27 شهریور 1403
شماره خبر: 310599

چه نکاتی را در تغذیه دانش آموزان رعایت کنیم؟

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



فاطمه یعقوب لو کارشناس تغذیه مرکز بهداشت غرب در مورد اصول تغذیه ای دانش آموزان گفت : دو اصل تنوع و تعادل در میان وعده های دانش آموزان رعایت شود.
تنوع یعنی از همه گروه های غذایی در برنامه غذایی باشد تعادل یعنی هر کدام از گروه های غذایی مطابق مقادیر توصیه شده و با اعتدال مصرف شوند. نیاز به انرژی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی در دانش آموزان وجود دارد و برخی از دانش آموزان دچار کمبود این موارد هستند. ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی، بینایی و رشد مغذی در دانش آموزان باید به صورت روزانه مصرف شود. مواد حاوی این ویتامین شامل شیر، زرده تخم مرغ و پیش ساز های ویتامین A در سبزیجاتی که برگ سبز و زرد دارند و در میوه های زرد رنگ وجود دارد .این موارد حاوی بتا کاروتن هستند. اسفناج، فلفل دلمه ای رنگی، هویج، کدو حلوایی، زردآلو، خرمالو و طالبی حاوی ویتامین A هستند. ویتامین D نیز از طریق نور خورشید جذب پوست می شود. آلودگی هوا و پوشش بدن با لباس ممکن است مالنع جذب این ویتامین شود. مکمل های ویتامین D بر اساس دستور العمل های کشوری هر 2 ماه یک بار یک عدد قرص ویتامین D پنجاه هزار واحدی برای دانش آموزان توصیه می شود. ویتامین B از طریق مصرف غلات و کربوهیدارت های پیچیده جذب بدن می شود. ویتامین C در میوه ها و سبزیجات تازه وجود دارد. منبع آهن، گوشت، حبوبات و سبزیجات با برگ سبز می باشد.
کلسیم از طریق لبنیات دریافت می شود. روی از طریق حبوبات، مغز دانه ها و گوشت و شیر جذب می شود. ید در غذاهای دریایی وجود دارد. توصیه می شود در حین پخت و پز نیز از نمک های ید دار استفاده شود. این نمک در مراحل پایانی پخت به غذا اضافه شود تا در اثر حرارت از بین نرود توصیه می شود از تمام گروه های غذایی اعم از نان و غلات، سبزیجات و میوه ها، شیز و فرآورده های لبنی، گوشت و تخم مرغ ، حبوبات و مغز دانه ها به صورت روزانه در برنامه غذایی دانش آموزان استفاده شود.مواد غذایی سالم و تازه باشند و میان وعده های دانش آموزان سبک و مغزی باشد، از خوراکی های فاقد ارزش غذایی مفید و ناسالم اجتناب شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود