27 مرداد 1395
شماره خبر: 168530

ثبت وشناسایی یک گونه جدید مار در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

ثبت وشناسایی یک گونه جدید مار در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی


در طول عملیات صحرایی در منطقه سوتک (چشمه سفید) برای اولین باردر استان البرز گونه ای از خزندگان بنام گرگ مار مورد ثبت و شناسایی قرار گرفت.
حکیمی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان البرز با اعلام این خبر اظهار داشت : با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در ابتدای سال جاری به منظور به روز رسانی فهرست خزندگان استان و متعاقب آن ماموریت های میدانی کارشناسان به منظور پایش زیستگاههای طبیعی و شناسایی گونه های جدید در دستور کار اداره نظارت بر امورحیات وحش قرارگرفت و در طول این عملیات صحرایی در منطقه سوتک (چشمه سفید) برای اولین باردر استان البرز گونه ای از خزندگان بنام گرگ مار مورد ثبت و شناسایی قرار گرفت. حکیمی گفت علاوه بر اجرای برنامه های عملیاتی به منظور پایش زیستگاهها و به روز رسانی فهرست گونه های جانوری استان ، طرح های مطالعاتی متعددی در حوزه حیات وحش در حال انجام بوده و امید است با اتمام این طرح های مطالعاتی اطلس کاملی از مهره داران استان تهیه و تدوین گردد.
گفتنی است گرگ مار با نام علمی Coronella austriaca austriaca دارای بدن استوانه ای شکل ،‌ مردمک چشم گرد ، ‌پوزه برجسته یا کمی پیش آمده است. بدن به رنگ زرد قهوه ای ، خاکستری روشن یا قهوه ای متمایل به صورتی با خالهای تیره یا سیاه رنگ ، دارای دو خال تیره و قهوه ای در ناحیه گردن و معمولاً متصل به خال بزرگ تیره رنگ پس سر ، دارای دو خط تیره در دو طرف سر ممتد از ناحیه بینی به طرف چشم و گوشه دهان ، سطح شکمی به رنگ خاکستری ، قهوه ای روشن ، قهوه ای متمایل به نارنجی یا صورتی ، غالباً دارای خالهای تیره یا خالهای کوچک سفید و سیاه می باشد. حداکثر طول آن 44 سانتیمتر و طول دم 7 سانتیمتراست.این گونه مار از مارمولکها ، موشها ، پرندگان کوچک و حشرات تغذیه می کند. زیستگاه آن علفزار‌ها، جنگلها ، دشتهای سبز و خرم و مناطق کوهستانی می باشد.انتشار جغرافیایی آن در اغلب کشورهای اروپایی ، شوروی سابق (غرب سیبری) غرب قزاقستان ، قسمت شمالی آسیای میانه ، آذربایجان ، گرجستان ، ارمنستان ، ایران بوده و پراکندگی آن عمدتا در استانهای مرکزی ، خوزستان و آذربایجان غربی می باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود