31 فروردین 1395
شماره خبر: 161493

ایفای نقش مطالبه گری رسانه ها زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

ایفای نقش مطالبه گری رسانه ها زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است


نماینده ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج با تاکید بر وظیفه روشنگری رسانه ها در انعکاس اخبار، گفت: عملکرد رسانه هایی نظیر ایرنا و مطالبه گری آنان زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی در دیدار کارکنان ایرنا استان البرز با وی، افزود: رسانه های گروهی باید در موضوعات مختلف به ویژه اقتصاد مقاومتی نقش مطالبه گری داشته و گزارش کار مسئولان را به مردم ارائه کنند. وی ضمن تبریک ایام ولادت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، بیان داشت: خدمات خبرگزاری ایرنا با توجه به امکانت و محدودیت های موجود، جای تشکر دارد.
حسینی همدانی تاکید کرد: تلقی درست از خبر، هنر خبرنگار است و درک و استنباط صحیح خبر و انتقال صحیح آن 2 مسئله مهم در عرصه ی رسانه هستند. انتقال خبر با دخالت دادن تمایلات و نگاه های شخصی و گروهی موجب کاستن از ارزش خبر می شود و خبرنگاران و رسانه ها باید خود را امین مردم در بیان مسائل جامعه بدانند. نماینده ولی فقیه در استان البرز با تاکید بر اینکه عملکرد رسانه برای مردم امیدآفرین است، تصریح کرد: برخی مواقع سوال و جواب عیب یابی نیست و در بحث اقتصاد مقاومتی باید گفت که نقش رسانه بسیار اهمیت دارد چراکه با پرسشگری و مطالبه گری رسانه می تواند در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی موثر واقع شود. امام جمعه کرج افزود: افزایش امید در جامعه پسندیده است، اما امیدآفرینی کاذب برای کشور و مردم مضر است و به دولت هم نفعی نخواهد رساند؛ چراکه اگر امید بی جا به مردم داده شود به زودی به یاس و ناامیدی تبدیل می شود و باید جلوی این مسئله گرفته شود. وی با اشاره به دستور سال رهبری مبنی بر اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی مهم ترین وظیفه رسانه ها در عرصه ی اقتصاد مقاومتی را مطالبه گری و تبیین واقعیات دانسته و تأکید کرد: هم اکنون این مسئله در بین رسانه ها کمرنگ است؛ به عنوان مثال در خطبه های نماز جمعه سال گذشته، چندین بار از مسئولین خواسته شد تا گزارش های خود را در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی به مردم ارائه دهند که در این میان نقش مهم رسانه ها که تبدیل این خواسته به مطالبه گری بود، مغفول واقع و نتیجه مناسبی نیز حاصل نشد. حسینی همدانی خاطرنشان ساخت: گزارش دادن یک مدیر، به خودی خود امیدآفرین است؛ چراکه مردم از همت مسئولین در حل مشکلات آگاه خواهند شد.
وی ایده سازی و ارائه این ایده ها را دیگر وظیفه ی مهم رسانه ها در تحقق نتایج اقتصاد مقاومتی دانسته و تأکید کرد: رسانه ها می توانند با ارائه این ایده ها و ایجاد ارتباط بین بدنه جامعه و مسئولین؛ با روش هایی مانند فراخوان جذب ایده های اقتصادی خرد و کلان و مسائلی از این دست؛ نقش مهمی درزمینه ی اقتصاد مقاومتی ایفا کنند. وی ادامه داد: البرز استانی کشاورزی و صنعتی است، بنابراین تمام دستگاه های اجرایی در بحث اقتصاد مقاومتی موثر هستند که دراین زمینه رسانه ظرفیت ها را شناسایی و اشاعه می دهد که به نوعی ایده سازی نیز به شمار می رود. امام جمعه کرج اضافه کرد: در سال های اخیر موضوع مهم مطالبه گری مورد توجه قرار گرفته به طوری که از دستگاه های اجرایی خواستیم تا گزارش کار خود را ارائه دهند. حسینی همدانی گفت: وقتی مدیری گزارش کار می دهد ایجاد امید می کند. چنانچه شاهد آن بودیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ایجاد سه هزار واحد شغلی برای حدود 15 هزار نفر چه نقش مهمی را در بحث اقتصاد مقاومتی ایفاء کرد. وی تاکید کرد: بنابراین باید در مقام کار به گونه ای مطالب را بیان کنیم که نظام ناکارآمد معرفی نشود و اخبار به گونه ای تنظیم شود که به سمت توسعه امید حرکت کنیم. امام جمعه کرج با اشاره به اینکه فعالیت های خبری از حساسیت ویژه ای برخوردار است، افزود: دراین زمینه باید صدق خبری و مخبری داشت یعنی باید خبر را دست فهمید و درست نیز انتقال داد. حسینی همدانی ادامه داد: هنر خبرگزاری و رسانه درآن است که موضوع را بدون هیچ زائده ای تشخیص داده و به بهترین نحو ممکن انتقال دهند. وی در ادامه روشنگری حضرت زینب (س) درباره واقعه کربلا را خبررسانی درست درباره یک واقعه عظیم دانست و گفت: اگر روشنگری حضرت زینب (س) به عنوان خبرنگار این رخداد مهم نبود، کربلا در همان کربلا می ماند. امام جمعه کرج تاکید کرد: افرادی که در بحث خبر و اطلاع رسانی فعالیت می کنند باید امانت دار باشند و حب و بغض درآنان راه نداشته باشد. چنانچه شاهد آن هستیم برخی از رسانه ها با توجه به امیال خود فعالیت می کنند که این بر خلاف وظایف اطلاع رسانی است. وی خطاب به کارکنان ایرنا استان البرز اضافه کرد: وقتی رسانه ای دولتی است، باید وقایع و رخدادها را اطلاع رسانی کند و همانطور که گفته شد، مقام معظم رهبری ایرنا را نبض نظام عنوان کرده اند که این امر حاکی از آن است که این رسانه می تواند نقش مهمی را در اطلاع رسانی ایفاء کند. دراین دیدار رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان البرز نیز گزارشی از فعالیت های ایرنا در استان ارائه کرد. داریوش غفاری گفت: تمام تلاش خبرگزاری جمهوری اسلامی برآن است تا در زمینه اطلاع رسانی به گونه ای فعالیت کند که منجر به کارآمدی نظام شود و نگاهی متوازن به همه بخش ها دارد. وی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مهمی که خبرگزاری جمهوری اسلامی در تلاش برای تحقق آن است، ترویج فرهنگ دینی و فعالیت در حوزه دین و مذهب است و در این خصوص میزدگردهایی را نیز برگزار کرده است. رئیس خبرگزاری ایرنا دراستان البرز با اشاره به نامگذاری امسال (اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل)، گفت: در مسائل اقتصادی برای تحقق هرچه بیشتر شعار سال به صورت ویژه فعالیت می شود و ایرنا به همراه سایر رسانه ها در کنار دستگاه های اجرایی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی از آمادگی لازم برخوردار است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود