24 آذر 1394
شماره خبر: 154603

70 درصد موقوفات نظرآباد به صورت مشاعی است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

70 درصد موقوفات نظرآباد به صورت مشاعی است


رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نظرآباد گفت: یکی از مهمترین مشکلات در حوزه موقوفات نظرآباد مشاعی بودن 70 درصد آن ها است.
سید رسول عابد خراسانی به مناسبت هفته وقف با اشاره به اینکه شهرستان نظرآباد دارای 60 موقوفه و حدود یک هزار رقبه است، افزود: بیشتر موقوفات این شهرستان به صورت نسل به نسل منتقل شده و سندی برای آن ها تهیه نشده بود. وی اظهار داشت: کارشناسان اداره اوقاف در هنگام مراجعه به مستاجرین این موقوفات با مشاعی بودن آن ها و گاها مخالفت مالکین بقیه ملک برای در اختیار گذاشتن میزان ملک موقوفی و یا انعقاد قرارداد اجاره مواجه می شوند. وی گفت: به طور مثال از شش دانگ یک زمین دو دانگ آن توسط مالک اصلی وقف شده که وارثین این زمین یا از وقف آن بی اطلاع بوده و یا اینکه با در اختیار گذاشتن آن دو دانگ مخالفت می کنند. عابد خراسانی با اشاره به اینکه از زمان تشکیل اداره اوقاف نظرآباد (17 اردیبهشت ماه 92) در حال فرهنگ سازی برای رفع این معضل هستیم، اظهار داشت: تا کنون برای 30 درصد موقوفات این شهرستان سند تک برگی صادر شده است. وی تاکید کرد: با تبلیغات و با راهکارهائی که از نظر سازمانی وجود داشته متصرف ها را برای تنظیم سند اجاره و پرداخت حقوق موقوفه برای اجرای نیات امینانه واقفین دعوت کرده ایم که تا حد زیادی موفق بوده ایم. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نظرآباد یکی دیگر از اقدامات این اداره در حوزه وقف را شناسایی و معرفی نیات واقفین و املاک واقفین و واقفین خیراندیش به مردم نظر آباد و بسط و توسعه و ترویج فرهنگ وقف دانست. وی با اشاره به اینکه با توجه به این اقدامات تعداد وقف در این شهرستان از دو مورد در سال گذشته به هفت مورد در سال جاری رسیده، گفت: یکی از بزرگترین این موقوفات، وقف باغی به مساحت پنج هزار متر با تمامی امکانات داخلی آن به نیت راه اندازی مرکز نگهداری بیماران ذهنی و جسمی بخصوص کودکان ونوجوانان است. عابد خراسانی یکی دیگر از این وقف ها را وقف یک ملک 200 متری در روستای سید جمال الدین به منظور احداث دارالقرآن است.
در نظرآباد شش امامزاده وجود دارد
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نظرآباد با اشاره به اینکه در این شهرستان شش بقعه متبرکه وجود دارد، گفت: از زمان تشکیل اداره اوقاف در این شهرستان اقدامات عمرانی و ساخت و ساز و تامین و تجهیز اماکن فوق برای زوار به خوبی انجام شده است. وی همچنین توسعه فضای داخلی بعضی از امامزادگان همچون امامزاده احمد و محمود را از جمله این اقدامات برشمرد. عابد خراسانی برگزاری فعالیت های فرهنگی در امامزادگان را از دیگر اقدامات این اداره برشمرد و بیان داشت: با اجرای برنامه هایی مثل بصیرت عاشورایی ، یاس نبوی ، آرامش بهاری،سوگواری نبوی و برگزاری ۵ محفل قرآن با قاریان بین المللی ،کشوری و استانی و ثبت نام بیش از ۱۰۰قاری و حافظ قرآن توانستیم اهداف سازمان را پیش ببریم.شهرستان نظرآباد دارای 60 موقوفه، یک هزار رقبه،۶ امامزاده و ۹۰مسجد ثبت شده است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود