22 آذر 1395
شماره خبر: 171202

گسترش آموزش خانواده در مدارس نیاز به مشارکت همه دستگاه ها دارد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

گسترش آموزش خانواده در مدارس نیاز به مشارکت همه دستگاه ها دارد


مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: گسترش دامنه آموزش خانواده در مدارس با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، رفتارهای پرخطر و سوء رفتار با کودکان نیاز به مشارکت همه دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد فعال در این استان دارد.
خسرو ساکی در همایش پیشگیری از سوء رفتار با کودکان در کانون امام علی (ع) کرج سخن می گفت، اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی که مسئولیت تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان کشور را بر عهده دارد در بخش پیشگیری از آسیب های اجتماعی با همراهی شود. وی با اشاره به جمعیت 437 هزار نفری دانش آموز در البرز خاطر نشان شد: آموزش و پرورش بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می دهد که در استان البرز آمار جمعیتی این خانواده در سطح بالایی قرار دارد. مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: خدمات رسانی به این طیف گسترده از عهده یک دستگاه بر نمی آید لذا نیاز به همراهی سایر دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اثر بخشی آموزش ها در این زمینه داریم. ساکی در ادامه به دیدگاه صاحبنظران در حوزه آسیب های اجتماعی در 2 بخش فردی و محیطی پرداخت و یادآور شد: آموزش و پرورش در هر 2 مورد تاثیر گذار است. وی عوامل روانی، عاطفی ، خانوادگی، تحصیلی، محیطی، اجتماعی و نوپدید را از جمله مواردی ذکر کرد که آسیب های اجتماعی را بوجود می آورند.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: همه ما باید به گونه ای برای کنترل این آسیب ها در جامعه همکاری لازم داشته باشیم. وی از ارتقاء خود آگاهی و آموزش مهارت خود مراقبتی و فرزند پروری به عنوان مهمترین راهکار های پیشگیری در جامعه یاد کرد و افزود: این مهم در دستور کاری - اجرایی آموزش و پرورش البرز قرار دارد و در مدارس در حال اجراست. مدیر کل آموزش و پرورش البرز یکی از نیازهای مهم و ضروری خانواده ها را در بخش مهارت فرزند پروری دانست و اظهار کرد: بسیاری از والدین اطلاع از نوع رفتار خود با فرزندشان ندارند که این نوع برخورد یک نوع کودک آزاری است . وی افزود: این گونه والدین از روی دلسوزی این رفتار را در پیش گرفته اند لذا والدین در بخش آموزشی و تربیتی نیاز به توانمند سازی دارند که می توان آموزش خانواده را درمدارس تقویت کرد. ساکی بیان کرد: آموزش و پرورش البرز در بخش پیشگیری از آسیب های اجتماعی سر فصل هایی را در نظر گرفته است تا بر اساس آن زمینه ارتقاء آگاهی اولیاء با ویژگی های رشد دردوره کودکی و نوجوانی فراهم آید. وی، رشد مهارت خود مراقبتی، توجه به فرزندان در کانون خانواده با ایجاد تعامل و ارتباط کلامی، افزایش آگاهی فرزندان نسبت به عوامل استرس زا، تقویت رفتار های ارزشی ، نظارت غیر مستقیم بر چگونگی رفتار فرزندان و آموزش پرهیز از رفتارهای غیر آگاهانه به فرزندان را از دیگر سرفصل های آموزشی - مهارتی در قالب برنامه آموزش خانواده با هدف ارتقاء مهارت های فرزند پروری در مدارس البرز برشمرد. مدیرکل آموزش و پرورش البرز در ادامه به هم افزایی بیشتر دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد در بخش پیشگیری از آسیب های اجتماعی اشاره و یادآور شد: این استان نیاز به تشکیل شورای پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد که مقدمات تشکیل آن از سوی استانداری در حال انجام است. ساکی راه اندازی نهضت فرهنگ پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از دیگر نیازهای استان البرز در بخش آسیب های اجتماعی که امروزه به یک دغدغه در جامعه تبدیل شده یاد کرد. وی استقرار نظام سلامت با طراحی برنامه های آمایش سرزمین برای نقاط آسیب زا در استان البرز و طراحی یک نظام آموزشی مدون در قالب کمک درسی با محوریت پیشگیری از آسیب های اجتماعی را در سطح ملی را از دیگر اقدامات ضروری برای کاهش آسیب های اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه در این بخش عنوان کرد. البرز 437 هزار دانش آموز و 40 هزار معلم دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود