20 تیر 1395
شماره خبر: 166055

جشن بزرگ مردمی در محوطه تاریخی ازبکی برگزار می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

جشن بزرگ مردمی در محوطه تاریخی ازبکی برگزار می‌شود


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: همزمان با سالروز آزادسازی تپه تاریخی ازبکی جشن بزرگ مردمی در این محوطه برگزار می شود.
عبدالناصر میرچی اظهار کرد: بیست و هشتم مرداد سال جاری همزمان با سالروز آزادسازی محوطه ازبکی جشن بزرگ مردمی در این محوطه برگزار خواهد شد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: همزمان با برگزاری این جشن رفت و آمد عمومی مردم در محوطه تاریخی ازبکی رقم خواهد خورد. میرچی گفت: محوطه باستانی ازبکی یکی از محوطه‌های باستانی ارزشمند تاریخی فلات ایران واقع در نظرآباد از شهرستان‌های استان البرز است. وی اضافه کرد: ازبکی محوطه باستانی گسترده‌ای است که از یک تپه بلند مرکزی (تپه الف) به ارتفاع ۲۶ متر از سطح زمین‌های اطراف و تعدادی تپه کوتاه تشکیل شده است که ارتفاع بلندترین آن‌ها از چند متر تجاوز نمی‌کند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرزر گفت: برای این محوطه باستانی می‌توان وسعتی برابر صد هکتار به ابعاد یک کیلومتر در یک کیلومتر در نظر گرفت.
وی افزود: تپه ازبکی یکی از آثار با اهمیت از نظر دوره‌های تاریخی و از مجموعه‌های کهن پیش از تاریخ ایران است که کاوش و مطالعه های متعدد در آن نشان می دهد این تمدن از هزاره هفتم پیش از میلاد آغاز شده و تا دوره حکومت مادها ادامه پیدا کرده است. میرچی در ادامه با اشاره به وجود یک منطقه نمونه گردشگری در شهرستان ساوجبلاغ، افزود: بهره برداری هایی از معادن شن و ماسه موجود در این منطقه ویژه انجام می شود. وی با اشاره به اینکه در کارگروه گردشگری این مهم مد نظر قرار داده شده است، افزود: در کارگروه گردشگری فرصتی قائل شدیم تا بهره برداران از معادن خود را با طرح گرشگری تطبیق دهند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در پایان خاطرنشان کرد: مجوز بهره برداری این معادن اگر مرتبط با سازمان صنعت، معدن و تجارت باشد، لغو خواهد شد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود