12 فروردین 1395
شماره خبر: 160499

ماهی های قرمز را در منابع آبی استان رها نکنید

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

 ماهی های قرمز را در منابع آبی استان رها نکنید


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از هموطنان خواست تا از رهاسازی ماهیان قرمز سفره هفت سین خود در منابع آبی استان جدا خودداری کنند.
حسین محمدی در توصیه هایی به مناسبت 13 فروردین روز طبیعت، گفت: هموطنان ما پس از پایان تعطیلات نوروزی به گمان اینکه رهاسازی ماهیان قرمز درون رودخانه ها و سدها کاری پسندیده است، این اقدام را انجام می دهند ولی بایستی از انجام این عمل به ظاهر خیرخواهانه خودداری کنند. وی اظهار داشت: ماهیان قرمز به صورت بالقوه برای آبزیان بومی استان خطرآفرین هستند زیرا ماهیان قرمز، گونه ای غیربومی هستند و می توانند با گونه های بومی ساکن رودخانه ها و سدهای استان بر سر منابع به رقابت بپردازند و منجر به حذف گونه های بومی از زیست گاه های طبیعی خود شوند.
وی گفت: ماهیان قرمز گونه ای مقاوم هستند که سریع تکثیر می یابند و با شرایط محیطی خود را وفق می دهند و احتمال وجود بعضی از بیماری ها در این گونه آبزی وجود دارد که منجر به انتشار آن در منابع آبی می شود.
***13 فروردین یک روز تاریخی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه روز 13 فروردین یا همان 13 به در یک روز تاریخی است، افزود: مردم استان ما در این روز از محیط های طبیعی استان استفاده و لذت می بند زیرا فضاهای گردشگری در عرصه های طبیعی و حاشیه منابع آبی و زیستگاه های حیات وحش مستقر شده است. وی با تاکید بر اینکه مردم بایستی رعایت حفظ این محیط ها را مدنظر قرار دهند، بیان داشت: این روزها ارتفاعات استان پوشیده از برف است و بالطبع حیات وحش برای تغذیه به پائین ارتفاعات آمده که مردم بایستی ضمن لذت از طبیعت، آرامش محیط زیست را برای گونه های مختلف حیات وحش حفظ کنند. محمدی از هموطنان خواست در صورت مشاهده افرادی که در این روزها اقدام به سوء استفاده از این فرصت برای شکار این گونه ها می کنند، مراتب را به سامانه 1540 که به صورت 24 ساعته فعال است، گزارش دهند.
***زباله ها را به مناطق تعبیه شده انتقال دهید
وی در ادامه با اشاره به اینکه هموطنان و همشهریان در روز 13 فروردین زباله ی زیادی را تولید می کنند، گفت: از این افراد می خواهیم تا زباله هایی را که تولید می کنند در محل اقامت خود رها نکنند و آن ها را به محیط های شهری و روستائی که محل تخلیه زباله پیش بینی شده است، انتقال دهند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه به فعالیت 50 محیط بان استان در ایام نوروز به صورت 24 ساعته و بدون تعطیلی اشاره کرد و افزود: از این تعداد محیط بان، 12 نفر در منطقه شکار ممنوع طالقان و 20 نفر در منطقه حفاظت شده جنوبی فعال هستند که به صورت مداوم در این منطقه گشت و کنترل دارند. وی فعالیت محیط بانان را در محیط های طبیعی و محیط های انسانی برای جلوگیری از آلایندگی صنایع دانست و بیان داشت: با وجود بارندگی های بسیار مناسب در ایام سفرهای نوروزی، محیط بانان ما به صورت مرتب در مسیر رودخانه های استان در حال گشت زنی بودند تا ضمن هشدار به مسافران در جهت عدم اطراق در این مسیرها به دلیل احتمال طغیان رودخانه ها، آن ها را به حفظ محیط زیست توصیه کنند. محمدی همچنین به اجرای طرح مسیر سبز- ساحل پاک در پیش از ایام نوروز اشاره کرد و گفت: این طرح که در شش استان منتهی به شمال اجرا شد با موفقیت با همکاری دستگاه هائی همچون شهرداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها، راه و شهرسازی انجام شد و تلاش شد تا حاشیه رودخانه ها و راه ها از نخاله ها و زباله ها پاکسازی شود.
وی اضافه کرد: در این مسیرها همچون محور کرج- چالوس و اتوبان تهران- کرج و کرج قزوین، توقف گاه ها و پمپ بنزین ها بنرهایی با موضوع حفظ محیط زیست و جلوگیری از ریختن زباله ها در محورها برای اطلاع هموطنان نصب شد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود