1 تیر 1395
شماره خبر: 165033

بسیج اساتید رشد علمی دانشگاه‌های استان البرز را رصد می‌کند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

بسیج اساتید رشد علمی دانشگاه‌های استان البرز را رصد می‌کند


مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های استان البرز با تاکید بر اینکه موضوع رشد علمی از دغدغه های بسیج اساتید محسوب می شود، گفت: بسیج رشد علمی دانشگاه های استان را رصد می کند.
حسین عسگری، مسئول بسیج اساتید استان البرز با حضور در خبرگزاری مهر ضمن تشریح فعالیت های بسیج اساتید در استان البرز، اظهار کرد: بسیج اساتید در البرز سال ۱۳۸۰ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه روز بسیج اساتید همزمان با سالروز شهادت شهید مصطفی چمران است، گفت: سازمان بسیج اساتید تشکلی دینی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی است، در همین راستا در تمامی حوزه ها در دانشگاه فعالیت می کند. مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های استان البرز با اشاره به اینکه بسیج اساتید در ۱۵ دانشگاه و مرکز علمی و پژوهشی که دارای هیئت علمی هستند، تشکیل شده است، گفت: بسیج اساتید به نسبت گروه هدف، بیشترین جذب را در استان البرز داشته است.
پیری جمعیت خطری برای توسعه کشور است
وی در ادامه بیان کرد: گسترش فرهنگ ایثار و جهاد در میان اساتید، تقویت و تلفیق انگیزه های دینی و علم آموزی و توجه روش‌مند به تحقق نوین اسلامی از جمله برنامه های بسیج اساتید محسوب می شود و بسیاری از برنامه ها بر این اساس شکل گرفته است. عسگری با اشاره به وظایف بسیج اساتید، افزود: با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری که اساتید بسیجی را فرماندهان جنگ نرم معرفی کرده اند، دوره های مختلف تخصصی و روش مند در جنگ نرم برای اساتید برگزار شده و اساتیدی که در این دوره ها آموزش های لازم را کسب کردند، به عنوان مربی حلقه های صالحین در دانشگاه ها فعالیت می کنند. وی موضوع افزایش جمعیت را مهم برشمرد و این مهم را یکی از وظایف بسیج اساتید یاد کرد و گفت: خطر پیر شدن جمعیت ایران و کاهش نسل جوان می تواند تهدیدی برای توسعه کشور محسوب شود، به همین سبب باید فرهنگسازی و آگاه سازی برای افزایش جمعیت میان جوانان و دانشجویان انجام شود. مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های استان البرز با تاکید بر اینکه این اقدامات به صورت خاص توسط بسیج اساتید انجام می شود، بیان کرد: پیوست نگاری فرهنگی در طرح ها و پروژه های مختلف موضوعی الزامی است، در همین راستا دوره ای با حضور بهترین اسایتد کشور با موضوع پیوست نگاری فرهنگی برگزار شد.
لزوم استفاده از پیوست های فرهنگی در طرح ها و پروژه های استان
وی تاکید کرد: هم اکنون اساتیدی در استان مشغول به فعالیت هستند که می توانند در همه حوزه ها و برای تمامی طرح ها و پروژه ها پیوست های فرهنگی تعریف کنند چراکه حوزه فرهنگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. عسگری با اشاره به عدم بکارگیری این ظرفیت توسط مسئولان استان، گفت: متاسفانه مسئولان یا از ظرفیت پیوست نگاری فرهنگی آگاهی ندارند و یا از آن استفاده نمی کنند، چراکه این اساتید آمادگی لازم برای همکاری با بخش دولتی را دارند. وی به فعالیت های بسیج در گسترش سبک زندگی ایرانی- اسلامی اشاره کرد و افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در مورد بحث اقتصاد مقاومتی، سازمان بسیج اساتید کشور برای همه استان ها، طرح پژوهشی گسترده ای تحت عنوان اقصاد مقاومتی تعریف کرده که تیمی از اساتید بسیجی در البرز انجام این پژوهش را به عهده گرفته اند.
وی با بیان اینکه این پژوهش با عنوان «تحقق اقتصاد مقاومتی در استان البرز» با تاکید بر تولید، اشتغال و صادرات انجام می شود، ادامه داد: در نهایت پس از تکمیل، این طرح می تواند به عنوان پژوهش کاربردی در حوزه اقتصاد مقاومتی در کل کشور توسط دولت به کار گرفته شود.
نقد فمنیسیم و پاسخگویی به شبهات حقوق زنان
مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های استان البرز گفت: یکی از فعالیت های مهم بسیج اساتید، حلقه های علمی است که در هر دانشگاهی فعالیت های علمی با محوریت تحول در علوم انسانی، اقتصاد مقاومتی، تجاری سازی دانش، تمدن نوین اسلامی، توسعه علمی و الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت، انجام می دهد. وی با اشاره به برنامه های آینده بسیج اساتید استان البرز، گفت: کرسی نظریه پردازی در حوزه تحول در علوم انسانی در نیمه دوم سال جاری در یکی از دانشگاه های البرز برگزار می شود. عسگری برگزاری جلسات علمی در مورد نقد فمنیسیم و پاسخگویی به شبهات حقوق زنان را از دیگر برنامه های در دست اقدام بسیج اساتید عنوان کرد و افزود: به دنبال این موضوع گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در میان دانشجویان انجام می شود. وی همچنین از برگزاری دوره تمدن پژوهش اسلامی که در مردادماه سال جاری توسط بسیج اساتید برگزار می شود خبر داد. مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های استان البرز با اشاره به بحث کاهش سرعت رشد علمی در کشور که از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است، گفت: اساتید بسیجی تلاش می کنند سهمی در رشد و توسعه علمی کشور داشته باشند و مجلات و کنفرانس هایی برای رشد علمی کشور منتشر و برگزار می کند.
بسیج دانشجویی وجهی جنبشی و مطالبه گری دارد
وی تاکید کرد: بسیج اساتید رشد علمی دانشگاه های استان را رصد می کند و در صورتی که در هریک از دانشگاه ها تنزل یا توقف رشد علمی وجود داشته باشد، واکنش هایی در قالب برگزاری همایش یا ارسال بیانیه نشان می دهد، چراکه موضوع رشد علمی از دغدغه های بسیج اساتید محسوب می شود. عسگری گفت: در حوزه بحث فرهنگی نیز بسیج اساتید حساسیت های ویژه ای دارد، با اثرگذاری هایی که بسیج اساتید روی دانشجویان دارد، اقدامات فرهنگی زیادی از جمله همایش و بیانیه های اعتراضی در دانشگاه های استان البرز صورت گرفت که نوع برخورد اساتید بسیجی با این مشکلات، روش مند و مبتنی بر ارائه پیشنهادها است. وی در پایان گفت: با توجه به اینکه بسیج دانشجویی وجهی جنبشی و مطالبه گری دارد، مطالبات خود را از این طریق دنبال می کند، بسیج اساتید با برگزاری سمینارها و نشست ها چاره اندیشی علمی برای این معضلات فرهنگی انجام می دهد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود