7 تیر 1391
شماره خبر: 8322

فعالیت شوراهای حل اختلاف بر اساس تعالیم دینی است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

فعالیت شوراهای حل اختلاف بر اساس تعالیم دینی است

معاون قضایی رئیس دادگستری استان البرز در امور شوراهای حل اختلاف گفت: فعالیت شوراهای حل اختلاف بر اساس تعالیم دینی و فرهنگ ایرانی مبنی بر ضرورت ایجاد صلح و سازش میان مردم انجام می‌شود.
لقمان کیاپاشا به مناسبت در پیش بودن هفته قوه قضاییه طی سخنانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی 9 سال اخیر شورای‌های حل اختلاف که فعالیت رسمی خود را در کشور آغاز کرده، خدمات بسیار ارزشمندی به مردم ارائه داده است. وی تصریح کرد: محور اصلی فعالیت و برنامه‌های این شوراها ایجاد صلح و سازش در میان طرفین اختلاف بوده که این امر نیز برگرفته از فرهنگ صلح ایرانی و دینی ماست و بزرگان اسلامی به ویژه پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) بارها بر این مهم تاکید کرده‌اند. معاون قضایی رئیس دادگستری استان البرز در امور شوراهای حل اختلاف افزود: پیامبر گرامی اسلام در حدیثی تاکید فرموده‌اند که ایجاد صلح و دوستی میان مسلمانان ارزشی برابر 70 سال عبادت را دارد و بر همین اساس اصل در دادرسی‌ها در شوراهای حل اختلاف ترویج صلح در جامعه اسلامی است. کیاپاشا یکی از علل اصلی راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف را تعداد پرونده‌های قضایی و افزایش آنها در سال‌های اخیر توصیف کرد و گفت: نگاه دستگاه قضایی بر این امر حاکم است تا مواردی که نیازمند تخصص قضایی ندارد را با استفاده توانمندی‌های مردمی انجام داده و از تشکیل پرونده‌های متعدد که موجب اطاله دادرسی‌ها می‌شود، خودداری کنیم. وی ادامه داد: بر همین اساس قانونی تدوین و شوراهای حل اختلاف راه‌اندازی و بخشی از اختیارات دستگاه قضایی به این شورا بر اساس موازین قانونی تفویض شد.
دستاورد مهم شوراهای حل اختلاف جلوگیری از اطاله دادرسی است
معاون قضایی رئیس دادگستری استان البرز در امور شوراهای حل اختلاف در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای این شوراها اشاره کرد و گفت: هدف اصلی که ایجاد صلح و سازش میان مردم بوده خوشبختانه تا حد بسیار زیادی محقق شده است. کیاپاشا ادامه داد: از سوی دیگر با راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف، شاهد کاهش تشکیل پرونده‌های قضایی در محاکم دادگستری بوده و این امر از اطاله‌ دادرسی‌ها جلوگیری کرده است. وی تاکید کرد: به طور قطع با کاهش زمان بررسی پرونده‌های قضایی در محاکم دادگستری شاهد افزایش رضایت‌مندی مردم نیز خواهیم بود. کیاپاشا گفت: افزایش خدمات‌رسانی به مردم با تشکیل شوراهای حل اختلاف از سوی قضات و کارکنان دادگستری‌ استان البرز محقق شده و در تلاش هستیم تا این خدمات را به مردم گسترش دهیم. وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد پرونده در شوراهای فوق بررسی می‌شود، گفت: حجم پرونده‌های وارده به این محاکم در استان البرز قابل توجه است به صورتی که در سال گذشته بیش از 100 هزار درخواست رسیدگی به اختلافات از سوی مردم به شوراهای حل اختلاف در سراسر استان وارد شده است. کیاپاشا در پایان اظهار داشت: با در نظر گرفتن پرونده‌های باقیمانده از سال 89 به این نتیجه می‌رسیم که در کل سال گذشته 102 هزار پرونده از سوی شوراهای فوق بررسی و مختومه اعلام شده است.



منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود