8 آبان 1397
شماره خبر: 204160

کارگاه آموزشی زیرنظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

کارگاه آموزشی زیرنظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی


کارگاه آموزشی زیرنظام تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی مورخ 97/08/09 از ساعت 10 لغایت 12:30 در محل سالن جلسات ساختمان شهید رجایی و با حضور بیش از 110 نفر از مدیران، مشاوران ، کارشناسان، نمایندگان حوزه های مختلف ستادی تشکیل گردید.
این برنامه با سخنان مسئول کارگروه زیرنظام و ریاست محترم مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات جناب آقای چهاربند آغاز گردید. در بخش اول ضرورت‌های توجه به هرم جمعیتی کشور و تأثیرات آن بر فرایند به‌کارگیری نیروی انسانی بررسی و نقش عوامل برون‌سازمانی بر نحوه جذب و به‌کارگیری معلمان مورد نقادی قرار گرفته و بر ضرورت خروج آموزش‌وپرورش از نقش منفعلانه در مقابل عوامل حمیل‌کننده و منافذ متعدد ورود نیروی انسانی بدون در نظر گرفتن معیارهای صلاحیت‌های حرفه‌ای مورد تأکید گردید. ایشان به منظور معرفی عناوین برنامه های زیرنظام منابع انسانی و ایجاد آمادگی برای تدوین شناسنامه تفصیلی هر برنامه، به ضرورت توجه به شرایط درونی و بیرونی آموزش و پرورش و اندازه برنامه ها به ارائه توضیحاتی در خصوص موارد زیر پرداختند : روند جمعیت و رشد دانش آموزی طی 25 سال آینده(1420) و تاثیر این روند جمعیتی بر آموزش و پرورش بطور کلی و بر نیروی انسانی بطور خاص، روند ورود و خروج نیروی انسانی در آموزش و پرورش، تغییرات برنامه درسی، تقاضاهای اجتماعی و فضای ناپایدار قانونی و به تبع آن فشارها و راههای جذب نیروی انسانی غیراصولی ، تاثیر وضعیت اعتبارات و بودجه بر زیرنظام تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی ، الزامات بهبود شرایط فعلی معلمان اعم از معیشت و رفاه، انگیزه ها و توانمندی ها و ... . ارتباط برنامه های این زیرنظام با سایر زیرنظام ها به عنوان انتظارات و الزامات(توقع مصرف کننده ها و ضرورت های پشتیبانی کننده ها)، شاخص های کمی و کیفی توسعه آموزش و پرورش و منابع انسانی در تهیه هریک از برنامه های زیرنظام تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی امکان پذیری برنامه های زیرنظام تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی اجرای اقتضائات زیرنظام تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی (معلم و پیرا معلم) که وظیفه تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی از سطح ستاد تا سطح مدرسه به تبع نقش فعال و مستقل آموزش‌وپرورش در چهار قلمروی جذب، آماده‌سازی، حفظ و ارتقاء و ارزشیابی معلم و سایر منابع انسانی بر اساس این زیرنظام با اجرای 111 برنامه در چهار قلمرو فوق‌الذکر، دو هدف اساسی برقراری نظام اثر‌بخش و کارآمد مدیریت منابع انسانی و ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت‌معلم ‌کشور در طی برنامه‌های ششم و هفتم توسعه دنبال میشود. تعداد برنامه های قصد شده در طول برنامه ششم توسعه 66 برنامه بوده که از این تعداد 7 برنامه در قلمرو جذب، 30 برنامه در قلمرو تربیت، 26 برنامه در قلمرو نگهداشت و 6 برنامه در قلمرو نظارت و ارزشیابی می باشد. در بخش دیگر این برنامه جناب آقای عابدینی معاونت محترم شورای عالی آموزش‌وپرورش گزارش اجمالی از روند تدوین برنامه زیرنظام تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی به حاضران ارائه دادند. ایشان ضمن قدردانی از نقش اعضای مختلف کارگروه تدوین زیرنظام و دقت در به‌کارگیری مفاهیم و واژه در مسیر تدوین برنامه‌های مؤثر و قابل‌اجرا، از اعضای کارگروه اجرایی زیرنظام در تکمیل و بهبود آن تشکر نمودند. بهره‌گیری از روش‌‌های متنوع در مدیریت منابع انسانی ، مدرسه‌محوری ، آموزش‌های دائمی و پیشرفت مستمر معلمان و ایجاد رضایت بیشتر معلمان، پیش‌بینی آموزش‌‌های هدفمند قبل و حین خدمت، ، جذب و تأمین منابع انسانی به‌صورت امر حاکمیتی، بر اساس نیاز واقعی آموزش‌وپرورش با اولویت دانش‌آموختگان مستعد، نخبه و رتبه‌های برتر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از مسیر نظام تربیت‌معلم یا از بین دارندگان گواهینامه صلاحیت‌های حرفه‌ای در همه سطوح ، گسترش ارتباط و تعامل سازنده با سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها برای رفع نیازها و مشکلات آموزش‌وپرورش، تقویت پیوند هدفمند نظام ‌‌آموزشی کارکنان با سایر نظام‌های منابع انسانی نظیر نظام ارتقا، نگهداشت، حقوق، پاداش و ارزشیابی، استقرار نظام یکپارچه مدیریت منابع انسانی بخشی ازجمله سیاست‌های اجرایی موردنظر در این زیرنظام ذکر گردید.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود