21 تیر 1395
شماره خبر: 166133

نماد استان البرز انتخاب می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

نماد استان البرز انتخاب می‌شود


مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم در سفر هیئت دولت به البرز تپه ازبکی به عنوان نماد استان انتخاب شود، گفت: ثبت جهانی تپه ازبکی در دستور کار است.
، عبدالناصر میرچی در نشست خبری که در حاشیه افتتاح نخستین ایستگاه کاروان صنایع دستی ایران در البرز برگزار شد، با اشاره به اهمیت محوطه تپه تاریخی ازبکی واقع در شهرستان نظرآباد، اظهار کرد: پیوستگی زندگی و تمدن در تپه تاریخی ازبکی به چشم می خورد از این محوطه تاریخی بکر به عنوان بهشت باستان شناسان یاد می شود. وی با تاکید بر اینکه از این محوطه با عظمت در منابع اکادمیک و دانشکده های باستان شناسی به عنوان رفرنس یاد می شود، افزود: استان البرز فاقد نماد است به همین منظور در نظر داریم در سفر هیئت دولت به استان این تپه را به عنوان نماد البرز برگزینیم چراکه در کشور بنایی با این قدمت وجود ندارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز ضمن ابراز امیدواری برای ثبت جهانی تپه ازبکی، گفت: برای اجرایی شدن این مهم، فاکتورهایی نیاز است که این بنا بخش زیادی از آن ها را داراست.
البرز فاقد اطلس گردشگری است
وی با اشاره به اینکه ثبت موقت این تپه در سفر رئیس جمهور به البرز انجام می شود، بیان کرد: امید است بیستمین اثری که در یونسکو از ایران ثبت می شود، تپه تاریخی ازبکی باشد. میرچی با اشاره به وضعیت نامناسب برخی آثار تاریخی در استان البرز، گفت: صندوق احیا آثار باستانی استانی وجود دارد اما اختیار تصمیم گیری در این خصوص ملی است در مورد کاخ شهرستانک نیز مزایده سال گذشته انجام، بهره بردار مشخص و عملیات ترمیمی و احیای این اثر انجام شده است. وی با تاکید بر اینکه نگاه جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حذف نگاه گورستانی از آثار تاریخی است به همین منظور نباید از نزدیک شدن مردم به آثار تاریخی جلوگیری کنیم، گفت: با توجه به عدم اعتبار لازم توسط دولت باید از بخش خصوصی برای ترمیم و بهره برداری از این اثار تاریخی استفاده کرد.
البرز نقشه گردشگری ندارد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با اشاره به ویژگی کریدوری و گذرگاهی بودن استان البرز که می تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند، خاطرنشان کرد: این افراد باید راهنمای صحیحی برای بازدید از آثار تاریخی داشته باشند. وی با اشاره به اینکه استان البرز فاقد اطلس گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی است، افزود: بخش زیادی از مطالعات این حوزه انجام شده، امید است تا پایان سال به صورت کامل آثار و سایت های تاریخی مراکز تفریحی استان از طریق این اطلس معرفی شود.
برگزاری جشنواره غذا در استان البرز
میرچی با اشاره به اینکه استان البرز نقشه گردشگری ندارد، گفت: مراحل آماده سازی این نقشه انجام شده و در مرحله چاپ قرار دارد در این نقشه گردشگری شهرستان ها نیز به تفکیک لحاظ شده است.
وی به وجود نمونه هایی از معماری های دست کن شهرستان اشتهارد اشاره کرد و افزود: متاسفانه البرز علی رغم نزدیکی به تهران و با توجه اینکه تا چند سال اخیر بخشی از فعالیت اداره کل میراث فرهنگی تهران محسوب می شد، توجه چندانی به این استان نشده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز یادآور شد: یکی از قابلیت های استان صنایع دستی است و در همین راستا تا ماه آینده بازارچه ای با ۳۱ غرفه با تولیت معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ایجاد می شود، این غرفه ها به صورت رایگان در اختیار واجدین شرایط برای معرفی آثار قرار می گیرد.
وی در پایان از برگزاری جشنواره منطقه ای غذا در کشور خبر داد و گفت: نخستین جلوه این جشنواره در مازندران و در اواخر پاییز نیز این جشنواره توسط استان البرز برگزار می شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود