6 مهر 1391
شماره خبر: 12260

دانش فني و تکنولوژيک، پايه گذار توليدات بومي صنعتگران است

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

دانش فني و تکنولوژيک، پايه گذار توليدات بومي صنعتگران است

سپیدار آنلاین: در ديدار روساي سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاوزي البرز از پژوهشگاه مواد و انرژي، ظرفيت ها و پتانسيل هاي اين مرکز براي کمک به توسعه طرح هاي توليدي، صنعتي و تجاري استان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
علي اصغر توفيق رئيس پژوهشگاه مواد و انرژي استان البرز با اشاره به شروع کار اين پژوهشگاه از قبل انقلاب و هم زمان با تشکيل دانشگاه صنعتي شريف، گفت: اين پژوهشگاه داراي 4 پژوهشکده تخصصي در حوزه انرژي هاي تجديد پذير، سراميک، نانو و مواد پيش رفته است. وي افزود: اين پژوهشگاه در دو بخش، اجراي پروژه هاي مربوط به تکنولوژي و دانش روز دنيا و اجراي پروژه هايي که مورد نياز عام و مصرف داخلي است، فعاليت مي کند. توفيق از انتخاب پژوهشگاه مواد و انرژي البرز در سال هاي 89-90 به طور متوالي به عنوان "پژوهشگاه برتر کشور" خبر داد و افزود: اکثر طرح هاي اين پژوهشگاه با حضور ريس جمهور رونمايي و افتتاح شده است. وي يادآور شد: اين پژوهشگاه به عنوان "کانون کاربرد سلول هاي خورشيدي" توسط معاونت علمي فن آوري رياست جمهوري و همچنين به عنوان دبيرخانه شبکه نانو تکنولوژي کشورهاي جهان اسلام از طرف سازمان کنفرانس کشورهاي اسلامي انتخاب شده است. وي از همکاري اين پژوهشگاه با بخش خصوصي به شرط تجاري شدن پروژه ها خبر داد و افزود: فعالان بخش خصوصي مي توانند براي اجرايي شدن پروژه هاي تجاري خود با پرداخت هزينه اندک از تجهيزات، امکانات و دانش هيات علمي اين مرکز استفاده کنند. توفيق با اشاره به ارائه دانش فني به سرمايه گذاران در پروژه هاي مختلف، تصريح کرد: سياست گذاري پژوهشگاه مواد و انرژي در راستاي کمک به صاحبان صنايع براي حل مشکلات توليدي و صنعتي استان است. به اعتقاد رئيس پژوهشگاه مواد و انرژي با همکاري و تعامل اين مرکز با صاحبان صنايع مي توان دانش فني آنها را کاربردي و تجاري سازي کرده و در اختيار بخش صنعت قرار داد. توفيق از برگزاري همايشي با عنوان کاربرد نانو تکنولوژي با همکاري پژوهشگاه مواد و انرژي و سازمان هاي اجرايي استان البرز خبر داد.
لزوم تغيير نگرش اساسي نسبت به توليد و صنعت
در ادامه اين ديدار "حسين طوسي" رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي البرز اتاق هاي بازرگاني را پارلمان بخش خصوصي و حمايت کننده فعالان اقتصادي دانست و افزود: بعد از شکل گيري استان البرز برحسب ضرورت قانوني، اتاق البرز تاسيس و مباحث مختلف فعالان اقتصادي در دستور کار قرار گرفت. وي با اشاره به شعار حمايت از توليد، کار و سرمايه ايراني تاکيد کرد: توسعه و پيشرفت اقتصادي کشور نيازمند نگاهي خاص و ويژه در حوزه توليد، صنعت و کشاورزي است. طوسي در ادامه تصريح کرد: تحريم هاي اقتصادي يک مسئله جدي است و حکم جنگ اقتصادي را براي فعالان اقتصادي دارد که بايد با همکاري و برنامه ريزي تمامي نهادها و سازمان هاي مربوطه در مقابل تحريم ها ايستادگي کرد. طوسي مقاومت اقتصادي را حمايت از توليدکنندگان و فعالان اقتصادي دانست و افزود: براي مقابله با تحريم ها و مشکلات اقتصادي بايد اطلاعات کاملي از شرايط و مسائل تحريم داشت تا براي دفاع و مقاومت اقتصادي از حداکثر توان استفاده کرد. طوسي در بخش ديگري از سخنانش افزود: پس از تشکيل اتاق البرز جلساتي را با مسوولان دانشگاه و مراکز تحقيقاتي استان برگزار کرديم که تفاهم هاي خوبي در خصوص همکاري بين دو طرف صورت گرفت. رئيس اتاق البرز با اشاره به ارتباط توليد با دانشگاه براي تامين مواد اوليه اظهار داشت: استان البرز داراي صنايع خوشه اي است که هر کدام به لحاظ مواد اوليه، دانش فني، تکنولوژي و ماشين آلات متفاوت هستند و بايد با نيازسنجي و بررسي کارشناسانه در رفع مشکلات گام برداشت. به اعتقاد وي تمام توليدات و صنعت، دانش بنيان هستند و هيچ توليدي بدون دانش فني و تکنولوژي وجود ندارد. وي خاطرنشان کرد: با وجود تحريم ها، مراکز پژوهشي مي توانند به توليدکنندگان براي تامين مواد اوليه کمک کنند تا از کندي چرخه توليد جلوگيري شود.
تعامل توليدکنندگان با مراکز پژوهشي در راستاي تجاري سازي پروژه هاي استاني
"علي مهدوي" رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز نيز پژوهشگاه مواد و انرژي را فرصتي مناسب براي واحدهاي صنعتي استان دانست و افزود: فعالان اقتصادي مي توانند براي ارائه طرح ها و پروژه هاي خود به معاونت برنامه ريزي سازمان که متولي ارتباط بين سرمايه گذاران، فعالان اقتصادي و پژوهشگاه هاي تحقيقاتي است، مراجعه کنند. مهدوي تصريح کرد: استان البرز با محدوديت زمين مواجه است و بايد واحدهاي توليدي و صنعتي که داراي ارزش افزوده بالا هستند، را وارد استان کنيم. وي تاکيد کرد: تعامل توليدکنندگان با مراکز پژوهشي استان در مواردي مانند غني سازي مواد غذايي، معدني و ايجاد ارزش افزوده در آنها مثمر ثمر است. به اعتقاد وي حضور اساتيد پژوهشگاه مواد و انرژي در جلسات کميته توليد و صادرات، مي تواند آنها را با توانمندي و مشکلات صنايع استان آشنا کند. رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز خواستار تشکيل جلسه اي با حضور مسوولان پژوهشگاه مواد و انرژي، صاحبان صنايع پيشرو و سازمان صنعت، معدن و تجارت براي ارائه توانمندي هاي علمي پژوهشگاه و استفاده از توانايي هاي دو طرف براي تجاري سازي صنعتي شد. در پايان اين ديدار لوح يادبودي از طرف رئيس پژوهشگاه مواد و انرژي استان البرز به روساي سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگاني البرز اهدا شد.



منبع: خبرگزاري موج

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود