17 مهر 1403
شماره خبر: 311899

هاری نوعی بیماری خطرناک ویروسی قابل انتقال بین انسان و حیوان

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



هاری نوعی بیماری خطرناک ویروسی قابل انتقال بین انسان و حیوان (زئونوز) است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود.
28 سپتامبر 2024 مصادف با هجدهمین سالروز جهانی هاری است . هدف از نامگذاری روز هاری، ایجاد فرصتی برای آموزش و افزایش آگاهی کلیه افراد جامعه در خصوص بیماری هاری و جلب حمایت و مشارکت کلیه اقشار جامعه و همچنین ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی برای پیشگیری از حیوان گزیدگی و کنترل و حذف بیماری هاری در جوامع بشری است . شعار امسال روز جهانی هاری در سال 2024 طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت " مرزهای کنترل هاری را بشکنیم " در نظر گرفته شده است .
واحد مراقبت و پیشگیری از هاری مرکز بهداشت غرب کرج با شماره تماس 02634579598 به صورت شبانه روزی و رایگان در حال خدمت رسانی به شهروندان محترم شهر کرج هستند.
اهمیت بیماری
1 .میزان کشندگی بالا )صددرصد(به طوری که پس از ظهور علایم بیماری چه در انسان و چه در حیوان درمان پذیر نبوده و بیمار محکوم به مرگ می باشد.
2 .افزایش روند موارد حیوان گزیدگی انسانی به ویژه در ایران که به ناچار سالانه مبالغ زیادی صرف خرید سرم و واکسن ضد هاری جهت درمان و پیشگیری می گردد.
متأسفانه در صورت آشکار شدن علایم بیماری هیچ راه درمانی برای بیمار وجود ندارد و منجر به مرگ خواهد شد.
در کشور ما با توجه به بومی بودن و مخازن بیماری هاری هر نوع حیوان‌گزیدگی توسط حیوانات را بایستی مشکوک به هاری تلقی نموده و در موقع برخورد با شخص گزیده شده توسط حیوان مشکوک به هاری اقدامات زیر می‌بایستی انجام پذیرد. لازم به توضیح است که این اقدامات می‌بایستی هر چه زودتر شروع شود در غیر اینصورت و هر چه دیرتر این اقدامات شروع شود احتمال مبتلا شدن فرد به بیماری هاری زیادتر می‌گردد.
این اقدامات عبارتند از:
1 .شستشوی محل گزیدگی با آب و صابون بمدت 20-15 دقیقه
2- ارجاع فوری مجروح به مرکز مراقبت و پیشگیری از هاری جهت انجام اقدامات مربوطه
3- تزریق سرم و واکسن ضد هاری
4- تزریق واکسن ضد کزاز (توأم)
5- دادن داروهای جانبی
6- عدم بخیه زخم (حتی‌الامکان) زیرا باز بودن آن سبب رسیدن هوا و از بین رفتن ویروس عامل بیماری می‌گردد.
راه های سرایت بیماری
1. اصلی ترین راه سرایت بیماری از طریق گازگرفتن به وسیله حیوانات میباشد. در مورد گربه و گربه سانان ازطریق پنجه کشیدن نیز انتقال بیماری صورت می گیرد، زیرا گربه دائماً مشغول لیسیدن پنجه هایش میباشد و پنجه ها آلوده به بزاق میشوند و در موقع پنجه کشیدن میتواند ویروس را از طریق خراش به انسان منتقل نماید.
2. راه پوست : بیماری هاری از راه پوست سالم قابل سرایت نیست، ولی اگر کوچکترین خراش یا زخمی در پوست وجود داشته باشد قابل سرایت می باشد.
۳. راه مخاطی: سگها و گربه های به ظاهر سالم که در اواخر دوره نهفتگی بیماری هاری هستند می توانندویروس را از طریق لیسیدن مخاط لب چشم و بینی به صاحبان خود منتقل نمایند.
۴. انتقال از راه دستگاه گوارش: انتقال بیماری از این طریق بعید به نظر میرسد، ولی طبق دستور العمل سازمان دامپزشکی کشور لاشه دام مبتلا به هاری ضبط کامل می شود و باید از خوردن گوشت و سایرفرآورده دامهای مبتلا به هاری خودداری نمود.
تذکر مهم : کلیه موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را باید هار تلقی نمود و بیمار را باید فوراً تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار داد؛ این موضوع به قدری اهمیت دارد که اگرحیوان گزنده مثل سگ دارای قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل نیز باشد، می بایست اقدامات پیشگیری و درمان را برای فرد سریعاً انجام داد .
برای کنترل هاری چه کمکی می توان کرد ؟
حیوانات خانگی را نزد دامپزشک برده تا واکسن های مناسب را بر حسب منطقه ای که در آن هستندتزریق کند.
تماس حیوان خانگی با سایر حیوانات را محدود کنند . گربه و سگ ها را درون منزل نگهداری کرده و روی رفتار سگها هنگامی که خارج از منزل هستند نظارت داشته باشند.
حیوانات خانگی خود راعقیم کرده تا از تولد نوزاد ناخواسته آن ها جلوگیری کرد.
حیوان وحشی هار ممکن است رام به نظر آید ولی هرگز نباید به آن نزدیک شد . به کودک بایدآموخته شود که “هرگز” به حیوانات نا آشنا نزدیک نشود، حتی در مواردی که حیوان آرام به نظرمیرسد.
غذای حیوان بیرون از منزل قرار داده نشود . این کار باعث جذب حیوانات وحشی و ولگرد میشود
حیوانات وحشی نباید به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند. این کار نه تنها غیرقانونی است بلکه این حیوانات توانایی بالقوه مبتلا کردن صاحبان خود و سایرین را به هاری دارند.
در صورتی که احساس می شود یک حیوان غیرمعمول به نظر می رسد، به مراکز دامپزشکی اطلاع داده شود .
فرشاد کنعانی – کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری ها مرکز بهداشت غرب کرج

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود