20 آذر 1390
شماره خبر: 2834

معرفی دو رقم جدید گیلاس حاصل دو دهه تلاش محققان كشور است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

معرفی دو رقم جدید گیلاس حاصل دو دهه تلاش محققان كشور است

معاون بخش تحقیقات علوم باغبانی كشور گفت: معرفی دو رقم جدید گیلاس بنام های زرد و سفید 90 ، حاصل دو دهه تلاش محققان و پژوهشگران این بخش بوده است.
' ناصر بوذری ' در حاشیه گردهمایی سالانه تحقیقات علوم باغبانی كشور در كرج افزود: این ارقام جدید در هر هكتار 12 تا 14 تن برداشت دارد كه نسبت به رقم معمولی 20 درصد افزایش تولید یافته و این امر بیانگر نتیجه اقتصادی طرح است. وی اضافه كرد: رقم سفید 90 برای فرآوری خصوصیاتی شامل رنگ منحصر بفرد ، مربای خوشمزه ، مناسب برای صنایع كمپوت ، دارای گوشت سفت و خوب ، حمل و نقل آسان و كاهش ضایعات را دارد و با توجه به دیرگل بودن آن تا حدودی می تواند سرمای دیررس بهاره را رد كند. بوذری بیان داشت: تازه خوری ، گرده افشانی برای تك دانه سیاه مشهدی ، خودسازگاری و پایه كوتاه بودن آن همچنین مقاوم بودن برابر بیماری بویژه قارچ نیز از خصوصیات بارز رقم سفید 90 است. وی یادآورشد: معرفی این دو رقم گیلاس سفید و زرد 90 حاصل تلاش هشت كارشناس ارشد و دكترا و 10 كارشناس و تكنسین در مدت دو دهه است.
بوذری اضافه كرد: امروز عمده محصول باغی گیلاس كشور در استانهای تهران ، البرز و خراسان رضوی تولید می شود. در گردهمایی سالانه تحقیقات علوم باغبانی كه اكنون در موسسه تحقیقات اصلاح ، تهیه نهال و بذر در كرج در حال انجام است ، حدود 150 محقق و كارشناس شركت دارند. اكنون در بخش تحقیقات علوم باغبانی كشور در ستاد كرج و 30 ایستگاه تحقیقاتی كشور حدود 80 محقق و كارشناس به فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی مشغولند.



منبع: ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود