18 دی 1393
شماره خبر: 135165

بافت ثابت جمعیتی در کرج وجود ندارد

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

بافت ثابت جمعیتی در کرج وجود ندارد


مدیرکل اداره کل اوقاف و امور خیریه البرز با اشاره به عدم وجود بافت جمعیتی ثابت در کرج، گفت: مردم احساس تعلق خاطر به شهر کرج ندارند، به این علت کمتر شاهد وقف در این کلانشهر هستیم.
حجت الاسلام محمد صالحی با اشاره به دستاوردهای هفته وقف در استان البرز اظهار داشت: در رابطه با وقف نکته ای که حائز اهمیت فراوانی است، بحث ترویج فرهنگ و سنت زیبای اسلامی وقف است چرا که ثمراتی که از وقف عاید انسان می شود هم معنوی و هم مادی است. حجت الاسلام صالحی در ادامه به پرسش های خبرنگار مهر در خصوص چگونگی ترویج فرهنگ وقف و وضعیت بقاع متبرکه در استان نوپای البرز پاسخ گفت.
برای ترویج فرهنگ وقف اعتماد و شفاف سازی از اهمیت فراوانی برخوردار است، اداره کل اوقاف و امور خیریه البرز چه سابقه ای در این زمینه می تواند ارائه کند؟
گام نخست برای جلب اعتماد مردم شفاف سازی است به همین منظور ما موظفیم در اجرای امینانه نیات واقفان از هیچ تلاشی فرو گذار نباشیم چرا که رکن اصلی وقف نیت واقف است و باید به مردم در این زمینه آگاهی دهیم. عمل به نیت واقفان اسباب اعتماد را به وجود می آورد. رزومه و وتیرین اداره کل اوقاف و امور خیریه البرز امامزادگان واجب التعظیم در استان هستند، برنامه هایی از قبیل برپایی خیمه های معرفت، اطعام مردم در بقاع متبرکه و دیگر برنامه های فرهنگی و آموزشی زمینه اعتماد مردم را به امور خیریه فراهم می کند. در مناسبت های مختلف در سطح استان و برای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف ایستگاههای " همه واقف باشیم " را مستقر می کنیم، همچنین تبلیغات محیطی نیز اجرا خواهد شد و در این راه اصحاب رسانه می توانند کمک بزرگی کنند.
دستاوردهای هفته وقف در استان جوان البرز را چگونه ارزیابی می کنید؟
در ۴ سال اخیر گرایش مردم به وقف و امور خیریه بیش از گذشته شده است، از ابتدای سال تا قبل از آغاز هفته وقف ۱۵ موقوفه به ثبت رسید ولی در هفته وقف ۶ موقوفه دیگر به این تعداد اضافه شد و در مجموع از ابتدای سال تا کنون ۲۱ مورد وقف توسط واقفان البرزی به ثبت رسیده است.
چرا وقف در شهرستان کرج، کمتر از شهرهای دیگر است؟
بافت جمعیتی کرج ثابت نیست، مهاجران بسیاری دارد، وجود فرهنگ های متفاوت حاصل همین مهاجرت ها است، بسیاری از شهروندان ترجیح می دهند اگر قصد وقف اموال خود را دارند در زادگاه خود چنین کاری را انجام دهند چرا که احساس تعلق خاطر به این شهر ندارند به همین منظور باید تلاش ها به گونه ای باشد که این احساس تعلق را به وجود بیاوریم.
آیا آمار کاملی از موقوفات البرز وجود دارد، و آیا تا کنون موقوفه کلانی در این استان به ثبت رسیده است؟
در استان البرز یک هزار و ۴۰۸ موقوفه به ثبت رسیده است، و بسیاری از این موقفات متعلق به مساجد است ولی به طور کل موقوفه کلانی در این استان به ثبت نرسیده است.
با توجه به اینکه البرز دارای ۸۳ امامزاده است، وضعیت این بقاع متبرکه را چگونه ارزیابی می کنید؟
چندین بقعه متبرکه شاخص کشور در استان البرز واقع شده اند، البرز استانی بقعه محور است، به تازگی در بقعه متبرکه امامزاده طاهر مجتمع ورزشی افتتاح شده است، طرح جامع امامزاده محمد چندین فاز دارد، اعتبارات فاز نخست این طرح که مجتمع فرهنگی و ورزشی است جذب شده و در حال انعقاد با پیمانکار هستیم، امیدواریم تا دهه فجر کلنگ این پروژه زمین زده شود، در فاز دوم یک مجتمع فرهنگی آموزشی و آموزشی بهداشتی ساخته خواهد شد.
وضعیت بقاع متبرکه ای که به ثبت میراث فرهنگی رسیده چگونه است؟ اداره کل اوقاف و امور خیریه البرز برای مرمت بقاع متبرکه چه برنامه ای دارد؟
متولی مرمت و بازسازی بقاع متبرکه ای که به ثبت ملی رسیده اند، اداره کل میراث فرهنگی است و متولی مرمت و بازسازی بقاع متبرکه ای که به ثبت آثار ملی نرسیده اند، اداره کل اوقاف و امور خیریه است، ما هیچ اختلافی با اداره کل میراث نداریم و دست همه نهادها و دستگاهایی را که قصد کمک به روند مرمت و بازسازی بقاع متبرکه استان را دارند به گرمی می فشاریم.
چندی پیش شایعه ای مبنی بر تخریب قبور در امامزادگان بر سر زبانها افتاد، در این رابطه توضیح می دهید؟
بله چندی پیش این شایعه که قبور هنرمندان در امامزاده طاهر (ع) مورد تخریب واقع شده است را شنیدیم، ولی این شایعه کذب محض است قطعه نوزادان در امامزاده طاهر (ع) همسطح سازی شد ولی برخی این عملیات عمرانی را با تخریب اشتباه گرفتند و شروع به ساختن شایعه کردند، اداره کل اوقاف و امور خیریه البرز قصد تخریب قبور هنرمندان و دیگر قبور واقع شده در امامزادگان را ندارد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود