26 مرداد 1395
شماره خبر: 168441

مراقبت پس از خروج زندانیان به عنوان استراتژی فراقوه‌ای پیگیری شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

مراقبت پس از خروج زندانیان به عنوان استراتژی فراقوه‌ای پیگیری شود


رئیس کل دادگستری استان البرز بر لزوم اتخاذ تدابیری توسط دولت برای مراقبت پس از خروج زندانیان تاکید کرده و اظهار داشت: این سیاست با توجه به نتایج ملموسی که دارد باید به عنوان یک استراتژی فراقوه‌ای پیگیری شود.
احمد فاضلیان رئیس کل دادگستری استان البرز در دیدار از ندامتگاه مرکزی کرج که با همراهی معاونان وی، روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های شهرستان‌های استان انجام شد با تجلیل از عملکرد سازمان زندان‌های استان البرز که با وجود همه کاستی‌ها و کمبودها، به وظیفه زندانبانی خود ادامه می‌دهند، گفت: فعالیت در این شغل سخت و دشوار است و ظرافت‌های خاصی را می‌طلبد و افرادی که در این حرفه مشغول به فعالیت‌ هستند باید با صبر و متانت، وظایف خود برای اصلاح و تربیت زندانی را انجام دهند. وی با اشاره به شرایط نگهداری زندانیان، افزود: به دلیل کمبود امکانات و زیرساخت‌هایی که متناسب استان نیست در هر بند، دو برابر ظرفیت اسمی، زندانی نگهداری می‌شود.
لزوم تجدیدنظر در مجازات‌ها حبس
عالی‌ترین‌ مقام قضایی استان البرز با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان قضایی، اظهار داشت: تاکیدهای مکرر ایشان بر اجرای سیاست‌های حبس‌زدایی، تکالیف را سنگین کرده که لازمه اجرایی شدن این بیانات، تجدیدنظر در نگاه‌ها و سیاست‌ها به مقوله زندان است. وی با تاکید بر اعمال مجازات‌های جایگزین توسط قضات، متذکر شد: قضات می‌توانند بدون اینکه به استقلال آن‌ها خللی وارد شود برای جرایم سبک از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند چون هدف از مجازات، تنبیه و اصلاح فرد خاطی است.
راهکارهای کاهش جمعیت کیفری
رئیس کل دادگستری استان البرز به «دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» اشاره کرده و توضیح داد: با اجرای بندهای مختلف این دستورالعمل، توفیقات بسیاری خوبی در استان داشتیم هرچند بسیاری از سازوکارهای در نظر گرفته شده هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است. وی در ادامه به راهکارهای موثر در کاهش جمعیت کیفری استان البرز پرداخته و گفت: اتخاذ تدابیری برای بازدیدهای مکرر روسای دادگستری‌ها، دادستان‌ها، روسای شعب، بازپرس و قضات می‌تواند به عنوان یک راهکار نتیجه‌بخش پیگیری شود.
اهمیت مراقبت پس از خروج از زندان
فاضلیان استقرار قاضی ثابت در ندامتگاه‌های کرج و فردیس ، مرخصی پایان حبس، افزایش میزان رای بازها و مراقبت‌های پس از خروج زندانیان را از دیگر اقدامات موثر در کاهش جمعیت کیفری دانست و تصریح کرد: بر اساس برآوردی که انجام شده، 3 درصد محکومانی که مورد مراقبت پس از خروج زندانیان قرار می‌گیرند دوباره به زندان برمی‌گردند اما این رقم در مواردی که هیچ نوع مراقبتی انجام نمی‌شود 46 درصد است. وی بر لزوم اتخاذ تدابیری توسط دولت برای مراقبت پس از خروج زندانیان تاکید کرده و اظهار داشت: این سیاست با توجه به نتایج ملموسی که دارد باید به عنوان یک استراتژی فراقوه‌ای پیگیری شود و با اختصاص منابع لازم توسط دولت، امکان بازگشت شرافتمندانه محکومان به جامعه فراهم شود.
انواع جرایم
رئیس کل دادگستری استان البرز همچنین در جمع تعدادی از زندانیان جرایم عمومی در ندامتگاه مرکزی کرج، اظهار داشت: متاسفانه امروز بسیاری به دلیل اشتباهاتی که مرتکب شده‌اند در بازداشت به سرمی‌برند در حالی که این تعداد زندانی می‌توانستند با حضور در فرآیند تولید، خدمات قابل توجهی به جامعه کنند. وی در ادامه به تشریح انوع محکومیت‌ها و نگاه دستگاه قضایی به آن‌ها پرداخته و اضافه کرد: بخشی از محکومیت‌ها مربوط به مسائل مالی و بی مبالاتی‌هایی است که در این زمینه رخ می‌دهد که سیاست دستگاه قضایی درباره این دسته افراد جبران خسارات مالباخته است که در این زمینه دستگاه قضایی اهتمام جدی دارد و از طرق مختلف از قبیل ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان و انواع جشن‌های گلریزان در صدد کمک برمی‌آید.
سیاست دستگاه قضایی درباره جرایم عمد
عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز بخش دیگری از محکومیت‌ها را در حوزه جرایم عمد عنوان کرد و گفت: تعدادی زیادی از این زندانیان را کسانی تشکیل می‌دهند که در نتیجه حوادث و نداشتن خودکنترلی مرتکب جرایمی می‌شوند که لازم است با برگزاری دوره‌های مختلف و ترویج فرهنگ کنترل خشم، زمینه‌های ارتکاب جرم از بین برود و افراد در مواجهه با شرایط تنش‌زا بتوانند بر رفتار خود کنترل داشته باشند.
وی افزود: سیاست ما درباره این جرایم، کمک به متهمان است و در این راستا کمیسیون عفو بخشودگی با اکثر درخواست‌هایی که توسط فرد فاقد سوء پیشینه کیفری ارائه می‌شود موافقت می‌کند و در جرایم سبک نیز تلاش داریم از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنیم. فاضلیان دسته سوم زندانیان را کسانی معرفی کرد که عادت به ارتکاب جرم داشته و مجرمان حرفه‌ای هستند و توضیح داد: باید این گروه تا زمانی که رفتارهای خود را اصلاح کنند در زندان بمانند. وی تصریح کرد: البته این افراد نیز ساخته محیط و شرایط پیرامونی خود هستند و باید هنر مسئولان این باشد که با بسترسازی، علاوه بر اینکه امکان انحراف و ارتکاب جرم را از بین ببرند بلکه زمینه اصلاح و بازگشت محبوسان به جامعه را مهیا کنند.
اعطای مرخصی یک هفته‌ای به زندانیان واجد شرایط
رئیس کل دادگستری استان البرز همچنین یک خبر خوش برای زندانیان و خانواده‌های آن نیز داشت و دستور داد به مناسبت میلاد امام رضا(ع) و دهه کرامت، یک هفته به همه زندانیان استان البرز که واجد شرایط گرفتن مرخصی هستند اعطا ‌شود.
کاهش 11 درصدی تعداد محکومان البرزی در یک سال
در ابتدای این نشست، جبار باقری، مدیرکل زندان‌های استان البرز با ارائه آماری که بیانگر کاهش 11 درصدی محکومان از در یک سال گذشته بود: گفت: با دستورات رئیس کل دادگستری دادگستری استان البرز شاهد اقداماتی بودیم که این کاهش آمار را رقم زد. وی به کاهش شاخص‌ها در زمینه مرگ و میر زندانیان، ورودی زندانیان و افزایش قابل توجه میزان بازدید قضات و رشد اعطای مرخصی خبر داد، و اظهار داشت: در یک سال اخیر همدلی خوبی بین دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها شکل گرفته تا بستر برای کاهش جمعیت کیفری استان فراهم شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود