25 خرداد 1391
شماره خبر: 7905

یک میلیون از اراضی کشاورزی کشور شبکه‌ آبیاری ندارد

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

یک میلیون از اراضی کشاورزی کشور شبکه‌ آبیاری ندارد

معاون آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: حدود یک میلیون از اراضی کشاورزی کشور فاقد شبکه‌های آبیاری و زهکشی هستند.
رحیم سجادی در همایش ملی مسایل ژئوتکنیکی شبکه‌های آبیاری و زهکشی در کرج افزود: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که این زمین‌ها نیز به این سیستم مجهز شوند. وی ادامه داد: براساس برنامه زمان‌بندی شده پیش‌بینی می‌شود که حجم وسیعی از این اراضی تا پایان برنامه پنجم توسعه به این سیستم مجهز شوند. این مقام مسئول با اشاره به این که هم اکنون 900 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور مجهز به سیستم آبیاری و زهکشی هستند افزود: این سیستم توسط وزارتخانه‌های کشاورزی و نیرو اجرایی شده است.
اجرای آبیاری تحت فشار برای حدود 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی
سجادی در ادامه سخنان خود به اجرای آبیاری تحت فشار برای حدود 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌ها و تعهدات انجام شده این میزان از اراضی کشاورزی در سال 91 مجهز به آبیاری تحت فشار می‌شوند. معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود به برنامه‌های در دست اجرای این وزارتخانه در سال جاری اشاره کرد و گفت: توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار، احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و انتقال آب با لوله به منظور افزایش بهره‌وری آب کشاورزی از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه است.
رفع مشکلات موجود بر سرراه کشاورزان با نگاه علمی
در ادامه این مراسم معاون برنامه ریزی و پشتیبانی سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی نیز طی سخنانی با تأکید بر رفع مشکلات کشاورزان افزود: این مهم تنها با نگاه علمی و کارشناسانه قابل حل است. نادر قلی ابراهیی تأکید کرد: با رفع مشکلات کشاورزی و کشاورزان می‌توانیم شاهد رونق محصولات کشاورزی در زمینه‌های مختلف باشیم. وی ادامه داد: البته طی چند سال گذشته اقدامات موثری در زمینه کاهش این مشکلات انجام شده است که توانسته رشد چشمگیری را در زمینه تولید محصولات کشاورزی داشته باشد. این مسئول عنوان کرد: براساس آمارهای ارائه شده اکنون حدود 110 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که این میزان نسبت به سه دهه گذشته افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. وی تأمین آب کشاورزی و رفع برخی از مشکلات این بخش را مهم عنوان خواند و گفت: باید تلاش شود تا شبکه‌های آبیاری مطابق با شرایط اقلیمی و محیطی و بر اساس استانداردهای بومی در ایران اجرایی شود.



منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود