15 بهمن 1394
شماره خبر: 158007

بیش از ۳۰ درصد پرونده‌ها در البرز مشمول اطاله دادرسی می‌شوند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

بیش از ۳۰ درصد پرونده‌ها در البرز مشمول اطاله دادرسی می‌شوند


رئیس‌کل دادگستری استان البرز گفت: بیش از ۳۰ درصد پرونده‌ها در استان البرز مشمول اطاله دادرسی می‌شوند.
ااحمد فاضلیان در پاسخ به این سؤال که «چند درصد از پرونده‌های دادسراهای استان قدمتی بالای ۱۰ سال دارند و در روند اجرای احکام مشمول مرور زمان شده‌اند» اظهار کرد: کمتر از ۲ درصد از پرونده‌های قضایی در استان البرز قدمت بالای ۱۰ سال دارند. وی در ادامه با تأکید بر اینکه در استان البرز با مشکل اطاله دادرسی مواجه هستیم، گفت: کمبود ۶۰ درصدی کادر اداری، ۵۰ درصدی کادر قضایی و همچنین نبود برخی زیرساخت‌های مناسب باعث به وجود آمدن مشکل اطاله دادرسی شده است. فاضلیان در ادامه تأکید کرد: به جرات می‌توان گفت کادر قضایی استان بیش از ۲ برابر استانداردهای تعریف‌شده برای کار قضایی فعالیت می‌کنند چرا که میزان پرونده‌هایی که ماهانه در شعب استان رسیدگی می‌شود ۲ برابر شاخص‌های موجود است. رئیس‌کل دادگستری استان البرز به پرونده‌های در حال رسیدگی در دادگاه‌های خانواده استان اشاره کرد و گفت: پرونده‌هایی که در دادگاه‌های خانواده استان رسیدگی می‌شود ۳ برابر حد و نصاب تعیین‌شده‌ای است که وجود دارد.
روند ورودی پرونده به دستگاه قضا در البرز افزایشی است
فاضلیان اضافه کرد: فشار سنگینی بر بخش قضایی و اداری دستگاه قضا در استان البرز وجود دارد حجم پرونده‌ها سنگین و هر روز در حال افزایش است. وی مسئله حاشیه‌نشینی، مهاجرت‌های گسترده و تنوع قومیتی و جمعیتی را دلیل بروز ناهنجاری‌های اجتماعی در البرز دانست و گفت: روند ورودی پرونده به دستگاه قضا در البرز افزایشی است همین مسئله باعث می‌شود که خدمات به‌خوبی ارائه نشود.
رئیس‌کل دادگستری استان البرز با تأکید بر اینکه مردم انتظار دارند در روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی سرعت و دقت توأمان با هم مورد توجه قرار بگیرد، گفت: این خواسته به حقی است ولی مشکلات عدیده‌ای به دستگاه قضای استان تحمیل‌شده که خارج از اراده ما است. وی با تأکید بر اینکه بیش از ۳۰ درصد پرونده‌ها در استان البرز مشمول اطاله دادرسی می‌شوند، گفت: اگر بتوانیم ظرفیت‌های لازم را ایجاد کنیم می‌توانیم این میزان اطاله دادرسی که شامل پرونده‌های قضایی شده است را کاهش دهیم. به گفته رئیس‌کل دادگستری استان البرز احکام ۳۰ درصد از مراجعه‌کنندگان در استان به‌موقع صادر نمی‌شود که همین مسئله بار سنگینی را به دستگاه قضایی البرز تحمیل کرده است.
رفع مشکلات دستگاه قضایی استان در دست اجرا است
فاضلیان با تأکید بر اینکه دستگاه قضا در استان در حال تلاش است که وضعیت را تغییر دهد و مشکلات موجود را از رفع کند، گفت: جذب قاضی موردنیاز، رفع کمبود کادر اداری و تأمین زیرساخت‌های موجود در دستور کار است.وی با اشاره به اینکه اقدامات ارزشمندی تاکنون انجام‌شده است، و امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده شده است، بتوانیم در آینده‌ای نزدیک مشکلات را به حداقل برسانیم، گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای باشد که بیش از ۹۰ درصد پرونده‌ها مشمول اطاله دادرسی نشوند. فاضلیان به برخی پرونده‌های که مشمول اطاله دادرسی شده‌اند اشاره کرد و گفت: بعضی از این نوع پرونده‌ها دارای شرایط خاصی هستند مثلاً پرونده برخی قتل‌ها که قاتل در اسرع وقت شناسایی نمی‌شود ناچار مدت‌ها در دستگاه قضایی باقی می‌ماند تا قاتل شناسایی شود. رئیس‌کل دادگستری استان البرز در خاتمه به برخی پرونده‌های حدی اشاره کرد که شامل اطاله دادرسی شده‌اند و گفت: محاکمه در پرونده‌های حدی نمی‌تواند به‌صورت غیابی انجام شود و تا زمانی که متهم دستگیر نشده این پرونده در سیستم قضایی باقی می‌ماند. برخی دیگر از پرونده‌ها در حوزه اجرای احکام تقسیط شده‌اند و همین امر موجب می‌شود که روند اجرایی پرونده مدت‌زمان زیادی به طول انجامید

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود