4 مرداد 1395
شماره خبر: 167082

تلاش برای ثبت جهانی تپه باستانی ازبکی

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

تلاش برای ثبت جهانی تپه باستانی ازبکی


مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: طرح‌هایی را برای ثبت تپه ازبکی در فهرست جهانی یونسکو در دستور کار داریم.
عبدالناصر میرچی ظهار داشت: تپه باستانی ازبکی که سال‌ها از دید کارشناسان و پژوهشگران و باستان‌شناسان مغفول مانده بود، یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی و باستانی کشور است. وی افزود: این محوطه بزرگ و کم‌نظیر دارای قدمتی بیش از 9 هزار سال بوده و نشان می‌دهد که در 9 هزار سال پیش در این محوطه تمدنی کهن و قدیمی ساکن بوده است.مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان البرز تصریح کرد: بر اساس نخستین تحقیقات این محوطه حدود هفت هزار سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) پایه‌گذاری شده و یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های کشف شده در سراسر جهان است و ارزش تاریخی بسیاری دارد. میرچی گفت: خوشبختانه و یا متاسفانه تاکنون تحقیقات باستان‌شناسی دقیقی در این محوطه صورت نگرفته است، خوشبختانه این محوطه بکر و دست‌نخورده باقی مانده و مانند برخی دیگر از آثار تاریخی ما که پیش از انقلاب اسلامی به بهانه کاوش از سوی باستان‌شناسان خارجی غارت نشده است. وی بیان داشت: از سوی دیگر باید تاسف خورد که چرا این مجموعه کم‌نظیر از نظر تاریخی که در حقیقت شناسنامه‌ای ارزشمند به شمار آمده و می‌تواند دیدگاه بشر را نسبت به تاریخ تکمیل کند، تاکنون به طور کامل کاوش نشده است. مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان البرز افزود: تاکنون شش دوره کار باستان‌شناسی در این حوزه با حضور افراد متخصص صورت گرفته که تنها بخش‌های بسیار کمی از آن مورد بررسی کارشناسان و باستان‌شناسان قرار گرفته است. میرچی در پاسخ به این پرسش که اداره کل میراث فرهنگی چه برنامه‌ای برای این اثر تاریخی و ارزشمند دارد،‌ گفت: ما هدف‌گذاری‌های لازم را در این خصوص انجام داده و اهداف پیش‌بینی شده را به صورت موازی و در کنار هم انجام می‌دهیم.
وی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های ما انجام کاوش‌های باستان‌شناسی با حضور افراد خبره و کارشناسان بوده که تاکنون شش لایه از این محوطه بزرگ کاوش شده است.مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان البرز افزود: طرح دیگر ما تلاش برای ثبت جهانی محوطه باستانی ازبکی در فهرست جهانی یونسکو است. میرچی گفت: این محوطه ارزشمند تمام مشخصه‌های لازم برای قرار گرفتن در این فهرست را دارد، اما تحقق آن نیازمند یک کار بزرگ و همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف است که امیدواریم پس از سال‌ها بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود