7 مرداد 1394
شماره خبر: 146327

عملیات بازنگری درحریم محوطه باستانی ازبکی نظرآباد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

عملیات بازنگری درحریم محوطه باستانی ازبکی نظرآباد


رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نظرآباد گفت که عملیات بازنگری در حریم محوطه باستانی ازبکی در این شهرستان به منظور تعیین دقیق حریم و عرصه این مجموعه تاریخی در حال انجام است.
ولی اله دهقانی سانیچ افزود: در سال 1373 به صورت چشمی و تجربی محوطه باستانی ازبکی تعیین حریم و عرصه شد اما پس از انجام مطالعات و بررسی کارشناسان در سال 77 مشخص شد که انجام عملیات بازنگری در این اثر تاریخی ضرورت دارد. وی اظهار کرد: این عملیات در دو فاز برای حفاظت از این محوطه تاریخی ارزشمند که قدمتی 9 هزار ساله دارد و نخستین خشت دست ساز بشر در آن کشف و در سر در سازمان ملل نصب شده، در دستور کار قرار گرفته است. وی بیان کرد: عملیات بازنگری تعیین حریم و عرصه ازبکی تا پایان سال جاری در این محوطه باستانی به طول می انجامد.
دهقانی گفت: این مجموعه تاریخی تمامی دوره های تاریخی را یک جا در خود دارد که آثار به دست آمده در 7 فصل حفاری که در این محوطه صورت گرفته نشان می دهد که این اثر ارزشمند تاریخی به محافظت ویژه ای نیاز دارد. وی بیان کرد: قدمت این اثر به هزاره دوم پیش از میلاد تا عصر مادها بر می گردد که با شماره 955 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شهرستان نظرآباد 52 اثر تاریخی دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود