27 آبان 1393
شماره خبر: 132002

عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج در دوره چهارم بررسی شد

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج در دوره چهارم بررسی شد


کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج در دوره چهارم 29 جلسه برگزار کرد و طی آن لوایح و طرح های ارسالی از سوی شهرداری این کلانشهر از جمله " تثبیت اعیانی ها"، بافت های فرسوده ،دریافت تسهیلات از بانک شهر برای تسریع در پروژه های عمرانی و ... را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.
به منظور آشنایی با فعالیتهای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج و نیز کمیته تثبیت اعیانی ها با رضا شریفی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج به گفتگو نشستیم. حاصل این گفتگو را با هم می خوانیم:
کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج در دوره چهارم چند جلسه برگزار کرده است؟ و مصوبات عمده این کمیسیون را بیان نمائید کمیسیون برنامه و بودجه در دوره چهارم شورای اسلامی شهر کرج تاکنون 29 جلسه برگزار کرده که تمامی لوایح و طرح های ارسالی به کمیسیون مورد رسیدگی قرار گرفته و اهم آنها را می توان بررسی و تصویب عوارض سال 1393، دریافت تسهیلات از بانک شهر برای تسریع در پروژه های عمرانی، تملک املاک در طرح، اساسنامه سازمانها و... نام برد.
لطفا تاریخچه و علت تشکیل کمیته تثبیت اعیانی ها را بیان کنید
در سال 1387 یعنی اوسط دوره سوم شورای اسلامی شهر کرج، جلساتی جهت رفع و رجوع پرونده هایی که از طرف کمیسیون ماده 100 حکم تخریب برای آنها صادر شده و بلاتکلیف مانده بودند، برگزار شد. به همین دلیل پرونده های بسیاری نیز در بخش حقوقی دادگستری کرج تشکیل شده است. در برآوردی که از این پرونده ها داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که بین 12 هزار تا 16 هزار پرونده دارای آمار تخریب و در حالت بلاتکلیفی بین عدم اجرای تخریب و عدم صدور پایان کار هستند، از طرف دیگر شهرداری نیز در این پرونده ها به حق و حقوق خود در زمینه پایان کار نرسیده است. شهرداری نمی تواند خدمات رسانی خود در زمینه های آسفالت، جمع آوری زباله، فعالیت های عمرانی و فرهنگی و... را بین واحدهای مسکونی دارای پایان کار یا فاقد آن تفکیک کند. در این زمینه حق کسانی ضایع می شود که هزینه ها اعم از عوارض برای خدمات خود را پرداخت کرده اند. به همین جهت از سال 87، جلسات متعدد همراه با مصوبات بسیاری در این زمینه مطرح شد، اما چون موضوع ظریف و حساسی می باشد لازم بود که هماهنگی بین دستگاه های متولی برقرار شود.
کمیته تثبیت اعیانی ها شامل چه اعضایی می باشد؟
هر شعبه کمیسیون ماده 100 دارای 3 عضو می باشد که شامل نمایندگانی از شورای اسلامی شهر، استانداری و اداره کل دادگستری هستند. هماهنگی بین این 3 نهاد مدت زمان زیادی را طلبید. خوشبختانه در سال جاری این هماهنگی ایجاد شد و مسئولین ذیربط احساس تکلیف کردند که با برقراری قواعدی این مشکلات را حل کنند.
درباره کمیسیون تازه شکل گرفته تثبیت اعیانی ها توضیح دهید.
در خصوص حل مشکلات پرونده های تخریب شورای اسلامی شهر کرج تشکیل کمیته تثبیت اعیانی ها را به تصویب رساند و آن را برای اجرای به شهرداری کرج از اول شهریور ماه ابلاغ کرد. کمیته تثبیت اعیانی ها متشکل از نمایندگان شورای اسلامی شهر، قضات دادگستری و نمایندگان استانداری البرز می باشد. دو نکته مهم در این خصوص وجود دارد: اول اینکه پرونده هایی در کمیته تثبیت مطرح می شود که تاریخ قطعی شدن رای آنها تا پایان سال 91 باشد، دوم اینکه این کمیته تنها تا پایان سال 93 حق فعالیت دارد. به این دلیل که برخی کارها ممکن است زمانبر باشد و تا پایان سال انجام نگیرد و این کمیته نیز به فعالیت خود خاتمه دهد و این فرصت ارزشمند از دست برود، به افرادی که در این زمینه دارای مشکل هستند توصیه می کنم از این فرجه قانونی استفاده کرده و سریعا به شهرداری مراجعه کنند و درخواست بررسی پرونده در کمیته مذکور را ارائه دهند.
شرایطی که در مصوبه شورای شهر کرج برای کمیته تثبیت اعیانی ها در نظر گرفته شده چه مواردی است؟
در مصوبه کمیته تثبیت اعیانی ها، شرایطی دیده شده است؛بناهای احداثی دارای تائیدیه استحکام بنا بر اساس مقررات زمان ساخت ملاک است، طول پیشروی بناهای احداث شده نباید موجب تضییع مجاورین باشد و باید حداکثر هم باد مجاورین تثبیت شده باشد، تعداد طبقات اضافی برابر ضوابط طرح تفضیلی یا تثبیت شده مجاورین باشد، اضافه واحد با امکان تامین پارکینگ و یا پرداخت بها خدمات (هزینه خدمات پارکینگ) به نرخ روز باشد، در بافت های فرسوده باید حتی المکان 50 درصد پارکینگ و در سایر مناطق حتی المکان 80 درصد پارکینگ تامین شده و کسری پارکینگ به نرخ روز خریداری شود. در صورت عدم تامین پارکینگ مالکین می توانند مطابق ضوابط طرح تفضیلی حداکثر تا شعاع 250 متری ملک خود نسبت به تامین پارکینگ اقدام نمایند، نوع استفاده اعیانی احداثی غیرمجاز برابر کاربری پلاک مطابق طرح تفصیلی قدیم یا فعلی و یا مطابق حداقل 70 درصد مجاورین تثبیت شده باشد. در ساختمان احداث شده اصلاحی معبر رعایت شده باشد، بنای احداث شده شامل بالکن یا پیش آمدگی با رعایت حد طول پیش آمدگی و حداقل ارتفاع برابر ضوابط و قانون شهرسازی باشد. تجاری های ساخته شده، اضافه بناهای تجاری و یا اعیانی تبدیبل شده به تجاری می بایست قواعد بر و کف و دسترسی به معبر را رعایت نموده باشند و نیز تعداد واحدهای تجاری، ابعاد، و مساحت آنها حداقل 80 درصد ضوابط مصوب تجاری را رعایت نموده باشند. بناهای احداثی در حریم شهر که قبل از سال 74 احداث شده و دارای حکم تخریب باشند قابل طرح در کمیته می باشند. تخلفات بر اساس حداکثر ضریب زمان وقوع تخلف محاسبه می گردد، 15 درصد مبلغ جریمه به عنوان بهای خدمات محاسبه و عوارض بعد از کمیسیون بر مبنای زمان صدور نظریه کمیته دریافت می گردد. مبالغ مشخص شده یا به صورت نقد و یا حداقل 50 درصد نقد و مابقی به صورت اقساط شش ماهه به شهرداری پرداخت می شود. به مجرد پرداخت کامل، اگر تخلف دیگری انجام نشده باشد، شهرداری موظف است پایان کار را برای آن بنا صادر کند و این مبالغ قابل تهاتر نمی باشد.
به نظر شما این طرح چه محاسنی دارد؟
اجرای این طرح محاسن زیاد و چند منظوره دارد. هم مشکلات بسیاری از مردم که سال هاست در این زمینه دچار مشکل هستند را حل می کند، هم پرونده های زیادی در دادگستری مختومه می شود و شهرداری نیز به حق و حقوق قانونی خود می رسد. مصوب کردیم شهرداری مبالغ دریافت شده را در پروژه های اصلی مانند قطار شهری و ساخت بزرگراه جنوبی و شمالی و پارکینگ عمومی صرف کند و لازم است مجددا تاکید نمایم که بر اساس مصوبه شورا فقط و فقط پرونده هائیکه تا پایان سال 1391 رای آنها قطعی شده باشد مشمول طرح در این کمیته بوده و این کمیته فقط تا پایان سال 1393 اجازه فعالیت دارد.
برای بازسازی بافت های فرسوده، شورای شهر چه مشوق هایی در نظر گرفته است؟
اگر چند قطعه از بافتهای فرسوده با هم تجمیع کنند، امتیاز اضافه ای بابت تراکم ساختمانی می گیرند و اگر از حد خاصی بالاتر رود، مجوز تجاری نیز برایشان اعطا می شود. طبق قانون از 50 درصد عوارض صدور پروانه نیز معاف بوده و در کرج نیز به 80 درصد ارتقاء یافته است. بازسازی بافت های فرسوده علاوه بر اینکه در آرامش و رفاه بیشتر خود مردم تاثیر دارد، از لحاظ زیبایی و استحکام بنا نیز به نفع شهر است. جدول تراکم مناطق شهرداری تا کنون به طور جداگانه اطلاع رسانی دقیق صورت نگرفته است. اگر این اتفاق بیافتد، شاید از این طریق رونقی صورت گیرد. پایه تراکم مسکونی در کرج را 100 درصد (2 طبقه) در نظر گرفته ایم که عوارض ناچیزی را پرداخت می کند. اکثر نقاط کرج غیر از مهرشهر دارای تراکم 200 درصد خالص (4 طبقه) هستند که تحت ضوابط خاص بیشتر می شود. قطعات اگر بالای 800 متر و با رعایت سطح اشغال 35 درصد باشند می توانند تا 8 طبقه مجوز قانونی بگیرند. عوارض صدور پروانه، صنفی، تغییر کاربری، کسری پارکینگ، بهای خدمات جمع آوری زباله، نقل و انتقال، تبدیل اراضی و... که در گذشته فرمول های پیچیده ای داشت بصورت شفاف در شورای شهر مصوب شده و بصورت کتابچه ای چاپ شده است که از طرف شهرداری در اختیار سازندگان قرار می گیرد.
اگر ساختمانی میزان تامین پارکینگ آنها کمتر از میزان اعلام شده باشد و بدین علت رای تخریب به علت کسری پارکینگ صادر شده است چه باید کرد؟
چنانچه این ساختمان ها در فاصله کمتر از 250 متری نسبت به تامین پارکینگ اقدام کند، این قبیل پرونده ها نیز قابل طرح در کمیته تثبیت اعیانی ها هستند ولی در صورت عدم تامین پارکینگ شورای شهر کرج اخیرا مصوبه ای در این خصوص داشته که در حال طی کردن مراحل قانونی است و پس از طی شدن این مراحل قانونی اطلاع رسانی کافی برای شهروندان صورت می گیرد.



ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود