24 آذر 1392
شماره خبر: 111779

هزینه های زیاد حمل و نقل بر دوش صادرکنندگان البرزی

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

هزینه های زیاد حمل و نقل بر دوش صادرکنندگان البرزی


حمل و نقل کارآمد و توسعه یافته که از ضروریات صادرات موفق و با سرعت عمل بالا است در حالی در استان البرز حال چندان خوبی ندارد که به گفته مدیرکل گمرک، منطقه ویژه اقتصادی پیام از ظرفیتی بی نظیر برای انجام صادرات هوایی و بالطبع کاهش و تعدیل هزینه ها برخوردار است.
افشین امینی با بیان اینکه عملیات صادرات استان البرز به طور عمده از راههای زمینی صورت می گیرد، به تشریح اقدامات انجام شده و نیز اقداماتی پرداخت که توجه به آنها می تواند در امر تسهیل صادرات از این استان موثر واقع شود. وی با بیان اینکه برای تسهیل صادرات در استان زیرساختهایی پیش بینی شده که برخی اجرا شده و موارد دیگر نیز درصدد ایجاد آن هستیم، گفت: مهمترین اقدام ارزیابی در محل واحدهای تولیدی است که با هدف کاهش هزینه های مترتب بر واحد تولیدی اجرا می شود. در این روش بر حسب تقاضای واحد تولیدی برای ارسال کالای صادراتی، اکیپ ارزیابی با اعزام به محل واحد تولیدی عملیات اخذ مجوز قانونی، پلمپ یا خروج کانتینر و سایر موارد را در همان محل انجام می دهد. امینی ایجاد "کارنتیو" مبدا و مقصد را از دیگر موارد بسیار تاثیرگذار در بحث حمل و نقل برشمرد و یادآور شد: این امر از 1.1. 2013 برای صادرکنندگان ما به کشورهای اروپایی اجرا شده تا امکان صادرات کالا به این کشورها تحت کارنتیو فراهم شود.
ورود موقت میوه و سبزیجات به البرز تفویض شد
وی با بیان اینکه اخذ مجوزهای تسهیل کننده صادرات و تامین مواد اولیه در قالب ورود موقت از موضوعات مهم و قابل توجه است، افزود: هم اکنون بسیاری از کالاهای ما از حیث بسته بندی و مواد اولیه در مضیقه هستند اما خوشبختانه در سال جاری به ویژه برای مزیت نسبی استان که بحث میوه و تره بار است این امر به استان البرز تفویض شده است. مدیرکل گمرک استان البرز در ادامه با بیان اینکه برخی موانع صادرات از البرز در حیطه استان قابل رفع است و برخی از عهده استان خارج و کشوری است، تاکید کرد: تامین زنجیره حمل و نقل برای بارگیری کانتینرها از ضروریات صادرات است که مشکلاتی در این بخش وجود دارد. وی گفت: با توجه به عدم وجود ایستگاه "گاری مانوری" بسیاری از کالاهای ما به استانهای همجوار خواهد رفت و عملیات ارزیابی کالاها در آن استانها صورت می گیرد. این امر صرف نظر از آمار و عملکرد استانها، هزینه بر است.
حمل و نقل زمینی فسادآور است
امینی یکی از ضعفهای حمل و نقل صادرات در البرز را مربوط به سیستم حمل و نقل هوایی دانست و اظهار داشت: این در حالی است که منطقه اقتصادی و فرودگاه پیام ظرفیت بی نظیری برای ایجاد حمل و نقل هوایی است و تاثیر قابل توجهی در کاهش و تعدیل هزینه های حمل دارد. وی گفت: متاسفانه با طولانی شدن پروسه حمل و نقل زمینی امکان فساد فراهم می شود که برای جلوگیری از این امر ایجاد و توسعه حمل و نقل هوایی از ضروریات است. وی با بیان اینکه عرضه سریع کالا در زمان توافق شده از ضروریات صادرات در دنیای اینترنتی امروز است، یادآور شد: چنانچه کالایی در زمانبندی طی شده به دست مصرف کننده نرسد، آن کالا یا مطلوبیت خود را از دست می دهد و یا تقاضا حذف می شود.
جای خالی حمل و نقل هوایی در گمرک البرز
امینی این مشکل را در بخش صادرات گل و گیاه از استان مورد اشاره قرار داد و افزود: در البرز واحدهای بزرگ پرورش گل و گیاه فعالیت دارند اما امکان صادرات هوایی به واسطه افزایش نرخ حمل وجود ندارد. وی ابراز امیدواری کرد با توجه ویژه مسئولان ارشد استان به زودی شاهد صادرات فرآورده های غذایی و گل و گیاه از طریق ناوگان هوایی منطقه ویژه پیام باشیم.
امکان صادرات فرآورده های نفتی از البرز نیست
مدیرکل گمرک استان البرز در بخشی دیگر بر لزوم تسریع در استقرار دفاتر سازمانها در محل گمرک پیام برای ایجاد پنجره واحد تاکید کرد و گفت: برای پیشگیری از اتلاف وقت صادرکنندگان و اخذ مجوزهای لازم در کمترین زمان ممکن لازم است سایر ادارات نسبت به ایجاد دفاتر خود در گمرک اقدام کنند. امینی همچنین شناسایی مزیت های نسبی استان و تسهیل در اخذ مجوز و امکان صادرات در این بخش را از ضروریات خواند و یادآور شد: به رغم وجود یک پالایشگاه بزرگ در البرز اما امکان صادرات فرآورده های نفتی از این استان وجود ندارد زیرا مجوز این موضوع در اختیار ستاد مبارزه با قاچاق کالا است. وی گفت: همانگونه که این موضوع در بخش خمیرهای پاستا که از مزایای نسبی البرز محسوب می شود تسهیل شده، لازم است در مورد صادرات فرآورده های نفتی نیز تسهیلاتی فراهم شود.
حقوق

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود