16 آبان 1394
شماره خبر: 152290

بهره‌وری آب در بخش کشاورزی کمتر از30درصد است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

بهره‌وری آب در بخش کشاورزی کمتر از30درصد است


معاون آموزشی دانشگاه علمی -کاربردی جهاد کشاورزی کرج گفت: بیشترین هدررفت منابع آبی در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد.
علی محمد عمویی اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد کاهش مقادیر قابل توجهی از منابع آبی استان بوده‌ایم و با توجه به وسعت زمین‌های کشاورزی و باغ‌های استان بدون شک بخش زیادی از این منابع آبی در بخش کشاورزی به مصرف رسیده است. وی افزود: با توجه به این که کمبود آب دراکثر مناطق استان به مرز بحرانی رسیده است باید برای ذخیره و مصرف بهینه منابع موجود برنامه‌ریزی کرد. این مسئول گفت: اکنون بهره وری آب مصرفی در بخش کشاورزی کمتر از 30 درصد است و بقیه آن هدر می رود. عمویی ادامه داد: در حال حاضر در17 میلیون هکتار از اراضی کشور کشت صورت می‌گیرد، درحالی که ظرفیت واقعی این بخش بیش از 50 میلیون هکتار است. معاون آموزشی دانشگاه علمی - کاربردی جهاد کشاورزی کرج گفت: اکنون تکنولوژی برای آبیاری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی ایجاد شده که می‌تواند میزان مصرف آب دراین بخش را به یک پنجم مقدار موجود کاهش دهد. وی ادامه داد: با استفاده ازاین تکنولوژی سطح بهره‌وری آب در بخش کشاورزی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و با این اوصاف بخشی از مشکل کمبود آب استان و به طور کلی همه کشور حل می‌شود. وی یادآورشد: بدون شک با استفاده از این تکنولوژی تولیدات بخش کشاورزی نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب ازحجم واردات محصولات کشاورزی به کشور کم می‌شود. عمویی گفت: با استفاده از روش‌های نوین آبیاری می‌توان تا 10 سال آینده، میزان تولید محصولات کشاورزی را به سه برابر موجود افزایش داد.
این مسئول یادآورشد: از آنجا که اکثر کشاورزان توان مالی برای خرید این تکنولوژی را ندارند در مرحله اول دولت باید آنان را حمایت کند تا بتوانند از سیستم نوین آبیاری در مزارع و باغ‌های خود استفاده کنند.
عمویی اضافه کرد: علاوه براین، باید زمینه‌ای ایجاد کرد که کشاورزان به استفاده از این سیستم قانع شوند و درمقابل آن مقاومت نکنند. وی افزود: تحقق این هدف نیازمند برنامه‌ریزی، آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب است. عمویی درادامه به مشکلات انتقال دانش به مزارع اشاره کرد و گفت: اکنون ساختار انتقال دانش فنی از دانشگاهها به مزارع و باغها وجود ندارد و کشاورزی به صورت سنتی انجام می‌شود.
معاون آموزش دانشگاه علمی کاربردی جهاد کشاورزی کرج گفت: ایجاد ساختار مناسب دراین زمینه نیازمند ایجاد زمینه مناسب برای پیوند بین تجربه کشاورزان با علم و دانش فارغ التحصیلان است.
وی در پایان گفت: هم کشاورزان باید به دانش و اطلاعاتی که فارغ التحصیلان رشته کشاورزی به دست آورده‌اند اعتماد کنند و هم فارغ التحصیلان باید به یک عمر تجربه کشاورزان احترام بگذارند؛ چراکه بدون شک پیوند بین تجربه و علم درنهایت منجر به توسعه بخش کشاورزی خواهد شد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود