28 آبان 1390
شماره خبر: 2478

احتمال کاهش 50 درصدي منابع آبي در بخش کشاورزي

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

احتمال کاهش 50 درصدي منابع آبي در بخش کشاورزي


معاون مرکز تحقيقات بين المللي کشاورزي در مناطق خشک گفت: با توجه به افزايش جمعيت و تقاضاي آب ميزان آب قابل استفاده و داراي صرفه اقتصادي در بخش کشاورزي رو به کاهش بوده و طي دهه هاي آينده به 50 درصد ميزان فعلي برسد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری، کامل شديد معاون مرکز تحقيقات بين المللي کشاورزي در مناطق خشک (ايکاردا) در حاشيه اجلاس منطقه اي کشاورزي مناطق مرتفع در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب اظهار داشت: با توجه به کمبود منابع آبي و تلاش براي توليد غذاي بيشتر بايد به دنبال توليداتي باشيم که با مصرف آب کمتر محصول بيشتري به دست آيد.
وي افزود: در اين راستا بايد بهره وري و پتانسيل توليد منابع آب و خاک کشورها را افزايش دهيم.شديد گفت: بايد در زمينه تحقيقات کشاورزي در کشورها سرمايه گذاري قابل توجهي انجام شود تا به محدوديت هاي حاکم بر بخش کشاورزي فائق آييم.
وي افزود: سرمايه گذاري بيشتر در تحقيقات کشاورزي و توسعه علمي در اين بخش به کشورها کمک مي کند تا در راستاي ايجاد امنيت غذايي و افزايش توليد خود گام بردارند.معاون ايکاردا نقش ايران در سطح منطقه و بين الملل را بسيار مهم ارزيابي کرد و افزود: ايران و ايکاردا برنامه همکاري مشترکي را از قبل تدارک ديده اند که در حال اجرا است.وي تصريح کرد: عمده فعاليت هاي تحقيقاتي ايران و ايکاردا بر غلات، حبوبات، مديريت آبخيزداري و منابع طبيعي متمرکز شده است.وي ادامه داد: دامپروري، دامداري، ظرفيت سازي در بخش منابع طبيعي و همچنين تحقيقات اقتصادي و اجتماعي و همچنين سيستم اطلاعات جغرافيايي GIS از ديگر محورهاي همکاري ايکاردا با سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي ايران است.
شديد مهم ترين محور فعاليت ايکاردا را توسعه کشاورزي در مناطق خشک دانست و افزود: اين مرکز بر تحقيقات کشاورزي در شمال آفريقا و غرب آسيا تاکيد داشته و همکاري هاي روبه گسترشي با مرکز تحقيقات بين مراغه دارد.وي اضافه کرد: همکاري ايکاردا با مرکز تحقيقات بين مراغه در زمينه توسعه و بهبود غلات و حبوبات است.معاون ايکاردا اذعان داشت: اين مرکز همچنين در خصوص توسعه کشاورزي در حوزه آبخيز چرخه و منابع طبيعي در ايران همکاري هايي داشته است.شديد خاطرنشان ساخت فعاليت هاي ايکاردا در چرخه عمدتاً بر مبناي توسعه کشاورزي و استحصال منابع آب استوار است.
شديد در بخش ديگري از سخنان خوداظهار داشت: يکي از چالش هاي اساسي در کشورهاي شمال آفريقا و غرب آسيا دسترسي کم به بازار است.وي افزود: تلاش مي کنيم با برنامه ريزي مناسب براي محصولات توليد شده در مناطق مرتفع دسترسي به بازارهاي محلي، ملي و بين المللي را فراهم کنيم.
معاون ايکاردا در پاسخ به موج در خصوص مشارکت اين مجموعه در تبادلات ژنتيکي بين کشورها اذعان داشت: ايکاردا بزرگترين ژرم پلاسم در بين موسسات تحقيقاتي کنسرسيوم CGIR دارد.
وي ادامه داد: ايکاردا داراي 135 هزار نمونه اهلي و وحشي در مجموعه خود است همچنين برنامه هاي گسترده اي براي تبادل ژرم پلاسم بين سازمان هاي تحقيقاتي مختلف با ايران را پيگيري مي کند.
شديد خاطرنشان ساخت: در زمينه ژرم پلاسم در 4 زمينه جمع آوري، نگهداري، تعيين ويژگي هاي گياهي و بهبود ارقام فعاليت مي کنيم.
وي تصريح کرد: اين منطقه به ويژه ايران ارزشمندترين ژرم پلاسم هاي دنيا را در اختيار دارد بنابراين نگهداري ومصرف بهينه ژرم پلاسم اين کشورها بيشترين اهميت براي توسعه کشاورزي در دنيا را خواهد داشت.
معاون ايکاردا خاطرنشان ساخت: از اين جهت موضوع تبادل ژنتيکي و همکاري هاي گسترده منطقه اي و بين المللي با ايران در دستور کار قرار دارد.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص تاثير روند تغييرات اقليمي در کشورهاي شمال آفريقا و غرب آسيا اذعان داشت: اين منطقه بيشترين روند تغييرات اقليمي را تجربه خواهد کرد.
وي ادامه داد: ايکاردا در خصوص ارزيابي روند تغييرات ميزان بارندگي ها در شمال آفريقا و غرب آسيا مطالعاتي را انجام داده ايم و پيش بيني مي شود طي 100 سال آينده اين منطقه با کاهش 15 تا 50 درصدي بارش ها مواجه شود.شديد افزود: تغييرات بارندگي در جنوب مديترانه بيشتر رخ مي دهد بنابراين برنامه هاي اساسي براي توليد گونه هاي سازگار با تغييرات اقليمي داريم.
معاون ايکاردا اظهار داشت: تلاش مي کنيم با تمرکز بر روي بهبود توليد در ارقامي که مقاوم بوده و شرايط استرس را تحمل مي کنند در رويارويي با شرايط سخت اقليمي آمادگي لازم را کسب کنيم.
شديد افزود: همچنين مديريت منابع آب يکي از بحث هلايي است که در اين مجموعه پيگيري مي شود و طبيعي است که وجود منابع آب به شدت با تغييرات اقليمي وابسته است.
يادآور مي شود اجلاس منطقه اي کشاورزي مناطق مرتفع با همکاري مرکز تحقيقات بين المللي کشاورزي در مناطق خشک از تاريخ 28 الي 30 آبان در موسسه اصلاح بذر و نهال در کرج برگزار مي شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود