11 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162127

طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در البرز مشاهده نشده است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در البرز مشاهده نشده است


مدیرکل محیط زیست استان البرز گفت: تاکنون هیچ علائمی از وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک‎جثه در حیات وحش و دام‌های اهلی استان مشاهده نشده است.
حسین محمدی اظهارکرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان (PPR) یک بیماری ویروسی با امکان واگیری بالا است که تمامی نشخوارکنندگان اعم از کوچک و بزرگ را درگیر می کند. وی افزود: نشخوارکنندگانی که به مناطق آلوده به این بیماری ورود می کنند به احتمال بین 80 تا 90 درصد مبتلا به طاعون نشخوار کنندگان می‌شوند و تا 50 درصد نیز احتمال تلف شدن آنها وجود دارد. این مسئول خاطرنشان کرد: اولین سابقه بروز و مشاهده این بیماری در ایران مربوط سال 1373 در استان تهران و در بین دام های اهلی بود و در سال 1379 نیز این بیماری در استان تهران در بین دام های وحشی مشاهده شد. محمدی ادامه داد: البته پایداری ویروس این بیماری در طبیعت کم است که تماس مستقیم با ترشحات حیوان آلوده و استفاده از مراتع و آبشخورهای مشترک دا‌م‌های اهلی و وحشی را عمده ترین دلایل ابتلا و شیوع این بیماری است.
مدیرکل محیط زیست البرز تنها راه پیشگیری از این بیماری را واکسیناسیون دام‌های اهلی عنوان کرد و افزود: ولی در مصونیت حیات وحش از این بیماری بایستی از ورود دام‌های غیرواکسینه به مراتع مشترک با دام‌های وحشی و چراگاه‌ها جلوگیری کرد و از جابجایی حیوانات در زمان شیوع بیماری خودداری کرد. وی تصریح کرد: همچنین ضدعفونی آبشخورها و امحای بهداشتی لاشه‌ها حیوانات مبتلا از دیگر راهکارهای کنترل و پیشگیری بیماری طاعون نشخوارکنندگان است. این مسئول در ادامه به آمار تلفات این بیماری در البرز اشاره کرد و گفت: طبق آخرین سرشماری آمار تلفات گزارش شده تا 76 راس کل و بز است تا پایان سال 94 بود که خوشبختانه توانستیم با اقدامات انجام شده شیوع این بیماری را در حیات وحش استان کنترل کنیم. محمدی در پایان گفت: خوشبختانه در سال جاری علائم شیوع این بیماری در حیات وحش و دام‌های اهلی استان دیده نشده است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود