29 مرداد 1393
شماره خبر: 127753

هنر عکاسی موجب شناخت بیشتر مردم از طبیعت و محیط زیست کشور می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

هنر عکاسی موجب شناخت بیشتر مردم از طبیعت و محیط زیست کشور می شود


جوان نمونه کرجی و عکاس برگزیده جشنواره ها و فستیوال های عکس داخلی و خارجی اظهار داشت: هنر عکاسی موجب شناخت و آگاهی بیشتر مردم نسبت به پتانسیل های بالای طبیعت و محیط زیست کشور می شود.
علی اکبری در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی عکاس که در سالن کنفرانس طبقه یازدهم ستاد مرکزی شهرداری کرج برگزار شد، زمینه تخصصی فعالیت خود را متمرکز بر عکاسی از مناظر و زیبایی های طبیعت بکر و آب و هوای چهار فصل ایران دانست و افزود: خلاقیت و نوآوری از لازمه های هنر عکاسی است و این علم آمیخته به تخصص و تعهد در مستندسازی تاریخ بشری و ثبت مراسم ها و آیین های ملی و مذهبی نقش محوری دارد. این هنر با قدمتی نزدیک به 180 سال پنجره ای جدید به سمت دنیای بیرون به روی انسانها گشود و آنها را با ظرفیت های عظیم عالم هنر آشنا ساخت. وی ادامه داد: عکاسی هنری متعلق به همه مردم است و این حرفه با گذشت زمان به تمامی جوامع بشری و کانون خانواده ها راه یافته است؛ بنحوی که شاهد برگزاری کمتر مراسمی بدون حرکت لنز دوربین ها هستیم و مردم باور دارند بهترین و مقرون به صرفه ترین راه برای ثبت لحظات استفاده از هنر معجزه آسای دوربین است.
عدم امنیت شغلی و درآمدهای پایین عکاسان
این عکاس کرجی عدم امنیت شغلی و درآمدهای پایین را از جمله مشکلات فعالان این عرصه برشمرد و خاطر نشان کرد: تشکیل انجمن های فعال در حوزه عکاسی و برگزاری مستمر جشنواره های ملی و جهانی می تواند تا حدودی زمینه رفع مشکلات همکارانم را ایجاد کند؛ در کنار این از بحث مسکن و بیمه تامین اجتماعی نیز نباید به سادگی گذشت چرا که عکاسان پُشت تصاویر و عکس هایی که می گیرند، پنهان مانده اند و گرد و غبار بی توجهی بر روی دغدغه هایشان نشسته است. به گفته برگزیده جشنواره ملی عکس طبیعت، ایجاد زمینه جذب و اشتغال عکاسان در روابط عمومی سازمان های دولتی و غیر دولتی راهکار مناسبی جهت حل مشکلات مادی عکاسان به شمار می رود.
استقبال از راه اندازی آژانس عکس خبری کرج
اکبری از ایده راه اندازی آژانس عکس خبری کرج، راه اندازی دبیرخانه دایمی عکس عاشورایی و آیینی در کرج، تشکیل صندوق اعتباری حمایت از عکاسان، ایجاد بانک اطلاعاتی عکاسان استان البرز، درجه بندی حرفه ای عکاسان بر اساس آزمون تعیین سطح مهارت فنی، برگزاری جشنواره عکس مدیریت شهری و... که از سوی حاضران در مراسم بزرگداشت روز جهانی عکاس مطرح شد را بسیار ارزشمند و قابل پیگیری ارزیابی کرد و گفت: هنر عکاسی در زمینه های گوناگون دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی است که باید از آن به نحو احسن بهره جست. برگزیده جشنواره حضرت علی اکبر (ع) اذعان داشت: عکاسی طبیعت یکی از زیر شاخه های جذاب هنر عکاسی است که انسان را دنیای مادی گرا و متعلقاتِ آن دور می کند و با گردش در رود و کوه و دشت و دره و طبیعت ریه های انسان از یاد خداوند جهان پُر و خالی می شوند و انسان غرق در زیبایی های آفرینش و پیچیدگی ها و رموز خلقت، به ثبت و نمایش بخشی از این زیبایی های منحصر به فرد موجود در دنیای بیرون می پردازد. اکبری، یکی از راهکارهای نجات طبیعت و کاهش مخاطرات زیست محیطی را ترویج فرهنگ عکاسی طبیعت دانست و افزود: به تصویر کشیدن نابودی تفجرگاه های طبیعی و رفتار نامناسب برخی با نعمت های الهی و درختان می تواند زمینه بیدار شدن وجدان های خفته را مهیا کرده و همگان را متوجه اتفاقات تلخی که در طبیعت و عرصه منابع طبیعی روی می دهد، سازد. وی از اینکه با تخریب بخشی از جنگل های کشور به عنوان مهمترین سرمایه های ملی و منابع طبیعی و احداث ویلا و جاده به جای آن ابراز تاسف کرد و هر وجب از خاک طبیعت را به الماس و کالایی گران تر از آن تشبیه کرد. این عکاس در بخش پایانی سخنانش هزینه های بالای خرید تجهیزات عکاسی، مشکلات و هزینه های سفر به استان های کشور برای شکار تصاویر طبیعت، عدم همکاری برخی سازمان ها برای حضور عکاسان در مناطق حفاظت شده و... را از جمله مهمترین مشکلات پیش روی عکاسان طبیعت برشمرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود