7 مرداد 1396
شماره خبر: 181617

مهمترین موضوع در هدایت تحصیلی پایه نهم انتخاب رشته آگاهانه است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

مهمترین موضوع در هدایت تحصیلی پایه نهم انتخاب رشته آگاهانه است


معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: انتخاب رشته آگاهانه مهمترین موضوع درهدایت تحصیلی دانش آموزان در پایه نهم است که لازم است برای پیشگیری از افت تحصیلی ، بیکاری در آینده و نارضایتی شغلی به آن توجه شود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز شنبه با موضوع 'هدایت تحصیلی ' در سالن کنفرانس کانون امام علی (ع) کرج برگزار شد، افزود: بحث هدایت تحصیلی یکی از مباحث جدی نظام آموزش‌ و پرورش است . عباس سلطانیان با اشاره به تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین نظام آموزش ‌و پرورش یاد آور شد: ساختار نظام آموزشی کشور به دو دوره شش‌ساله ابتدایی و متوسطه تقسیم شده است که هرکدام از دوره‌های شش‌ساله به دو دوره سه‌ساله تقسیم می‌شود. وی تصریح کرد: قطار تغییرات ساختار نظام آموزشی با تشکیل پایه یازدهم در کشور طی سال تحصیلی 97-96 نمود پیدا می کند. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش مباحث مرتبط با این بخش را در 131 راهکار عنوان می‌کند، افزود: تنوع دادن و گسترش مهارت‌های لازم در تمام دوره‌های تحصیلی برای دانش آموزان در این سند موردتوجه قرارگرفته است. سلطانیان با اشاره به اینکه طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی دانش آموزان به‌سوی رشته‌ها، مشاغل و مهارت ها یکی دیگر از مهم‌ترین موارد مطرح‌شده در سند تحول بنیادین است، خاطر نشان کرد: هدایت تحصیلی اکنون در پایه نهم به‌ صورت نقطه‌ای در حال اجراست. وی تصریح کرد: دربند دوم سیاست‌های کلی اشتغال مدنظر رهبر معظم انقلاب نیز بحث آموزش نیروهای متخصص، ماهر و کارآمد موردتوجه جدی قرارگرفته است. وی گفت: برقراری توازن بین رشته‌های تحصیلی و متناسب با نیازهای جامعه یکی از مباحث جدی است که امروزه در بحث هدایت تحصیلی مطرح می‌شود. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: اکنون در سال اول برنامه ششم توسعه قرار داریم، در برنامه پنجم توسعه هدف‌گذاری رسیدن به 46 درصد سهم دانش‌آموزانی بود که در هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش فعالیت دارند لذا در این برنامه باید تعداد دانش آموزان محصل در هنرستان‌ها به 50 درصد برسد. سلطانیان افزود: در نقشه جامع علمی کشور تقویت نظام استعدادیابی، بازنگری و باز تولید نگرش آموزش مدنظر قرارگرفته است. وی یاد آورشد: رسیدن به آمار 38 درصد در زمینه تحصیل دانش آموزان در هنرستان ها در سال تحصیلی 97-96از دیگر برنامه استان البرز است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان البرز ادامه داد: شکوفایی استعداد، شناسایی رغبت وعلایق دانش آموزان از جمله شاخص های مهم در بحث هدایت تحصیلی را تشکیل می دهند که ضرورت دارد دانش آموزان به آگاهی لازم برای انتخاب رشته موردنظر دست پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه برای دانش آموزان به‌هیچ‌ عنوان در زمینه انتخاب رشته ،تکلیف مشخص نخواهیم کرد، گفت: انتخاب رشته فقط توسط دانش‌آموز ان انجام می‌گیرد. وی اضافه کرد: هدایت تحصیلی بر اساس چهار رکن استعداد و علاقه دانش آموزان، امکانات موجود در آموزش‌ و پرورش و نیاز جامعه انجام می شود. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش البرز ادامه داد: در بحث هدایت تحصیلی یک فرم توصیه‌ای و فرم اولویت‌بندی ثبت‌نام به دانش آموزان ارائه می شود ، خاطر نشان شد: دانش‌آموز ان بر اساس اولویت‌های ارائه‌شده نسبت به ثبت‌نام اقدام می‌کنند. سلطانیان افزود: 32 هزار و 468 دانش‌آموز در پایه نهم سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل هستند که برای این افراد برگه‌های هدایت تحصیلی صادرشده است. وی گفت: در سال سال تحصیلی جاری ، 35 درصد از دانش آموزان البرز در رشته‌های مهارتی و 65 درصد دیگر در دبیرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند. در این نشست به سوالات خبرنگاران در زمینه فرآیند هدایت تحصیلی در استان البرز پاسخ داده شد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود