27 اسفند 1401
شماره خبر: 282244

شدید مجازات و برخورد با قاچاق و استفاده از سلاح گرم

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر تشدید برخورد با قاچاق و استفاده از سلاح گرم گفت: اشخاصی که مرتکب این جرم شوند با صدور قرار بازداشت موقت، از زمان دستگیری تا اجرای محکومیت در زندان می‌مانند.
آخرین نشست قرارگاه مقابله با جرایم خاص استان البرز در سال جاری با حضور رئیس کل دادگستری استان، رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب، دادستان و جمعی از مدیران قضایی و انتظامی استان البرز برگزار شد. حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز در این نشست با تقدیر از اقدامات مجموعه قضایی و انتظامی استان در اجرای مصوبات قرارگاه، گفت: یکی از ویژگی های دوره «تحول و تعالی قوه قضائیه»، تاکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر همکاری های مشترک دستگاه قضایی با نیروی انتظامی و همچنین سایر دستگاه‌ها است.
وی با اشاره به برخی مصادیق همکاری مشترک و بین دستگاهی در استان البرز متذکر شد: در نتیجه این همراهی‌ها، در استان البرز سه قرارگاه یعنی «قرارگاه‌ صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری ها»، «قرارگاه مقابله با جرایم خاص» و «قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت» تشکیل شده که خصوصیت مشترک آن‌ها، بین بخشی بودنشان است و هیچ یک از این قرارگاه ها محدود به قوه قضائیه یا دادگستری کل استان نیست. رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز با تبیین اقدامات منجر به تشکیل قرارگاه جرایم خاص در استان، اضافه کرد: در زمینه جرایم مرتبط با سرقت، در قوه قضائیه همواره بر برخورد با سرقت تاکید شده است و در شهریور سال جاری نیز رئیس قوه قضائیه دستور بررسی راهکارهای مقابله سریع و قاطعانه با افراد مخل امنیت و آسایش مردم از جمله سرقت های خشن و دستور تشکیل «ستادی ویژه برای مقابله با سرقت های خشن و زورگیری ها با کمک ضابطین» را صادر کرد.
وی یادآور شد: در دادگستری کل استان البرز در آذر ماه 1399 پس از بررسی‌های کارشناسی تفاهم نامه ای مابین دادگستری کل استان و نیروی انتظامی استان البرز امضا و «قرارگاه مقابله با جرایم خاص استان البرز» با سه محور از جمله مقابله با سرقت‌های مسلحانه، سرقت های خشن، به عنف، مقرون به آزار و زنجیره ای، همچنین مقابله با جرایمی از قبیل قتل، آدم ربایی و سایر جرایم مخل آسایش عمومی تشکیل شد. عالی ترین مقام قضایی استان البرز در ادامه با اشاره به دستاوردهای ایجاد این قرارگاه در زمینه کاهش میزان وقوع سرقت در استان البرز، متذکر شد: در حالی که استان البرز از حیث میانگین پرونده های سرقت به ازاء جمعیت در سال ۱۳۹۸ ، استان هشتم در میان ۳۱ استان کشور بود، با کاهش تعداد پرونده های سرقت به جهت اقدامات انجام شده در قرارگاه، در سال ۱۳۹۹ استان دوازدهم، در سال ۱۴۰۰ استان نوزدهم و در ده ماه اول سال جاری نیز استان بیست و چهارم بوده است. وی همچنین بیان داشت: استان البرز از نظر کشف جرایم سرقت در سال ۱۳۹۸رتبه 30 کشوری را داشت ولی با شروع اقدامات قرارگاه، روند افزایشی در کشف جرایم سرقت آغاز و در سال ۱۳۹۹ به رتبه 27 کشوری، در سال ۱۴۰۰ به 20 کشوری و در ده ماه اول سال 1401 به رتبه 17 کشوری رسیده است. بخش دیگری از سخنان رئیس کل دادگستری استان البرز به تشدید مجازات و برخورد با «قاچاق و استفاده از سلاح گرم و جنگی» در استان اختصاص داشت که در این باره با اشاره به تاکیدات رئیس قوه قضائیه یادآور شد: اشخاصی که مرتکب جرم قاچاق و استفاده از سلاح گرم شوند با صدور قرار بازداشت موقت، از زمان دستگیری تا صدور حکم و اجرای محکومیت در زندان می‌مانند.
محدودیت مرخصی برای زندانیان جرایم خاص در ایام سال نو
در این نشست همچنین حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز از برخی اقدامات برای مناسبت های پیش و پس از سال نو خبر داد و گفت: در موضوع زندانیان جرایم خاص و سرقت، محدودیت‌های مرخصی ایجاد شده است؛ همچنین تا پایان 15 فروردین کمپ های ماده 15 و 16 استان از ترخیص معتادان متجاهر منع شده اند.
955 سال حبس برای متهمان جرایم خاص در استان البرز
جواد یاوری، معاون قضایی رئیس کل در پیگیری جرایم خاص دادگستری کل استان البرز نیز ضمن تشریح عملکرد قرارگاه و اجرای مصوبات آن از کاهش میزان وقوع سرقت در استان خبر داد و بیان کرد: از میان پرونده هایی که از ابتدای تشکیل قرارگاه مقابله با جرایم خاص استان البرز در دبیرخانه این قرارگاه رصد شده است، در ۱۴۲ فقره پرونده که هر پرونده یک یا چند متهم داشته است، احکام مقتضی صادر و قطعی شده است که برای متهمان این پرونده ها، حسب مورد مجموعا ۹۵۵ سال حبس، ۱۶ هزار ضربه شلاق، رد مال و انواع مجازاتهای تکمیلی متناسب تعیین و صادر شده است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود