابتدای سال ٩٣ در این استان را یکی از اقدامهای مهم محیط زیست در راستای افزایش و بهبود کیفیت هوای استان برشمرد و گفت: هم اکنون کیفیت هوای کلانشهر کرج در شرایط خوبی قرار دارد به گونه‌ای که تعداد روزهای پاک ٥ برابر افزایش و تعداد روزهای ناسالم به نصف میزان گذشته کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: آلودگی هوا در استان البرز و کلانشهر کرج طی سالهای گذشته به حدی رسیده بود که تا پیش از سال ١٣٩٣ کمتر از یک سوم روزهای سال در این استان هوا پاک یا سالم بود. محمدی تصریح کرد: به طور میانگین روزانه حدود ٢/٢ میلیون لیتر بنزین در استان البرز مصرف می‌شود که از این میزان حدود ٦٠ تا ٧٠ درصد بنزین یورو ٤ با اولویت توزیع در کلانشهر کرج است. مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با یادآوری مصوبه دولت یازدهم در خصوص کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، عنوان کرد: پیرو مصوبه دولت، کارگروههای کاهش آلودگی هوا در استانها به منظور تهیه و تصویب برنامه های استانی و تقسیم تکالیف و وظایف دستگاههای مختلف در این خصوص شکل گرفت. وی ادامه داد: بر همین اساس در استان البرز نیز اقدامها و وظایف هر دستگاه مشخص شد که البته الزام نیروگاه منتظرقائم فردیس به ایجاد سامانه پایش لحظه‌ای، بهینه سازی سیستم احتراق و حذف مازوت در فرآیند سوخت، یکی از مهمترین تکالیف مطروحه در برنامه کاهش آلودگی هوای استان بود.
محمدی افزود: حذف سوخت مازوت از چرخه مصرف این نیروگاه حداکثر می‌تواند ١٥٠ مگاوات از ظرفیت برق تولیدی این نیروگاه را کم کند که این میزان کاهش تولید برق در کل چرخه تولید ٥٠ تا ٦٠ هزار مگاوات برق کشور بسیار ناچیز است. مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز عنوان کرد: برای تولید این میزان برق، روزانه حدود ١/٥ تا ٢ میلیون لیتر مازوت با ٣٠٠٠ppm گوگرد مصرف می‌شد که البته هیچ توجیهی برای این میزان تولید برق با ایجاد مخاطره برای سلامت مردم وجود ندارد. وی گفت: یکی از پیشنهادهای مورد نظر از سوی محیط زیست به مسئولان نیروگاه، اصلاح سیستم احتراق و افزایش راندمان و گازسوز کردن کلیه واحدها با توجه به مصوبه دولت مبنی بر استفاده گاز در ٦ نیروگاه کشور از جمله نیروگاه شهید منتظرقائم فردیس و اعلام آمادگی وزارت نفت برای تامین گاز نیروگاهها بود. محمدی تصریح کرد: زمانی که می‌خواستیم مصرف مازوت در این نیروگاه را قطع کنیم، همکاران تولید برق کشور اذغان می‌کردند با اقدام محیط زیست، برق بخشی از استان تهران قطع خواهد شد و ما هم در پاسخ گفتیم سهم خاموشی ما در استان را مشخص کنید تا از طریق رسانه در مورد دلایل آن با مردم صحبت کنیم، زیرا اطمینان داریم مردم خاموشی را بر آلودگی هوا ترجیح خواهند داد.



منبع:خبر خودرو

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود