27 خرداد 1403
شماره خبر: 306433

مسئله گردو غبار تالاب صالحیه برای حل شدن باید به چالش ملی تبدیل شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست و دومین جلسه سمنها برای احیای تالاب صالحیه نظرآباد استان البرز با حضور مدیرکل حفاظت از محیط زیست ، فعالان اجتماعی و جمعی از معلمین ناحیه یک کرج در سالن همایش‌های دانشکده کشاورزی و به میزبانی جمعیت همیار کرج برگزار گردید.
در این نشست دو ساعته ابتدا محسن کشاورز دبیر جمعیت همیار کرج ضمن خوش آمد گویی به حاضرین و گرامیداشت هفته محیط زیست افزود:فلسفه تشکیل سلسله جلسات احیای تالاب صالحیه اطلاع رسانی و آگاهی رساندن به مردم از خطرات ویرانگر زوال تالاب و گرد و غبار حاصل از آن و کمک به مسئولین جهت احیای تالاب صالحیه می‌باشد
علی نظری (استاد گروه احیا و بیابان‌زدایی دانشکده منابع طبیعی) در این نشست گفت : سطح آگاهی جهانی در حوزه محیط زیست ۱۸ درصد و در ایران ۱۱ درصد است . تغییر مستلزم آگاهی است و البرز به عنوان کوچکترین استان کشور بیشترین نرخ رشد جمعیت، فرونشست، گردوغبار، پسماندهای صنعتی فزاینده و بحران‌های محیط زیستی را دارد .افزایش ۱ درجه ای دما باعث ۱۰ درصد تبخیر می‌شود. در ایران ۱/۷ درجه افزایش دما و حدود ۲۰ درصد افزایش تبخیر داریم. ۷۵ درصد از افزایش گرد و غبار معطوف به افزایش دماست. کشورهای در حال توسعه مانند ایران اکثرا در مناطق گرم و خشک بوده و لذا نیازمند آب بیشتری هستند.
در ادامه جوادیان نژاد رئیس حفاظت از حیات وحش استان البرز توضیحات مفصلی در خصوص راههای نگهداشت مناطق حفاظت شده کشور و سهم استان البرز از مناطق حفاظت شده ارائه نمود و در بخشی از سخنان خود گفت : سطح مناطق حفاظت شده استان البرز بالاتر از نرم کشوری است.جوادیان با اشاره به سرشاخه‌های آبی تالاب صالحیه افزود: از نظر توپوگرافی تالاب صالحیه پست‌ترین منطقه بین استانهای البرز و قزوین بوده و برای جلوگیری از تخریب بیشتر این تالاب ، منطقه تالاب صالحیه شکار ممنوع می‌باشد.متاسفانه زهکشی بدون مجوز محیط زیست در تالاب صالحیه باعث سستی خاک و افزایش گرد و غبار در منطقه شده است.
در ادامه اسدیان عضو شورای شهر کرج با اشاره به اجتماعی بودن نهاد شورا افزود :در حوزه محیط زیست ۱۰۳ نوع جرم انگاری مشخص کرده‌ایم. وی با اشاره به مولفه‌های یک مطالبه درست تصریح کرد: نگاه فرابخشی از مصادیق یک مطالبه صحیح می‌باشد. ایشان آمادگی شورای شهر کرج را برای میزبانی جلسات منظم و مستمر در حوزه محیط زیست را اعلام نمود و افزود: شورا پای‌ کار مسائل محیط زیستی است استان البرز است .
در پایان مجید درگی مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز ضمن گرامیداشت هفته محیط زیست با پخش فیلم هایی از تالاب صالحیه افزود: شعار سال محیط زیست"سهم من در تداوم حیات" می‌باشد. ما در سازمان حفاظت از محیط زیست به ۹۵ درصد استعلامات محیط زیستی نهادها و ارگان‌های مرتبط جواب مثبت داده‌ایم. متاسفانه در سرمایه‌گذاری‌ها بیشترین تخریب با صدور مجوز شهرک‌های صنعتی و خدماتی ، معطوف به دولت است. از سال ۶۸ تا ۹۸ سطح زیرکشت درتالاب صالحیه سه برابر شده است.نگاه تک بخشی در مسائلی چون زهکشی برای این تالاب فاجعه آفرین بوده است .امروزه بیش از ۵۰۰۰ شتر بدون مجوز چرا در منطقه صالحیه در حال نابود کردن پوشش گیاهی این منطقه هستند.درگی با اشاره به جهت بادها به سمت تهران و کرج افزود: مسئله گردو غبار تالاب صالحیه برای حل شدن باید به چالش ملی تبدیل شود.درگی با اشاره به وظایف تعیین شده دستگاه‌های مرتبط با تالاب افزود: به دلیل عدم همکاری مناسب دستگاهای مرتبط، ناچارا پای دستگاه قضائی به مسئله تالاب باز شده است. خوشبختانه با حمایت جدی دستگاه قضایی مسئله احداث شهرک مسکونی ۲۰۰ هکتاری در سه کیلومتری تالاب منتفی شده است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود