21 فروردین 1395
شماره خبر: 160876

نخستین تالاب مصنوعی فاضلاب در كرج منبع تولید و انتشار بیماری ها

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

نخستین تالاب مصنوعی فاضلاب در كرج منبع تولید و انتشار بیماری ها


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان كرج با اشاره به ایجاد نخستین تالاب مصنوعی فاضلاب در این شهرستان گفت: با توجه به نزدیك شدن روزهای گرم سال، این پهنه آبی بهترین منبع برای انتشار بیماری ها است.
حمیدرضا لشگری افزود: این پهنه آبی در منطقه ای بین كمالشهر، خرمدشت، مهدی آباد و قزل حصار استان البرز تشكیل شده است. وی اظهار داشت: با رشد جمعیت و افزایش ساخت و ساز در این مناطق و شكل و بافت خاص خاك این منطقه كه سطح نفوذ پائینی دارد، معضل جدی وجود روان آب ها و فاضلاب ها در این منطقه به یك چالش زیست محیطی و بهداشتی برای كلانشهر كرج تبدیل شده است. وی گفت: با توجه به بارش های خوبی كه اخیرا داشته ایم، حجم آب نهر سیاه جوی و كانال مهدی آباد و تجمیع آب در قسمتی از اراضی بایر منطقه قزل حصار منجر به ایجاد یك پهنه آبی شده به طوری كه می توان گفت اولین تالاب مصنوعی از فاضلاب را شاهد هستیم. لشگری با اشاره به اینكه تعدادی از پرندگان مهاجر نظیر؛ آگرت كوچك و گاوچرانك در حاشیه این پهنه آبی فرود آمده و این منطقه را به عنوان زیستگاه موقت خود انتخاب كرده اند، افزود: به علت آغشته شدن آبهای سطحی با فاضلاب های خانگی دراین محل، احتمال سرایت انواع بیماری به پرندگان و شیوع آن از این طریق بسیار جدی است. وی به نبود مدیریت پسماند در استان اشاره كرد و بیان داشت:همیشه در این گونه مواقع سخن از نبود اعتبارات است كه منجر به نداشتن سیستم جمع آوری پساب و راه اندازی تصفیه خانه های مناسب می شود. معاون اداره كل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: آیا در این گونه مواقع توان دستگاه های اجرائی به حدی نیست كه این فاضلاب را از دسترس مناطق مسكونی و اراضی زراعی خارج و یا دور كنند؟
وی با بیان اینكه حداقل می توان آن را به سمت تصفیه خانه ماهدشت هدایت و یا كانال را سرپوشیده كرد، افزود: متاسفانه وضعیت خاك این منطقه به طوری است كه حتی از زیرزمین خانه های مسكونی این مناطق آب بیرون می زند و به همین منظور حدود 10 سال پیش كلنگ ساخت تصفیه خانه در این منطقه برزمین زده شد ولی هنوز كاری صورت نگرفته است. وی یادآور شد: هر سال در فصل بارندگی و بهار با این معضل روبرو هستیم ولی امسال به دلیل افزایش بارندگی شاهد افزایش حجم و وسعت آن هستیم. لشگری گفت: دربسیاری از كشورهای بی آب و كم آب ، زمان بارندگی، این گونه روان آب ها هدایت و برای زمان بی آبی ذخیره می شوند ولی در كشور ما به دلیل نبود مدیریت مناسب در این حوزه، روان آب ها رها و با فاضلاب تجمیع و یك پهنه آبی و یا كانال های آبی آلوده را تشكیل می دهند. وی همچنین با اشاره به اینكه ساكنان این مناطق را افرادی ضعیف تشكیل می دهند، افزود: یك خطر دیگر این گونه آب ها، احتمال بازی و شنا كردن بچه ها در این آب ها است كه علاوه بر اینكه این آب ها دارای انواع آلودگی ها است به دلیل باتلاقی بودن آن خطر گرفتار شدن بچه ها را نیز دارد. وی اظهار داشت: همچنین با گرم شدن هوا این آب ها ،كانونی برای تخم ریزی پشه ها و دیگر حشرات و شیوع بیماری های واگیر هستند. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان كرج با اشاره به اینكه ما از مسئولین نمی خواهیم كه ره صدساله را یك شبه بروند، گفت: حداقل از مسئولان می خواهیم تا این آب ها را عبور دهند زیرا بر اساس برنامه زمان بندی ارائه شده از سوی مسئولین ذیربط، 20 سال زمان می برد تا سیستم جمع آوری پساب كلانشهر كرج و راه اندازی تصفیه خانه های استاندارد را داشته باشیم.
وی افزود: از متولیان امور بهداشتی استان می خواهیم تا پیگیر دور كردن این منبع آلودگی و یا سرپوشیده كردن كانال آن باشند و این كانال آلودگی را از مناطق مسكونی دور كنند. لشگری با اشاره به طرح این موضوع به استاندار البرز، بیان داشت: استاندار قول دادند كه موضوع معضل نهر سیاه جوی و وضعیت فاضلاب استان را به صورت یك پیشنهاد در سفر هیات دولت برای جذب اعتبار ویژه ببرند ولی متاسفانه موضوع سفر هیات دولت تا كنون فقط در حد حرف مانده است. در سال گذشته هیاتی متشكل از دادستان شهرستان كرج و مسئولین حفاظت محیط زیست استان البرز بازدیدی از كانال سیاه جوی و تصفیه خانه غیراستاندارد ماهدشت و همچنین آبیاری مزارع كشاورزی با این آب ها داشتند كه مقرر شد دادستان شهرستان كرج پیگیری و دستورات لازم برای رفع این معضل را داشته باشد. در تماسی كه خبرنگار ایرنا با حاجی رضاشاه كرمی ، دادستان شهرستان كرج درباره ی این موضوع داشت، وی عنوان كرد كه موضوع در شورای تامین استان مطرح شد و استاندار البرز نیز به كمیته مسایل بهداشتی و زیست محیطی استان دستور دادند تا موضوع را برطرف شدن كامل معضل پیگیری كنند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود