16 مرداد 1395
شماره خبر: 167821

طرح «نظام مراقبت دانش آموزی» در کشور اجرا می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

طرح «نظام مراقبت دانش آموزی» در کشور اجرا می‌شود


معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از اجرای طرح «نماد» یا نظام مراقبت دانش آموزی در کشور خبر داد.
محمد باقر الفت در نشست خبری با اصحاب رسانه استان البرز که در سالن جلسات دادگستری استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: حمایت از فعالیت رسانه های مکتوب، رسانه های دیداری و شنیداری نشان دهنده دموکراسی در جامعه است. وی با بیان اینکه خوشبختانه فعالیت خوب و مبنی بر قانون را در استان البرز شاهد بوده ایم، افزود: شاهد کاهش چشم گیر رفتارهای ناهنجار در استان البرز بوده ایم. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با تاکید بر اینکه کاهش نرخ رشد ورودی پرونده ها در استان شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: استان البرز از حساسیت بالایی برخوردار است. وی با اشاره به شاخص های مخصوص استان البرز مبنی بر مهاجرپذیری و وجود محورهای مواصلاتی مطرح کشور در استان البرز، تصریح کرد: استان تازه تاسیس البرز باید مورد توجه جدی و بیشتر مسئولان ملی قرار گیرد.
ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی مجرمان در کشور
الفت با اشاره به اینکه شاخص های مذکور تکالیف دادگستری و سایر دستگاه های اجرایی را نسبت به استان البرز افزایش می دهد، گفت: بنای دستگاه قضا بدون شک تقویت مدیریت استانی است که پیرو تحقق این مهم مدیر قَدری را در البرز منصوب کرده است. وی با تاکید بر اینکا طی دو سال گذشته با تلاش های صورت گرفته اداره کل آگاهی های عمومی تشکیل داده شده است، تصریح کرد: درصدد توسعه سطح ارتباط کاری با قشر هنرمندان هستیم. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خاطر نشان کرد: طرح نماد (نظام مراقبت دانش آموزی) در دست اجرا است. وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه آیا بانک اطلاعاتی مربوط به تولید و توزیع کنندگان مواد مخدر در کشور وجود دارد، گفت: مطابق قانون توسعه پنجم در ماده ۲۱۱ نیروی انتظامی و دستگاه قضا مکلف به ایجاد بانک اطلاعات مجرمین شدند. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به ایجاد بانک اطلاعات به صورت سنتی و جدید در سطح کشور، افزود: این مهم در حال توسعه و تکمیل است.
لزوم تخصیص اعتبار برای ایجاد بانک مجرمان در برنامه ششم توسعه
وی بیان کرد: با همکاری پزشکی قانونی و دادستانی بانک ژنتیک ایجاد شده تا از این طریق بتوان نسبت به کشف علمی جرم کمک شایانی کرد. الفت با اشاره به اینکه تحقق این مهم بدون شک افزایش هزینه ارتکاب جرم مجرمین را به همراه دارد، گفت: اداره تشخیص هویت پلیس نیز بدین منظور تشکیل شده و توسعه خوبی را نیز به همراه داشته است. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: امید است در برنامه ششم توسعه دولت اعتبار مناسبی را برای توسعه این بانک های اطلاعاتی در اختیار قرار دهد.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت دادگستری استان البرز در انواع بخش های مرتبط با حوزه پیشگیری، گفت: فعال کردن اردوگاه های بازپروری از جمله این فعالیت ها به شمار می آید.
اشتغال کودکان زیر ۱۵ سال در برخی کارگاه های تولیدی
الفت با تقدیر از عملکرد این حوزه در بخش کودکان کار و خیابان، تصریح کرد: متاسفانه امروز کودکان کار در کارگاه های زیر ده نفر مورد ظلم قرار می گیرند از این رو امید است نسبت به این مهم توجه جدی صورت گیرد. وی در ادامه عدم حکومت قانون کار بر این دسته از کارگاه ها، گفت: در این دسته از کارگاه ها کودکان زیر ۱۵ سال به کار گرفته شده و انجام کارهای دشوار را به آن ها محول می کنند. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اعمال جرم و جنایت علیه این کودکان در برخی موارد خاص را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و افزود: امید است وزارت رفاه نظارت خود را بر این دسته از کارگاه تداوم بخشد و حساسیت لازم به منظور تبدیل این کارگاه ها به محل ارتکاب جرم علیه کودکان را به کار گیرد. وی با بیان اینکه خوشبختانه در استان البرز در خصوص کودکان کار و خیابان فعالیت های خوبی صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: تعیین مکانی آرام از حیث پرسنل و محیط برای کودکانی که همراه والدین خود به کلانتری های می آیند یکی دیگر از اقدامات مثبت انجام شده به شمار می رود.
رسیدگی به ۱۵ میلیون پرونده قضایی طی سال گذشته
الفت گفت: قانون پیش فروش آپارتمان در چهار استان کشور از جمله استان تازه تاسیس البرز اجرا شده که نقطه قوتی محسوب می شود همچنین نصب دوربین های پلاک خوان در سطح معابر استان البرز در راستای کشف جرم اثرات خوبی را به همراه خواهد داشت. وی از راه اندازی بانک جامع اطلاعاتی مجرمین در البرز خبر داد و افزود: کالاهای قاچاقی که به تولیدات داخلی آسیب وارد می کند باید معدوم شود از طرفی باید تولیدات با کیفیت را در سطح کشور توزیع کنیم. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با تاکید بر اینکه سال گذشته ۱۵ میلیون رکورد پرونده در دادگستری مورد رسیدگی قرار گرفت، تصریح کرد: فعالیت معاونت پیشگیری نقش موثری را در رخ داد این مهم داشته است. الفت در خاتمه با اشاره به اینکه کشور در مرحله آغازین اقدامات پیشگیرانه است، بیان کرد: توصیه داشتن وکیل خانوادگی یکی از مهم ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود