18 بهمن 1393
شماره خبر: 137146

سازمان فاوا حافظه اطلاعاتی شهرداری کرج است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

سازمان فاوا حافظه اطلاعاتی شهرداری کرج است


مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج اظهار داشت: سازمان فاوا با ارایه خدمات گسترده به کلیه بخش های مدیریت شهری در مقام حافظه اطلاعاتی این نهاد خدمات رسان عمل می کند.
آقای فیروزبخت، دامنه خدمات سازمان فاوا در سرویس دهی به شهرداری کرج در حوزه سخت افزاری به چه شکل است؟
حوزه خدمات سازمان همان طور که ذکر شد، بر خلاف تصور عموم، بسیار گسترده است. علاوه بر آنچه در خصوص خدمات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه خدمات الکترونیکی به شهروندان ذکر شد، بد نیست در یک جمله خلاصه کنم که کلیه زیرساخت شبکه و ارتباطات شهرداری کرج توسط مجموعه سازمان فاوا مدیریت و راه اندازی و نظارت می شود. علاوه بر تجهیز و راه اندازی بستر ارتباطی و شبکه شهرداری کرج، اطلاعات، کلیه فرایندها و داده هایی که طی سال های اخیر در شهرداری کرج الکترونیکی شده اند بر روی سرورهایی که فاوا میزبان آنها است نگهداری می شوند. با توجه به اینکه این اطلاعات میلیاردها تومان برای شهرداری کرج ارزش دارند، حفظ و حراست از آنها اهمیت ویژه ای می یابد. به عبارت دیگر، فاوا حافظه اطلاعاتی شهرداری کرج است و هر چه بیشتر به سمت الکترونیکی شدن خدمات پیش برویم، نقش فاوا پر رنگ تر شده و بیشتر شناخته می شود.
منظور شما از اینکه عبارت "حافظه اطلاعاتی شهرداری کرج" را در مورد سازمان فاوا به کار بردید دقیقا چیست؟
ذکر بخش کوچکی از فعالیت هایی که در این سازمان انجام می شود، مبین و معرف این عبارت خواهد بود. وجود بیش از 656 ترابایت فضای ذخیره سازی در سازمان، که میزبان و حافظ اطلاعات الکترونیکی شهرداری کرج است نشان از حجم بالای اطلاعاتی است که توسط فاوا نگهداری می شود. ناگفته نماند طی برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال 1394 فضای ذخیره سازی شهرداری کرج می بایست به 1500 ترابایت افزایش یابد. این داده ها شامل اطلاعات پرسنلی، اطلاعات حوزه شهرسازی، درآمد، نوسازی، اصناف، کلیه پرونده های ملکی شهرداری کرج، اطلاعات کلیه اموال متعلق به شهرداری کرج، اطلاعات پرونده های کمیسیون ماده 100، سرویس هایی که در سامانه 137 به صورت الکترونیکی ارایه می شود، اطلاعات کلیه فیش های پرداختی در حوزه عوارض خودرو و سرویس هایی که در این حوزه ارایه می شود، اطلاعات و تصویر کلیه مکاتباتی که در شهرداری کرج صورت می گیرد، اطلاعات کلیه پرونده های حقوقی، اطلاعات کلیه نقشه های شهر کرج و کلیه اطلاعات مبلمان شهری، کلیه داده های مکانی شهر و هر آنچه در شهر وجود دارد، نشان از این دارد که هیچ حوزه ای در شهرداری کرج وجود ندارد که سازمان فاوا به آن سرویس دهی نکرده باشد. کافی است در ذهن حجم خدماتی که ارایه می شود را تصور کنید؛ شهرداری کرج را به عنوان یک کلیت در نظر بگیرید و تمامی وظایفی که بر عهده دارد را در ذهن بیاورید؛ به جرات می توانم بگویم که حوزه ای وجود ندارد که شما نام ببرید و فاوا به آن حوزه خدمت رسانی نکرده باشد.
در حوزه معاونت خدمات شهر به عنوان نمونه فاوا چه خدماتی ارایه کرده است؟
بیشتر در این جلسه مایلم که به تشریح خدمات سخت افزاری فاوا بپردازم، اما ذکر یک نمونه از حوزه های سرویس دهی فاوا شاید حجم کار را بهتر به تصویر بکشد. سازمان فاوا میزبان نرم افزاری است که کلیه فعالیت های معاونت خدمات شهر را در بر می گیرد این نرم افزار مبتنی بر GIS است و با اتصال به لایه های مختلف نقشه و با استفاده از قابلیت های متعددی که دارد می تواند در کلیه امور خدمات شهری از قرارداد پیمانکاران تا رفت و روب شهر و غیره به صورت GIS BASE و تحت وب خدمت رسانی کند. محاسبه بهینه هزینه های اجرای پروژه ها ، بر آورد بهینه وضعیت موجود و نیز اطلاع از نوع، موقعیت و وضعیت المانها و عوارض، خدمات از دیگر قابلیت های این نرم افزار است.
چه حوزه های دیگری نیز تحت پوشش خدمات فاوا هستند؟
در حوزه معاونت فرهنگی ما اقدام به طراحی و راه اندازی وب سایت های مورد نیاز این حوزه کرده ایم، طراحی نرم افزار رفاهی در مجموعه فاوا از دیگر خدمات به این حوزه بوده است. طراحی وب سایت مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر، نرم افزار مانیتورینگ پروژه ها که ثبت اطلاعات و نظارت بر کلیه پروژه های عمرانی و خدماتی شهرداری کرج را به عهده دارد و ابتدا در معاونت فنی و عمرانی نصب و راه اندازی و بهره برداری شده است، پورتال شهرداری کرج که میزبان اطلاعات و نمایش دهنده عملکرد کلیه حوزه ها در شهرداری است نیز توسط فاوا میزبانی می شود و به ارایه سرویس می پردازد.
در حوزه سخت افزار چه خدماتی ارایه شده است؟
برقراری ارتباطات رادیویی بین مناطق دوازده گانه و سازمان و ستاد مرکز به منظور ایجاد شبکه و ارایه سرویس اینترنت از جمله خدماتی است که فاوا ارایه می کند. به منظور برقراری ارتباط بین مراکز مختلف شهرداری کرج در حال حاضر از 28 لینک رادیوئی با پهنای باند از 27 تا 300 MB استفاده می شود که هر کدام از این لینک ها باید با پهنای باند بالا و به طور شبانه روزی برقرار باشد. همچنین نظارت بر این ارتباطات از طریق نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه صورت می گیرد و مشکلات احتمالی به صورت لحظه ای توسط کارشناسان سازمان مرتفع می شود. در سطح استان البرز به غیر از شرکتهای مخابراتی می توان گفت شهرداری کرج باتوجه به تعداد لینک های ارتباطی جزء ارگانهای برتر است. به جرأت می توان گفت این تعداد لینک با این پهنای باند در سطح کرج منحصر به فرد بوده و شهرداری کرج بعد از ارگانهای بزرگی مانند اپراتور همراه اول و شرکت توزیع نیروی برق دارای پرحجم ترین و با کیفیت ترین ارتباطات بی سیم است که در آینده نزدیک با اضافه شدن فیبر نوری این توانایی به حداکثر خواهد رسید.
یکی از خدمات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به مجموعه شهرداری کرج، چنانچه تشریح کردید، ارایه خدمت در حوزه سرورهای میزبان داده ها و نرم افزارهای شهرداری است؛ این مساله چه تاثیری در نحوه سرویس دهی سازمان دارد؟
سازمان فناوری اطلاعات شهر کرج پس از 3 کلان شهر تهران، مشهد و تبریز به عنوان چهارمین کلان شهر کشور، انتقال hosting پورتال خود بر روی سرور ( اختصاصی ) سازمان فناوری اطلاعات شهرداری کرج را در برنامه خود داشته است؛ این موضوع شهرداری کرج را پس از شهرهای بزرگی همچون تهران، مشهد و تبریز به عنوان چهارمین کلانشهر که سرویس دهنده فضای hosting خود هستند قرار داده است. به همین منظور یک ابر سرور اختصاصی با پنل قدرتمند از برترین برند سرورهای دنیا که در نوع خود بی نظیر است جهت web hosting در نظر گرفته شده که امکانات و تجهیزات آن ارائه این سرویس به سایر ارگان ها، شرکت ها و نهادهای خصوصی و دولتی را هم امکان پذیر کرده است؛ امید است در آینده نزدیک سایت سرور شهرداری کرج میزبان کلیه سایت های متعلق به کرج باشد.
وضعیت سرویس دهی در حوزه خدمات اینترنت به چه شکل است؟
اینترنت مجموعه شهرداری کرج از ابتدای سال 1392 به صورت مجتمع Share و بین مناطق توزیع شد. از ابتدای سال 1393 طی مکاتبات صورت گرفته، کلیه سازمان های زیر مجموعه شهرداری کرج موظفند اینترنت مورد نیاز خود را از طریق سازمان تأمین کنند. در این راستا تاکنون سازمان های عمران و نوسازی، پسماند، فرهنگی و ورزشی، تاکسیرانی و آرامستان ها اقدامات مربوط به عقد قرارداد را در این خصوص به عمل آورده اند. ارتباط اینترنت فعلی تهیه شده توسط سازمان 70 مگابایت بر ثانیه است که از دو ورودی مجزا وارد شبکه شهرداری کرج شده و توزیع می شود. سیستم اکانتیک نصب شده قابلیت مدیریت بر 2000 کاربر به صورت آنلاین و همزمان را داراست که بر روی کلیه این کاربران امکان اعمال انواع مقررات شامل محدودیت زمان، محدودیت حجم، محدودیت پهنای باند و غیره وجود دارد.
بدیهی است که ارایه خدمات اینترنت و شبکه به زیرساخت های شبکه نیازمند است، آیا تجهیز شهرداری کرج و ایجاد زیرساخت ها نیز در حوزه خدمات این سازمان است؟
بله، کاملا. ارایه کلیه خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حیطه وظایف این سازمان است. اجرای کلیه پروژه های Passive و Active شبکه توسط نیروهای سازمان انجام می پذیرد. از بدو تشکیل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، این سازمان تجهیز شهرداری کرج به شبکه و اجرای پروژه های Passive را در دستور کار خود داشته است. با تشکیل تیم شبکه و پشتیبانی فنی در سازمان، کلیه خدمات به جای اینکه برون سپاری شوند توسط تیم شبکه پشتیبانی می شوند. تکنسین های زبده و با سابقه سازمان با بهره گیری از جدیدترین و کاملترین ابزارها اجرای پروژه Passive در تمامی مناطق دوازده گانه، ستاد مرکز و حتی شورای شهر را بر عهده داشته اند. در این راستا در طی سال های گذشته بیش از 55 هزار متر کابل کشی داخل شهرداری کرج توسط این گروه انجام شده و بیش از 6 هزار ایستگاه کاری شامل برق، شبکه، تلفن و UPS به حجم ایستگاه های کاری شهرداری کرج اضافه شده است. خدمات در حوزه شبکه تا پیش از تشکیل سازمان از طریق شرکت های پیمانکار در زمینه پشتیبانی و نگهداری تجهیزات سخت افزاری انجام می گرفت اما پس از تشکیل سازمان این وظیفه به فاوا محول شده است. یک گروه کاری از راهبران به صورت تمام وقت در 12 منطقه، یک نفر در شورای شهر و 4 نفر در ساختمان مرکزی شهرداری مشغول خدمت رسانی در این حوزه هستند. علاوه بر این، مانیتورینگ شبکه، حل مشکلات سیستمی و کلیه درخواست های کاربران در خصوص شبکه توسط تیم شبکه و پشتیبانی فنی سازمان سرویس دهی می شود. ناگفته نماند یک تیم بسیار محدود این حجم بالای خدمات را به بیش از 2 هزار کاربر در کلیه زیرمجموعه های شهرداری کرج ارایه می کنند. نزدیک به 806 مورد از این دستگاه ها و کاربران در مناطق دوازده گانه و 400 کاربر در مناطق و سایر کاربران در مجموعه شورای شهر و سازمان ها هستند.
چه خدمات دیگری در این حوزه ارایه می شود؟
تامین امنیت این تعداد کاربر در سطح شبکه با بهره گیری از جدیدترین سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری، پشتیبانی از نرم افزارهای آنتی ویروس، تامین برق مورد نیاز شبکه بدون قطعی، نگهداری از سرورها در اتاق سرور و پشتیبانی از آنها، نصب نرم افزارهای مورد نیاز کاربران و حل مشکلات سیستم های آنها، همه و همه توسط سازمان فاوا ارایه می شود اما این حجم از خدمات به دلیل جنس و نوع کار، آن طور که باید دیده نمی شوند. امیدواریم با حمایت های شهردار محترم کرج و اعضاء محترم شورای شهر، تلاش های این سازمان بیش از گذشته در مسیر خدمت رسانی به خانواده بزرگ شهرداری کرج و شهروندان عزیز این شهر با موفقیت همراه باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود