8 دی 1393
شماره خبر: 134400

فتنه‌گران از رافت و مهربانی نظام سوءاستفاده نکنند

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

فتنه‌گران از رافت و مهربانی نظام سوءاستفاده نکنند


رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز گفت: فتنه‌گران نباید از صبر و بردباری مردم و رافت و مهربانی نظام مقدس جمهوری اسلامی سوءاستفاده کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین روحی‌یزدی در آستانه سالروز حماسه نهم دی مصاحبه جامعی درباره ریشه‌ها و دلایل فتنه 88، نقش کشورهای غربی در این فتنه، تاثیر بصیرت و آگاهی ولایت و مردم در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان و در نهایت مجازات سران فتنه با خبرنگار فارس در البرز انجام داده است که بخش‌های مهم این گفت‌وگو در پی می‌آید:
متاسفانه با وجود گذشت پنج سال از فتنه 88 هنوز ابعاد اصلی این حادثه تلخ که دل‌های مردم مومن و ولایی ایران اسلامی و به ویژه مقام عظمای ولایت را به درد آورد،‌ برای مردم تشریح نشده است.به همین دلیل شاهد هستیم که برخی از بدخواهان و حتی افراد غافل، تلاش می‌کنند که فتنه 88 را در حد یک اعتراض سیاسی تقلیل داده و به نوعی از عمق فاجعه کم کنند.به نظر شما چه مسائلی موجب شد که حوادث تلخی پیش و پس از انتخابات 88 در کشور ما اتفاق بیافتد؟
روحی‌ یزدی: فتنه‌ای که در سال 88 و در جریان برگزاری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این سال مشاهده کردیم، برای اکثر ملت ایران شناخته شده است. اساسا همین شناخت، آگاهی و بصیرت مردم بود که در نهایت منجر شکست فتنه‌گران شد. اما لازم است که ابعاد مختلف این فتنه به طور دقیق بازخوانی شود که این بازخوانی و بررسی خود دارای اثرات مثبت و مبارک است. متاسفانه برخی تصور می‌کنند که فتنه 88 پس از اعلام نتیجه انتخابات شکل گرفت که تصور غلطی است. مقدمات فتنه از قبل تدارک دیده شده بود و ما هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شدیم، فعالیت عوامل خارجی در کشور و فتنه‌گران به اوج می‌رسید. برای اثبات این دیدگاه کافی است که به تحرکات فتنه‌گران پیش از انتخابات اشاره کنیم. مگر آنها نبودند که قبل از انتخابات می‌گفتند اگر تقلب شود، چنین و چنان می‌کنیم؟ این افراد خودشان سال‌ها در فعالیت‌های سیاسی حضور داشته و می‌دانستند که امکان تقلب در انتخابات ایران وجود ندارد، چرا که مکانیزم برگزاری انتخابات و شمارش آرا در ایران به صورتی است که از چند جهت بر آن نظارت وجود داشته و نمی‌توان در آرای مردم دست برد. پس چه دلیلی داشت که قبل از انتخابات بگویند اگر تقلب شود، چنین و چنان می‌کنیم؟ آیا این شعارها و حرف‌ها و مصاحبه‌ها برای این نبود که ذهن مردم را تحریک کنند؟ از سوی دیگر در حالی که هنوز انتخابات در حال برگزاری بود و آرای مردم در شهرستان‌های کوچک و بزرگ شمارش نشده بود، آمدند و مصاحبه کردند و گفتند ما پیروز انتخابات شده‌ایم. این مصاحبه نیز دلیل دیگری است تا ما بدانیم فتنه 88 قبل از انتخابات طراحی شده بود. اسناد متعددی نیز در خارج از کشور وجود دارد که نشان می‌دهد، کشورهای زورگوی غربی و سران آنها به ویژه آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم فتنه را هدایت می‌کردند که بارها بازگو شده است.
بحث دیگری که مطرح می‌شود این است که فتنه 88 چه میزان به ایران اسلامی ضربه زد. امروزه آمارهایی از سوی نهادهای مختلف هم در داخل و هم خارج منتشر شده که نشان دهنده آسیب جدی اقتصادی کشور و مردم از فتنه 88 است. مهمترین آسیبی که کشور از این جریان متحمل شد، را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
روحی یزدی: به هر حال وقتی آشوبی به وسعت فتنه 88 در یک کشور ایجاد می‌شود، عوارض و تاثیرات منفی بسیاری برای آن جامعه به همراه دارد. به عنوان نمونه آسیب‌های اقتصادی که ناشی از عدم ثبات در کشور به مدت چند ماه بود، را نمی‌توان راحت محاصبه کرد.
تخریب صدها مغازه و بانک و آسیب به بیت‌المال گوشه‌ای از اثرات مخرب فتنه بود
اما برای اینکه مردم ما به ویژه نسل جوان بدانند که در آن ایام چه اتفاقی افتاد، لازم است به اظهارات رسمی استاندار وقت تهران رجوع کنیم. این مسئول در همان روزها اعلام کرد که در فتنه 88 حدود 30 نفر کشته شدند. 79 مغازه به غارت رفت و به آتش کشیده شد. 143 بانک که از بودجه عمومی و بیت‌المال احداث شده بود از 50 تا 100 درصد تخریب شد.
ده‌ها خودروی عمومی از جمله اتوبوس‌های شرکت واحد به آتش کشیده شد. حجم گسترده خسارات نیز نشان می‌دهد که فتنه 88 یک حادثه اتفاقی و امری پیش‌بینی نشده نبود. بلکه فتنه‌ای بود که از قبل طراحی در خارج کشور و به وسیله دشمنان اسلام و انقلاب انجام و در داخل کشور اجرا شد.
برخی از روی اشتباه و عده‌ای نیز به دروغ می‌گویند که هدف از تحرکات سیاسی در سال 88 انجام اصلاحات در ساختار سیاسی و اداری کشور بود. به نظر شما فتنه‌گران در عمل چه اهدافی را پیگیری می‌کردند؟
روحی یزدی:‌ افرادی که در جریان فتنه دستگیر شده و اعتراف کردند، به صراحت گفتند که هدف آنها براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود. همچنین به صریح اعتراف کردند که برای رسیدن به این هدف شوم به صورت مستقیم از خارج کشور دستور می‌گرفته و طرح‌ بیگانگان را در داخل عملیاتی می‌کردند. بنابراین ساده‌انگارانه است که تصور کنیم عده‌ای به خیابان‌ها ریخته، آدم کشتند، بانک و مغازه آتش زدند،‌ به اموال عمومی آسیب رسانده و آن را غارت کردند تا بخواهند اصلاحات و یا به قول خودشان حق خود را بگیرند.
وقتی به رسانه‌های داخلی و خارجی از حدود چند ماه قبل از انتخابات و تا پاییز سال 88 نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که تبلیغات گسترده‌‌ای برای انحراف مردم و دور کردن آنها از واقعیت انجام شد. با این تبلیغات سنگین، چگونه مردم ما آگاه شده و در نهم دی به صورت حماسی و خودجوش به میدان آمدند؟
روحی‌ یزدی: راهپیمایی گسترده و بی‌نظیر و حماسی مردم در نهم دی 88، در حقیقت طومار فتنه‌گران را در هم پیچید و به تمام شیطنت‌ها، توطئه‌ها و دسیسه‌های چند ماهه دشمنان و فتنه‌گران پایان داد. حضور حماسی مردم در سراسر کشور وجود داشت و راهپیمایی شاخص و اصلی نیز در پایتخت و در مرکز کشور انجام شد. دلیل اصلی حضور گسترده مردم این بود که آنها احساس وظیفه دینی کرده و برای دفاع از دین و ولایت به میدان آمدند، بدون اینکه کسی از آنها دعوت کرده و از مردم بخواهد با حضور خود در میدان، علیه فتنه‌گران اقدام کنند. وقتی در آن روز بزرگ از مردم در خیابان سوال می‌کردیم که چرا به میدان آمدید، یک صدا می‌گفتند که ما وظیفه دینی خود عمل کرده و وقتی دیدیم دین ما به خطر افتاده، احساس تکلیف کردیم. به نظر من یکی از دلایل اصلی این حضور حماسی، وقایت تلخ ششم دی ماه 88 بود. در آن روز که مصادف با عاشورای حسینی بود، مردم ولایی ایران در حال عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) بودند که عده‌ای غافل و فریب‌خورده و با هدایت فتنه‌گران و دشمنان خارجی اسلام و انقلاب، به مقدسات توهین کرده و حرکات ناشایستی را انجام دادند. صبر مردم در این روز لبریز شد و دیگر نتوانستند توطئه‌های فتنه‌گران را تحمل کنند. به همین دلیل به صورت گسترده و خودجوش به میدان آمده و بساط فتنه‌ را برچیدند.
بسیاری از تحلیل‌گران حضور حماسی مردم در روز نهم دی را همطراز با انقلاب در 22 بهمن می‌دادند. حرکت حماسی مردم در سال 88 چه شباهت‌هایی با 22 بهمن 57 داشت؟
روحی یزدی: رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی به طور کامل این وجه تشابه را تشریح فرموده‌اند. مردم در هر 2 روز یعنی 9 دی 88 و 22 بهمن 57 احساس تکلیف دینی کرده و به میدان آمدند. بنابراین باید گفت که 22 بهمن عامل اصلی پیروزی انقلاب بود و 9 دی عامل اصلی تثبیت و بقای انقلاب و جمهوری اسلامی.
با وجود گذشت 5 سال از فتنه 88، هر سال شاهد حضور گسترده مردم در مراسم‌های بزرگداشت این حماسه هستیم. چرا باید هر سال وقایع تخلف فتنه 88 بازخوانی شده و هر سال به این موضوع بپردازیم؟
روحی یزدی: ضرورت طرح حضور گسترده مردم در نهم دی مانند ضرورت بازگویی وقایع تاریخ اسلام است. بعد از گذشت بیش از هزار و 400 سال از وقایع صدر اسلام هنوز رخدادهایی چون عاشورا، جنگ جمل در دوران خلافت حضرت امیر (ع) و جنگ صفین بازخوانی و بازگویی می‌کنیم. علت این است که نسل امروز آگاه بوده و اجازه ندهد که وقایعی که منجر به جنگ جمل، نهروان و صفین و بالاخره عاشورا شد،‌ تکرار گردد. به همین دلیل باید با بیان خاطرات آن دوران و تشریح اهداف شوم فتنه‌گران آگاهی و بصیرت مردم را افزایش داده و نسل امروز را به شناخت دقیق وقایع هدایت کنیم. خوشبختانه شاهد هستیم که مردم ما آگاهی و بصیرت لازم را داشته و هر سال مراسم بزرگداشت حماسه 9 دی با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود.
برای آخرین سوال. بسیاری از مردم ما این پرسش را مطرح می‌کنند که با وجود بزرگی و گستردگی فتنه 88، چرا با سران فتنه برخورد قاطعی صورت نمی‌گیرد. در مسائل حقوقی نیز این امر تاکید شده که باید مجازات‌ها متناسب با جرم باشد. به نظر شما مجازات حصر برای سران فتنه متناسب با جرم بزرگی است که آنها مرتکب شدند؟
روحی یزدی: در اینکه نظام با رافت و مهربانی با سران فتنه برخورد کرده هیچ شکی وجود ندارد. اگر وقایع سال 88 را بازخوانی کنیم، در می‌یابیم که این افراد حتی تا سال 89 آزاد بوده و هیچ نظارتی بر عملکرد آنها از سوی دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و قضایی انجام نمی‌شد. در همان مقطع این موضوع مطرح شد که باید این افراد دستگیر شوند، اما نظام مقدس جمهوری اسلامی نمی‌خواست با آنها برخورد قهری کرده و همواره از روی مهربانی و رافت با سران فتنه برخورد می‌کرد. متاسفانه آنها از این رافت سوء استفاده کرده و در سال 89 می‌خواستند فتنه دیگری را به راه بیاندازند که خوشبختانه با هوشیاری و بصیرت مقام عظمای ولایت و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی خنثی شد. به همین دلیل در سال 89 شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت که سران اصلی فتنه در حصر خانگی قرار گیرند و علت نیز این بود که سرویس‌های جاسوسی غربی‌ها و کشورهای استکباری و دشمنان خارجی نظام نتوانند به سهولت با این افراد ارتباط داشته و برای اهداف شوم خود از آنها سوءاستفاده کنند. امیدواریم عقبه فتنه از این رافت اسلامی درس گرفته و دست از توطئه و دسیسه علیه ملت ایران بردارند که در غیر اینصورت مردم واکنش قاطع‌تری از خود نشان خواهند داد.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود