7 بهمن 1393
شماره خبر: 136492

باغ جهانشهر از فهرست آثار ملی خارج شد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

باغ جهانشهر از فهرست آثار ملی خارج شد


مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز از خروج باغ جهانشهر از آثار ملی خبر داد و گفت: این اثر سال ۸۸ از فهرست آثار ملی خارج شد ولی این خبر نزدیک به دو ماه است که به میراث البرز ابلاغ شده است.
نشست خبری مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز با حضور اصحاب رسانه در سالن شهدای البرز استانداری البرز برگرار شد. ابوالفضل عبیدی با اشاره به اینکه استان البرز دارای شاخص های خاص گردشگری است، در جواب این سوال که طرح جامع گردشگری البرز در چه مرحله ای به سر می برد؟ اظهار داشت: فاز اول یعنی فاز مطالعاتی طرح جامع گردشگری استان تکمیل شده است و در بازه زمانی یکساله این طرح آماده ارائه خواهد شد. عبیدی در جواب سوال مبنی بر اینکه وضعیت تملک کاخ مروارید در چه مرحله ای است؟ و چه اقدامات مرمتی تا کنون در این اثر منحصر به فرد انجام شده است؟ و آیا اداره کل میراث فرهنگی البرز توانسته است برای احیای این بنای معاصر از سازمان میراث فرهنگی کشور، اعتباری جذب کند یا خیر؟ گفت: مجموعه تاریخی - فرهنگی کاخ مروارید را اردیبهشت ماه امسال تحویل گرفتیم و توانستیم برای احیا و مرمت کاخ مروارید از ردیف اعتبارات ملی سال ۹۲ بودجه دریافت کنیم.
یک میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی سقف کاخ مروارید نیاز است
عبیدی در ادامه با اشاره به کمبود اعتبارات و میزان تخریب کاخ مروارید یا همان کاخ شمس، اذعان داشت: برای حفاظت بنا تلاش کردیم که با توجه به کمبود بودجه امیدواریم شرایط بدتر نشود. عبیدی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه با توجه به اینکه گنبد اصلی بنا مشکل دارد و بارش های باران و برف و همچنین عدم پوشش سقف مجموعه باعث تخریب بنا شده است، اداره میراث فرهنگی چه برنامه ای دارد؟ توضیح داد: گنبد اصلی به صورت فایبرگلاس بوده است برای ترمیم و بازسازی این گنبد اعتباری بالغ بر یک میلیاد تومان تخصیص یافته است.
باغ جهانشهر سال ۸۸ از فهرست آثار ملی خارج شد
وی از مجموعه کاخ مروارید به عنوان یکی از بهترین ظرفیت گردشگری استان، یاد کرد و گفت: برای احیای این اثر منحصر به فرد معاصر نیاز به عزمی ملی و استانی است و شاخص های این اثر می تواند آن را در فهرست آثار جهانی قرار دهد. عبیدی در رابطه با تملک مجموعه کاخ مروارید افزود: پیگیری های حقوقی انجام شده است و امیدواریم بحث تملک این مجموعه محقق شود. این مسئول در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه خبرها حاکی از این است که باغ جهانشهر واقع در کرج دو ماه گذشته از فهرست آثار ملی خارج شده است، چرا؟ افزود: باغ جهانشهر کرج در سال ۸۸ از فهرست آثار ملی خارج شده است ولی متاسفانه ابلاغ خروج این اثر از فهرست آثار ملی دو ماه گذشته به استان البرز اعلام شده است.
در آمد حاصل از بازدید گردشگران در البرز محسوس نیست
وی با اشاره به مباحث ارائه شده در کمیسیون ماده ۵ و شکایت شاکیان خصوصی این باغ، بیان کرد: با توجه به شکایت ۵ شاکی خصوصی دیوان رای به خروج این اثر از فهرست آثار ملی داد و به علت اینکه رای دیوان لازم الاجراست به شهرداری کرج و همچنین استاندار البرز خروج این اثر از فهرست آثار ملی اعلام شده است. این مسئول در پاسخ به این پرسش که به حضور توریست ها و گردشگرانی که البرز را برای سفر انتخاب کردند، چه میزان درآمد برای استان به ارمغان آورده است؟ خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبارات تخصیص یافته شده نمی توانیم کارها را به صورت منسجم پیگیری کنیم در حال حاضر برای دو مجموعه کاخ سلیمانیه و کاخ مروارید مجوز فروش بلیط داریم، ولی درآمد حاصل از بازدید گردشگران از این دو مجموعه محسوس نیست. وی در پایان در رابطه با طرح جامع حفاظتی میراث فرهنگی تاکید کرد: در بحث حفاظت از میراث فرهنگی نوع نگاه به آثار متفاوت است، به همین منظور برای هر اثر در حوزه میراث فرهنگی به تناسب آن اثر تعیین تکلیف می شود و محافظت صورت می گیرد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود