8 بهمن 1393
شماره خبر: 136558

سرانه فضای نمازخانه مدارس البرز 35 سانتی مترمربع است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

سرانه فضای نمازخانه مدارس البرز 35 سانتی مترمربع است


مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز سرانه فضای نمازخانه ها در مدارس استان را پایین تر از استاندارد کشوری دانست و گفت: این سرانه در البرز 35 سانتی مترمربع است.
خسرو ساکی' درهجدهمین همایش کوثر ولایت که با حضور مربیان پرورشی مدارس استان البرز در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه میانگین این سرانه درسطح کشور 50 سانتی مترمربع است، افزود: البته تمام مدارس استان دارای نمازخانه هستند ولی تراکم بالای دانش آموزان و مهاجرت بی رویه به این استان محدودیت فضا شده است. وی همچنین کمبود روحانی وائمه جماعات برای اقامه نماز مدارس را یکی دیگر از مشکلات موجود دانست و اظهار داشت: در این استان بیش از یکهزار و600 مدرسه وجود دارد که به رغم اینکه در تمام مدارس نماز جماعت خوانده می شود اما در 189 مدرسه روحانی برای اقامه نماز وجود دارد. وی ، کمبود فرش سجاده برای نمازخانه ها را یکی دیگر از مشکلات دانست و گفت: 40 درصد مدارس استان به فرش سجاده ای نیاز دارند. ساکی در ادامه، بیان فلسفه نماز به زبان ساده را یکی از عوامل تشویق دانش آموزان به امر نماز جماعت در مدارس دانست و گفت: دانش آموز باید احساس کند که به نماز همانطور که به بقیه امور روزمره زندگی نیاز دارد، محتاج است و نماز را عاملی برای سلامت و آرامش روان خود بداند. وی افزود: بیان این مسایل نیاز به علم، هنر، عشق و دلسوزی دارد که از عهده هر کسی بر نمی آید و انتظار می رود مربیان دراین زمینه تلاش بیشتری کنند. مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز فراهم آوردن زمینه اقامه نماز جماعت در مدارس را پس از بیان فلسفه نماز از وظایف حوزه پرورشی مدارس دانست و بیان داشت: هم اکنون طرح جامع توسعه و تعمیق فرهنگ نماز با پنج وظیفه اساسی برای آموزش و پرورش در حال اجراست و پرچمدار عملیاتی کردن این طرح معاونین پرورشی و فرهنگی ادارات هستند. وی گفت: برای دعوت به نماز ابتدا باید نیت خود را درست کنیم که اگر خلوص در نیت باشد تاثیر گذارتر است و برای دعوت به نماز بایستی دانش آموزان را حتی تشویق مادی کرد.
نماز همیشه مظلوم است
مدیر ستاد اقامه نماز استان البرز نیز در این همایش، نماز را همچون همیشه مظلوم دانست و گفت: قدم برداشتن در راه نماز بدون هیچ چشمداشتی خالصانه ترین کارهاست.
حجت الاسلام 'سید اکبر موسوی' به کمبودهای این حوزه اشاره کرد و افزود: کمبود روحانی یکی از مهم ترین مشکلات در این حوزه است و فقط حدود 200 مدرسه دارای ائمه جماعات هستند. وی، پایین بودن حقوق ائمه جماعات مدارس یکی دیگر از مشکلات برشمرد و گفت: ماهانه برای تنها یک میلیون و 220 هزار ریال ( 122 هزار تومان) تعیین شده که حتی کفاف ایاب و ذهاب آن ها را نمی دهد. موسوی گفت: این مشکلات در مدارس و جامعه ما دردی است که جوانان و نوجوانان ما را تهدید می کند زیرا هم اکنون با وجود جنگ نرم و فعالیت شدید فرق ضاله در کلانشهری که نزدیک ترین شهرها به پایتخت و استان قم است، بایستی تصمیم های مهمی برای آن گرفته شود و استان البرز را به عنوان یک استان ویژه در وزارت آموزش و پرورش ببینند. در پایان این همایش از مدیرکل آموزش وپرورش استان البرز به عنوان بهترین مجری اقامه نماز در سطح دستگاه های دولتی قدردانی به عمل آمد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود