3 تیر 1403
شماره خبر: 306727

افراد بالای ۴۰ سال برای غربالگری دیابت اقدام کنند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: دیابت علت پنجم مرگ در جمعیت استان و شایعترین آن، دیابت نوع ۲ است که در بزرگسالان دیده می‌شود.
دکتر فریبا زمانخانی اظهار کرد: در سراسر جهان ۴۲۲ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و سالانه ۱.۵ میلیون مرگ مستقیما به واسطه دیابت در دنیا رخ می‌دهد. شیوع دیابت در کشور ما ۱۴ درصد برآورد شده و علت پنجم مرگ در جمعیت کشور است.وی افزود: در استان البرز شیوع دیابت ۱۳.۲ درصد برآورد شده و باز هم علت پنجم مرگ در جمعیت استان است. از سه دهه گذشته مشاهده شده که روند این بیماری در کلیه کشورهای دنیا در حال افزایش است.دکتر زمانخانی ادامه داد: با وجود اینکه بر اساس هدف گذاری جمعیت جهانی و ملی تلاش شده که دیابت افزایش نداشته باشد و در همان حدی که قبلاً بوده، شیوع آن ثابت بماند، اما متاسفانه این شیوع در حال افزایش است و فقط هم مختص کشور ما نیست.متخصص پزشکی اجتماعی درباره بیماری دیابت بیان کرد: دیابت به افزایش قند و گلوکز خون اطلاق می‌شود و در طول زمان این افزایش قند خون باعث آسیب جدی به رگ‌های خونی، چشم‌ها، کلیه و اعصاب می‌شود.وی درباره انواع دیابت گفت: به طور کلی سه نوع دیابت شامل دیابت نوع یک، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری وجود دارد که شایعترین نوع دیابت، دیابت نوع ۲ است که در بزرگسالان دیده می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که بدن در برابر انسولین مقاوم شده یا نمی‌تواند انسولین کافی تولید کند. انسولین یک هورمون اساسی است که وظیفه تنظیم قند خون را برعهده دارد.وی ادامه داد: علایم این بیماری تکرر ادرار، تشنگی، گرسنگی مداوم، کاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی است. در دیابت نوع ۲ ممکن است، فرد قند بالایی در خون داشته باشد، ولی علائمی نداشته باشد و با بروز عوارض دیابت او تشخیص داده شود.
وی در ادامه اظهار کرد: مشکلاتی که در عروق خونی در اثر افزایش گلوکز خون رخ می‌دهد، باعث می‌شود که بیماری‌های قلبی، عروقی، اختلالات بینایی و حتی نابینایی، مشکلات کلیوی و نیاز به دیالیز به وجود آمده و همچنین زخم پای دیابتی و نهایتا قطع عضو از عوارض این بیماری است.دکتر زمانخانی در ادامه در مورد پیشگیری از دیابت نوع ۲ اظهار کرد: توصیه می‌شود که سبک زندگی سالم و فعالیت فیزیکی ۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط در پیش گرفته شود. به عبارتی نیم ساعت ورزش پنج روز در هفته که ساده‌ترین آن پیاده روی است، انجام شود که این اقدام باعث می‌شود که افراد طول عمر طولانی‌تری هم داشته باشند.زمانخانی در ادامه گفت: در مورد بیماری دیابت موضوع مهم برای کنترل بیماری و جلوگیری از بروز عوارض، تشخیص زودهنگام است و هر چه بیماری دیرتر تشخیص و درمان شود، نتایج بدتری خواهد داشت، بنابراین توصیه می کنیم افراد حتما برای غربالگری دیابت به ویژه از سنین ۴۰ سال به بالا اقدام کنند.رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: در فردی که مبتلا به دیابت است مجموعه‌ای از این مداخلات مقرون به صرفه می‌تواند نتایج بیماری دیابت را بهبود ببخشد که شامل کنترل قند خون از طریق رژیم غذایی، فعالیت بدنی و دارو درمانی است. ضروری است که غربالگری منظم از نظر معاینه چشم، کلیه، قلب، عروقی، فشار خون و چربی به صورت منظم انجام شود.
وی درباره اینکه چه اقداماتی در معاونت بهداشت علوم پزشکی استان در خصوص شناسایی، پیشگیری و مراقبت از دیابت انجام می‌شود، گفت: در مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش معاونت بهداشت خدمات شناسایی و هم مراقبت دیابت انجام می‌شود. لذا کلیه افراد بالای ۳۰ سال دعوت می‌کنیم، برای شناسایی بیماری دیابت به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت نزدیک محل زندگی مراجعه کنند و از مراقبین سلامت بخواهند خدمت خط سنجی بیماری‌های قلبی عروقی را برای آنها انجام دهند. در این خدمت اندازه‌گیری قند خون انجام می‌شود و مشخص می‌شود که آیا احتمال ابتلا به بیماری دیابت دارند یا ندارند.وی افزود: در صورتی که مشکوک به دیابت باشند برای آزمایش‌های بیشتر و تشخیص نهایی به پزشک مرکز ارجاع داده می‌شوند. همچنین از کلیه افراد مبتلا به دیابت دعوت می‌شود که برای مراقبت و کنترل بیماری حتما به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرده و از مراقبین سلامت و پزشکان که آنجا مستقر هستند بخواهند که برای مراقبت بیماری دیابت آنها اقدام کنند.وی در ادامه یادآور شد: در این مراکز مشاوران تغذیه مستقر هستند، یک بعد اصلی در کنترل بیماری دیابت تغذیه و رژیم درمانی است که این مشاوران به افرادی که مبتلا به دیابت هستند، رژیم درمانی می‌دهند و در کنترل بیماری به آنها کمک می‌کنند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود