27 خرداد 1403
شماره خبر: 306446

گاهی به خاطر یک بوق قتل رخ می‌دهد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



مدیرکل پزشکی قانونی البرز گفت: حرکت‌های تکانشی یکی از علل مهم درگیری و نزاع‌های خون‌بار است. حتی موردی داشته‌ایم که به خاطر یک بوق قتل رخ داده است. این نیاز به آموزش‌های کنترل خشم به خصوص در مدارس دارد اما به ندرت در مدارس روی کنترل خشم کار شده است.
اَرتین کمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره کل پزشکی قانونی البرز برگزار شد، گفت: استان البرز به دلیل نوپا بودن در بحث زیرساخت‌های پزشکی قانونی جای کار زیادی دارد.
کمالی با بیان اینکه نبود آزمایشگاه استاندارد سم‌شناسی یکی از معضلات استان البرز بود، افزود: اخیرا با راه‌اندازی این آزمایشگاه، دیگر نیازی به ارسال نمونه‌ها به تهران نیست و سم‌شناسی با کیفیت در استان انجام می‌شود.وی در ادامه خاطرنشان کرد: استان البرز کریدور حمل و نقل زمینی و هوایی کشور و آبستن حوادث ترافیکی است. ممکن است در حوادث ترافیکی احتمالی نیاز به آزمایش ژنتیک بافت سخت یا نرم ایجاد شود که با توجه جمعیت و تراکم البرز، این از نیازهای استان است.مدیرکل پزشکی قانونی البرز درباره امکانات تشریح جسد البرز هم خاطرنشان کرد: البرز از معدود استان‌هایی است که در آرامستان کرج دارای سالن تشریح است. البته یک سالن بسیار مجهز هم در باغستان کرج داریم که حتی امکان تشریح در شرایط عفونی به صورت کاملا استریل و مدرن را دارد.
وی ادامه داد: استان البرز به جز طالقان و چهارباغ در تمامی شهرها دارای مرکز پزشکی قانونی است. طی هفته قوه قضاییه سه مرکز مربوط به پزشکی قانونی در کرج و یک مرکز هم در ماهدشت افتتاح خواهد شد.وی درباره شرایط نیروی انسانی پزشکی قانونی البرز هم گفت: یکی از مشکلات پزشکی قانونی البرز تعداد پایین پرسنل است به طوری که با یک چهارم تعداد پرسنلی که در چارت استاندارد تعریف شده مشغول به فعالیت هستیم. از نظر بودجه‌ای نیز آخرین استان کشور هستیم که البته اخیرا مقداری رشد داشته ولی تا رسیدن به شرایط ایده‌آل زمان می‌برد.وی با بیان اینکه تصور اغلب مردم از فعالیت پزشکی قانونی کالبدشکافی است، افزود: شاید ۱۰ درصد کار پزشکی قانونی مربوط به کالبدشکافی باشد. قسمت زیادی از کار ما معاینات عمومی، مردان، زنان، روانپزشکی، قصور پزشکی و ... است.کمالی خاطرنشان کرد: اکثر ارباب رجوعی که به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند دردمند هستند. پرسنل پزشکی قانونی با مسائل دردناک جامعه ارتباط دارند که بر روحیه آنان اثرگذار است و این باعث شده فرسایش کاری در این بخش بالا باشد. به همین دلیل امیدواریم این فرسایش کاری در بحث مالی جبران شود.این مسئول تصریح کرد: یکی از معضلاتی که به خاطر بحث مالی در استان وجود دارد جذب پزشک است زیرا با دریافتی‌های فعلی، رغبت و جاذبه‌ای برای فعالیت پزشک ایجاد نمی‌شود.وی در پایان گفت: بحث اثبات مهجوریت یکی دیگر از مواردی که متاسفانه رو به افزایش است. مثلا پدر یک خانواده مالی را به یکی از فرزندان داده و دیگر فرزندان برای باطل کردن این معامله به اثبات مهجوریت پدر متوسل می‌شوند. کاهش این معضل نیاز به کار فرهنگی در جامعه دارد. این موضوع در دو ماهه امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود