18 اسفند 1394
شماره خبر: 159985

همیاران طبیعت یک اقدام تشریفاتی است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

همیاران طبیعت یک اقدام تشریفاتی است


رئیس کل دادگستری البرز ضمن گلایه از عدم کارآمدی قوانین در حوزه بازدارندگی تجاوز به اراضی ملی گفت: قوانین در این زمینه نیازمند بازنگری است.
احمد فاضلیان در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال در اراصی ملی و منابع طبیعی استان البرز با اشاره به رهنودهای رهبر معظم انقلاب که حفاظت از منابع طبیعی را وظیفه و تکلیف عمومی دانستند، اظهار کرد: دستگاه قضا با تمام قوا به این حوزه کمک خواهد کرد، انتطار می رود سایر دستگاه های اجرایی، انتظامی و حتی امنیتی نیز همکاری کنند تا این مسیولیت سنگین به بهترین نحو ممکن به انجام برسد.
دستگاه های متولی حفاظت از منابع طبیعی از کمبود امکانات رنج می برند
رئیس کل دادگستری البرز ادامه داد: متاسفانه دستگاه های متولی انر حفاظت از منابع ملی امکانات متناسب با ماموریت را در اختیار ندارند و از کمبود نیروی انسانی، منابع و تجهیزات به شدت رنج می برند اما باید با حداقل امکانات، ماموریت های بزرگ را انجام دهند لذا باید علاوه بر استفاده از طرفیت تمام دستگاه های مرتبط، از ظرفیت های مردمی نیز بهره ببریم. وی گفت: در حال حاضر بخشی از جامعه به این مقوله آگاهی دارند اما بخش اعظمی همچنان به عمق مسئله پی نبرده و حساسیت لازم را ندارند به همین دلیل باید فرهنگ را تا جایی بالا ببریم که اگر تعرضی به منابع ملی صورت گرفت اولین اعتراض ها از بطن جامعه باشد همانگونه که در بسیاری از کشورهای پیشرفته، افکار عمومی ضامن اجرای موثر احکام و قواتین است.
همیاران طبیعت یک اقدام تشریفاتی است/باید اصولی تر عمل کنیم
رئیس کل دادگستری البرز عنوان کرد: همیاران طبیعت یک اقدام تشریفاتی است که باید از این وضعیت خارج شود، اگر به دنبال زمینه سازی برای جلب مشارکت عمومی هستیم باید اصولی‌تر کار شود همانند اقدام پلیس راهور برای جلب همکاری مردم در کنترل ترافیک که بسیار موفق بود و روز به روز نیز گسترده تر می شود و نشان داد که می توان از این ظرفیت ملی در سایر حوزه ها نیز استفاده مطلوب داشته باشیم. فاضلیان در زمینه قانون حفاظت از منابع طبیعی خاطرنشان کرد: این قوانین در مقطعی خدمات ارزنده ای به حفظ منابع طبیعی داشتند و در زمان وضع، بسیار موثر و کارآمد بودند اما امروز با توجه به تغییر شرایط به طور قطع این قوانین پاسخگو نیست و در بخش های مختلف ضعف دارد.
وقتی قوانین مشوقی برای تجاوز به اراضی ملی می شود
وی افزود: متاسفانه قانونی که باید نقش بازدارنده داشته باشد در برخی موارد به مشوقی برای تجاوز به اراضی ملی تبدیل شده است در صورتی که هزینه ارتکاب به جرم باید آنقدر بالا و بازدارنده باشد که هیچ فردی جرات دست درازی پیدا نکند، باید قوانین سنگین قضایی متناسب با شرایط امروز جامعه وضع شود. رئیس کل دادگستری البرز متذکر شد: امروزه با توجه به ارزش افزوده بالای اراضی، مجازات های در نظر گرفته شده برای متخلفان آنقدر کم است که حاضرند ریسک را پذیرفته و وارد این حوزه شوند که در نهایت نیز منجر به بروز مشکلات عدیده برای جامعه می شود لذا قانون نیاز به بازنگری دارد.
برخی قوانین مطرح شده از سوی نمایندگان فاقد نگاه حفاظتی است
فاضلیان گلایه کرد: متاسفانه برخی قوانینی که امروز در قالب طرح از سوی برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد می شود، فاقد نگاه حفاظتی بوده و بیشتر با هدف ایجاد بستر مناسب برای واگذاری های گسترده تر صورت می گیرد و این بسیار خطرناک است لذا امیدواریم این نگاه تغییر کند البته با حضور به موقع و مخالفت اکثریت، این طرح ها به سرانجام نرسید. وی تقدم پیشگیری بر برخورد قهری و قضایی را بسیار مهم برشمرد و ادامه داد: تمام این تخریب ها برای نظام و دولت هزینه در پی دارد و ما نیز به هیچ وجه راضی به این اعمال نیستیم لذا بیشتر به دنبال پیشگیری هستیم تا علاوه بر جلب رضایت مردم از هزینه های تحمیلی ناخواسته جلوگیری شود.
بسیاری مشکلات ناشی از سوءمدیریت پیشینیان است
رئیس کل دادگستری البرز در پایان بیان کرد: باید برنامه ریزی کرده و توان خود را در حوزه پیشگیری بکار بندیم، اگر مشکل داریم ناشی از سوء مدیریت گذشته قبل از استان شدن البرز است که بر ما تحمیل شده و وارث اوضاع نابسامان شدیم اما باید برای رفع مشکلات و آینده بهتر استان برنامه ریزی داشته باشیم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود