21 دی 1393
شماره خبر: 135342

نگاه به فردیس فرا منطقه ای باشد

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

نگاه به فردیس فرا منطقه ای باشد


مدیر منطقه 10 شهرداری کرج، حدود جغرافیایی فردیس را اگرچه در قالب یک منطقه معقول دانست اما تصریح کرد: با توجه به وجود جمعیت بالای این نقطه از جغرافیای استان البرز، باید فردیس را بخشی فرا منطقه‌ای دید و سرانه‌های خدماتی در آن را به‌تناسب رشد جمعیت، ارتقاء داد.
فرج‌الله ایلیات اظهار داشت: ورود تعاونی‌ها به امر ساخت‌وساز در برهه‌ای از شکل‌گیری این منطقه باعث شد برخی از سرانه‌های خدماتی نظیر فضای سبز، آموزشی، ورزشی و نظایر آن کمتر موردتوجه قرارگرفته و در انبوه ساخت‌وسازها لحاظ نشود؛ این امر آسیب بزرگی را به منطقه وارد کرده و موجب بروز مشکلات زیادی برای شهروندان شد. چنان‌که امروز کمبود قابل‌توجه سرانه‌های ورزشی یکی از دغدغه‌های بزرگ مدیریت شهری در منطقه است. این مسئول شهری اضافه کرد: خوشبختانه با تدابیری که در منطقه و با حمایت‌های خوب شهردار و شورای اسلامی شهر صورت گرفت این کمبودها در قالب اجرای طرح‌های مختلف در حال بهبود و اصلاح است.
فردیس در انتظار افتتاح بزرگ‌ترین پارک شهر
وی احداث پارک 6.5 هکتاری در فردیس را یکی از راهکارهای به مطلوبیت رساندن سرانه‌های فضای سبز و تفریحی شهروندان ارزیابی کرد و ادامه داد: این پارک از بزرگ‌ترین مراکز تفریحی و فضای سبز منطقه از گذشته تا به امروز است و امید است بتوانیم با انجام اقدامات به‌موقع و مناسب، بهره‌برداری از این پارک را تا 4 ماه آینده آغاز کنیم. این مسئول ورود بخش خصوصی را راهی برای شکل‌گیری اهداف کلان مدیریت شهری در مناطق مختلف شهر کرج ازجمله فردیس دانست و یادآور شد: بخش قابل‌توجهی از سرانه‌های این منطقه با ورود و حضور بخش خصوصی ارتقاء پیداکرده و یکی از تکیه‌گاه‌های ما در افزایش کیفیت خدمات‌رسانی و اجرای برنامه‌های شهری، مشارکت بخش خصوصی است. چنان‌که ورود این بخش به ساخت مدارس غیرانتفاعی، مراکز ورزشی و نظایر این توانسته است به افزایش این سرانه‌ها بیانجامد.
جدول‌گذاری و آسفالت معضل منطقه
مدیر منطقه 10 شهرداری کرج بخش دیگری از مشکلات این منطقه را در حوزه جدول‌گذاری و آسفالت عنوان کرد و افزود: فردیس یکی از مناطق قدیمی شهر کرج است و از این منظر دارای ساختار عمرانی کهنه‌ای است که نیازمند ترمیم یا تغییر است. ازجمله این بخش‌ها جدول‌های معابر و آسفالت خیابان‌ها است که درگذشته نواقص ملموسی در این حوزه وجود داشت. وی ادامه داد: با افزایش سطح فعالیت‌ها و مساعدتی که از سوی شهردار و شورای اسلامی شهر انجام گرفت مبلغ پنج میلیارد تومان به اعتبار عمرانی منطقه در بحث جدول‌گذاری و آسفالت اختصاص یافت که باوجوداین اعتبار امکان ادامه و تکمیل جدول‌گذاری و آسفالت خیابان‌های وحدت و منطقه نگارستان فراهم‌شده است. به گفته ایلیات، از دیگر دغدغه‌های مدیریت شهری در منطقه 10 شهرداری کرج اصلاح معابر ورودی منطقه هست که با توجه به قرارگیری شرکت تراو رس بتنی جنب یکی از این معابر، مشکلاتی برای شهروندان ایجادشده است. وی بازگشایی این معبر را موجب انبساط خاطر شهروندان در تردد برشمرد و اذعان داشت: توافقات نهایی برای رفع مشکلات این معبر انجام‌شده و با رفع مشکل تملک در دیگر معابر منطقه، شاهد کاهش ترافیک و تردد آسان‌تر خودروها و شهروندان در محدوده‌های ورودی فردیس خواهیم بود.
روند ساخت‌وساز در منطقه 10 کنترل‌شده است
مدیر ارشد منطقه 10 شهرداری کرج بابیان اینکه منطقه 10 از حیث ساخت‌وساز مجاز، منطقه‌ای کاملاً کنترل‌شده است، این امر را یکی از ویژگی‌ها و فرصت‌های شهر ارزیابی کرد و گفت: تصور پیشین ما وجود حجم بالای ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه بود که با استقرار در منطقه این تلقی غلط اصلاح شد؛ به‌نحوی‌که مشخص شد این نوع ساخت‌وسازها در فردیس کاملاً کنترل‌شده است و به‌ویژه ساخت‌وساز غیرمجاز از کف در منطقه کاملاً به صفر رسیده است. اایلیات بخشی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز باقی‌مانده را در ارتفاع عنوان کرد و یادآور شد: در وهله نخست اهداف شهرداری منطقه حذف ساخت‌وساز بدون پروانه بود که با توجه به تحقق این بخش، هم‌اکنون هدف دوم موردتوجه قرارگرفته و آن جلوگیری از تبدیل پیلوت یا زیرزمین‌هایی است که محل پارک خودترهای ساکنان خانه به شمار می آید. این مسئول همچنین یکی از معضلات منطقه را ساخت منازل مسکونی بدون لحاظ و احداث پارکینگ برشمرد که سبب بروز اختلالات امنیتی و سرقت خودروها شده و بخصوص آسیب های مالی را به شهروندان منطقه تحمیل می کند. وی با بیان اینکه مردم و ساکنان مناطق شهرداری باید به حقوق قانونی خویش مشرف بوده و در مواردی به بیان شکایت از شهرداری بپردازند که حق با آنهاست، تصریح کرد: متاسفانه ساکنان این منطقه شکایات متعددی را در رسانه ها یا به صورت مکتوب و شفاهی به شهرداری و ادارات و سازمان ها منعکس می کنند که وجهه منطقه را زیر سوال می برد. این در حالی است که بسیاری از این شکایات ناشی از ناآگاهی از حقوق شهروندی و وظایف قانونی شهرداری هاست. مدیر منطقه 10 شهرداری تعدادی از موارد قابل شکایت را برشمرد و اضافه کرد: فقط در مواردی که در حین ساخت و ساز به معبری تجاوز شده یا خسارتی به همسایه ها وارد شده باشد همچنین در صورت تبدیل پیلوت به مسکونی یا مشرف شدن ملکی بر ملک مجاور امکان شکایت و رسیدگی وجود دارد و ضروری است شهروندان در صورت مواجه شدن با غیر از موارد مذکور، از مراجعه به شهرداری و طرح شکایت خودداری نمایند.
رشد درآمدهای منطقه نسبت به سال گذشته
ایلیات در بخش دیگری از این گفتگو به تشریح اعتبارات عمرانی و درآمدهای این منطقه پرداخت و یادآور شد: اعتبارات عمرانی منطقه 10 شهرداری کرج در سال جاری 17 میلیارد تومان بوده است که با توافق شهردار و شورا با افزایش پنج میلیاردی به 22 میلیارد رسید که امید است بتوانیم با به کارگیری همه امکانات و توان خود تمامی طرح های نیمه تمام عمرانی را تا پایان سال به اتمام رسانده و با جذب 100 درصدی اعتبارات این بخش، چهره عمرانی منطقه را ارتقاء بخشیم. وی درآمدهای نقد و تهاتری سال گذشته و امسال منطقه را مورد مقایسه قرار داد و گفت: جمع درآمد نقد و تهاتر منطقه در مجموع سال گذشته بیش از 312 میلیارد تومان بوده است که این درآمد در هشت ماهه امسال به بیش از 291 میلیارد تومان رسیده است. این مسئول میزان درآمدهای مستمر منطقه را بسیار خوب ارزیابی کرد و بیان داشت: درآمدهایی نظیر عوارض صنفی و نوسازی از جمله درآمدهای پایدار شهرداری است که به رغم مشکلات مختلف موجود در زمینه کسب این عوارض در مجموعه شهر کرج، در فردیس قابل توجه بوده و ساکنین منطقه نسبت به پرداخت این عوارض همکاری نسبتا خوبی با شهرداری دارند. ایلیات ساکنان منطقه فردیس را مردمی قدرشناس و حق جو توصیف و تاکید کرد: یکی از تلاش های ما در این نقطه از استان البرز، ایجاد مراکز تجاری متمرکز در شهر است که می تواند با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی، فصل تازه ای از معاملات تجاری را در شهر گشوده و با کاهش سفرهای درون شهری، ضمن بهبود شرایط آب و هوایی به ارتقای کیفیت ترافیک منطقه بیانجامد. به گفته این مسئول، همه تلاش مدیریت شهری و بویژه منطقه 10 شهرداری کرج ارتقای تمامی سرانه های لازم در منطقه است که امید است این مهم با حمایت های مجموعه مدیریت شهری به ویژه شهردار کلانشهر کرج و اعضای شورای اسلامی شهر در آینده ای نزدیک محقق شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود