6 مرداد 1395
شماره خبر: 167301

اجرای طرح حفاظت مشارکتی در 62 هزار هکتار از اراضی مرتعی البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

اجرای طرح حفاظت مشارکتی در 62 هزار هکتار از اراضی مرتعی البرز


معاون حفاظت و امور اراضی استان البرز گفت که طرح حفاظت مشارکتی در 62 هزار هکتار از اراضی مرتعی استان به اجرا در می آید.
عبدالرضا ابراهیمیدر حاشیه ی برگزاری کارگاه آموزشی معاونین حفاظت امور اراضی استان ها که در مرکز جوانشیر کرج برگزار شد، افزود: این طرح برای اولین بار در سال 94 در چهار هزار هکتار از اراضی مرتعی اجرا شد. ی اظهار امیدواری کرد که مابقی طرح حفاظت در سالجاری در 58 هزار هکتار باقی مانده با مشارکت مردم اجرا شود. وی در ادامه به دیگر طرح های جاری در سطح استان اشاره کرد و بیان داشت: از جمله این طرح ها طرح مبارزه با آفات و بیماری ها است که امسال چهار طرح مصوب شد که یک طرح جامع و سه طرح فرعی مبارزه با ملخ شکم بادمجانی، طرح مبارزه با موریانه در جنگل کاری ها و مبارزه با نیمه انگل دارواش است. ابراهیمی گفت: در این مبارزات نباید از نقش جوامع محلی غافل شد زیرا اگر این طرح ها بدون مشارکت مردمی اجرا می شد سالانه بیش از نیم میلیارد هزینه در بردارد درحالیکه اکنون حدود 200 میلیون تومان صرف مبارزه می شود. وی اضافه کرد: برای مبارزه با آفات و بیماری ها یک طرح پنج ساله تا پایان برنامه ششم طراحی شده تا تمام آفات و بیماری ها شناسایی و کنترل شوند. وی بیان داشت: آفت ملخ شکم بادمجانی که یکی از آفت هایی که در سال جاری همت زیادی برای مبارزه و کنترل آن با کمک جوامع محلی داریم 2 درصد اراضی و مراتع استان را درگیر کرده در حالیکه این عدد در سال گذشته 3.5 درصد بود.
***اجرای طرح استعداد یابی اراضی در دو هزار هکتار از اراضی ملی
این مسئول یادآور شد: همچنین برای استعداد یابی اراضی ملی برای اولین بار اعتباری ملی دیده شده که در سه ماهه اول سال جاری تعهد یکساله را انجام دادیم. وی با اشاره به اینکه این طرح در دور هزار هکتار از اراضی انجام شد، گفت: این نقشه در خصوص اقداماتی است که در خصوص تخصیص اراضی ملی صورت پذیرفته است که در سطح دو هزار هکتار نقشه آنالوگ به رقومی تبدیل شد و مشخص شد که در چه بخشی از اراضی، واگذاری داشته ایم.
***اجرای طرح کاداستر با افزایش سه برابری در سال جاری
ابراهیمی همچنین به اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی اشاره کرد و افزود: طرح کاداستر تا کنون برای 110 هزار هکتار از اراضی استان تهیه شده که 40 هزار هکتار آن در سامانه کاداستر درج شده است.
وی اظهار داشت: با برنامه های پیش بینی شده در نظر است تا در سال جاری سه برابر سال 94 اجرای طرح کاداستر را داشته باشیم. وی گفت: طرح کاداستر در یک چهارم از اراضی ملی انجام شده که یک دهم از اراضی نیز در سامانه کاداستری ثبت شده اند. معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز همچنین به اجرای طرح عمرانی در استان اشاره کرد و افزود: این طرح ها بعضا ممکن است خساراتی به منابع طبیعی وارد کنند که می توان به آزاد راه شمال و آبیک به چرمشهر اشاره کرد که در سه ماهه اول سال برآورد خسارت به اراضی ملی در خصوص این طرح ها را به اتمام رسانده ایم.
وی تصریح کرد: با در اختیار داشتن تمام مدارک فنی نظارت کامل بر روی این طرح ها داریم و تمام راهکارهای فنی برای کمترین آسیب را به آنان ارایه می دهیم. ابراهیمی همچنین به تهیه نقشه معادن جهت پایش آنان اشاره کرد و گفت: با تهیه این نقشه تا پایان سال پایش معادن به اتمام می شد که به طور واقعی کدام یک از مناطق استعداد معدن شدن دارند.
استان البرز دارای حدود 440 هزار هکتار اراضی ملی است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود